De winkelketen deed een beroep op de kracht van drukwerk om een reeks van producten, waaronder het nieuwe biomerk van Carrefour, te promoten. Sinds enkele maanden volgt Carrefour bij de voedselverkoop immers een nieuwe strategie - gezond en biologisch - die via verschillende communicatiemiddelen wereldkundig gemaakt wordt. Een element in het recente marketinginitiatief van Carrefour was het verzamelalbum van Disney. Van 24 april tot 1 juli konden de klanten 216 stickers verzamelen en daarmee hun Disney-album over de Leeuwenkoning vervolledigen. En als toemaatje waren er toegangskaarten voor Disneyland Parijs en goedkope filmtickets te winnen. Niet onbelangrijk is dat ...

De winkelketen deed een beroep op de kracht van drukwerk om een reeks van producten, waaronder het nieuwe biomerk van Carrefour, te promoten. Sinds enkele maanden volgt Carrefour bij de voedselverkoop immers een nieuwe strategie - gezond en biologisch - die via verschillende communicatiemiddelen wereldkundig gemaakt wordt. Een element in het recente marketinginitiatief van Carrefour was het verzamelalbum van Disney. Van 24 april tot 1 juli konden de klanten 216 stickers verzamelen en daarmee hun Disney-album over de Leeuwenkoning vervolledigen. En als toemaatje waren er toegangskaarten voor Disneyland Parijs en goedkope filmtickets te winnen. Niet onbelangrijk is dat het marketinginitiatief van Carrefour ook zijn voordeel deed met het 'Festival van de Leeuwenkoning en de Jungle' in Disneyland Parijs en met de film 'De Leeuwenkoning' die in juli in de zalen kwam. Om een idee te geven van de omvang die het fenomeen aannam: alleen al de trailer van de film werd in 24 uur 225 miljoen keer op het internet bekeken - een record.De eerste lading van 121.000 albums vond in één maand de weg naar de klanten. Een opmerkelijk succes dat Carrefour ertoe aanzette om 50.000 bijkomende exemplaren te bestellen om aan de vraag te voldoen. "Het album is een medium dat het in België erg goed doet. Het fysieke aspect ervan past echt wel bij het DNA van de Belg die ervan houdt zelfklevers te verzamelen en in te kleven. Klanten kijken ernaar uit," onderstreept Vivian Mosselmans, Head of Media Agency & Sponsoring van Carrefour België.Zoals bij een Panini-album waren er 216 zelfklevers, in hoesjes van vier, te verzamelen. In eerste instantie waren 12,3 miljoen hoesjes voorzien. Uiteindelijk werden het er 20 miljoen die via de winkels van Carrefour hun weg tot bij de klanten vonden. Om de zelfklevers te krijgen, moesten de klanten producten kopen die aan het initiatief deelnamen. Voor het eerst waren daar ook producten bij van de merken 'Carrefour' en 'Carrefour BIO'. "In vergelijking met vorig jaar is de weekverkoop met 7% gestegen," vertelt Vivian Mosselmans. "Het initiatief is heel sterk op de gezinnen gericht. Het is leuk voor zowel de kinderen die gedurende 10 weken zelfklevers verzamelen, als voor de ouders die er geld mee uitsparen," gaat hij voort.Carrefour promoot niet alleen een gezonde, evenwichtige en biologisch verantwoorde consumptie. Daarnaast engageert het bedrijf zich ook op milieugebied door zijn verpakkingen en koolstofuitstoot te verminderen. Doelstelling: recyclebare verpakkingen naar voren schuiven en tegen 2025 plastic voor eenmalig gebruik uit de producten van Carrefour elimineren. Dat betekent dat ook de albums en kaartjes op een duurzame manier geproduceerd moesten worden. Zo gebruikte Carrefour niet alleen papier met een FSC-certificatie, maar zag het bedrijf er ook van af om de albums en de kaartjes te plastificeren. Ook overbodige verpakkingen voor de stickers werden geëlimineerd. In de plaats daarvan werden de vier zelfklevende kaarten in accordeon gevouwen en aan elkaar bevestigd met een scheurlijn. "Dat is een grote evolutie want vorig jaar gebruikte Carrefour nog plastic verpakkingen. Voor de productie hebben we ook leveranciers in of dicht bij België gezocht om het vervoer tot een minimum te beperken. Het album is in België gedrukt en gebonden, terwijl de hoesjes in Nederland door Brand Loyalty vervaardigd zijn."