"De handelszaken die het goed doen, zijn die waarvan je de shoppingtassen opmerkt. Maar om gezien te worden, moeten die draagtassen zich onderscheiden, moeten ze goed gemaakt zijn en de juiste kleuren hebben," zegt Loïc Van den Haselkamp, commercieel directeur van Galand Packaging, een Luiks familiebedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in publicitaire verpakkingen. Voor een boetiek is de gepersonaliseerde shoppingtas een gedroomde reclamedrager. De zichtbaarheid van de winkel is immers gegarandeerd zodra de koper met de tas in zijn hand de winkel uitloopt en zich weer onder het koperspubliek mengt. En een goede tas zal de klant nadien ook nog in zijn dagelijkse leven gebruiken. Vooral als de tas opmerkelijk mooi en van een goede kwaliteit is. Zonder veel rompslomp wordt de shoppingtas dan een mobiele reclamedrager die een lange tijd meegaat. "Draagtassen zijn belangrijk om handelszaken geloofwaardig te maken en om hun zichtbaarheid in de stadscentra te vergroten," vertelt Loïc Van den Haselkamp nog. Galand dat in 1978 opgericht werd, was oorspronkelijk gespecialiseerd in voedingsverpakkingen. Na enkele jaren diversifieerde het bedrijf zich in de zogenaamde 'fashion' en 'corporate' verpakkingen. Dat bracht ook een aanpassing in de bedrijfsstructuur mee: enerzijds was er Galand Design voor de voedselverpakkingen en anderzijds Galand Packaging. Het bedrijf zet vandaag nog zijn groei voort door nieuwe diensten en producten te ontwikkelen, meer bepaald een webshop voor verpakkingsproducten in kleine reeksen.
...

"De handelszaken die het goed doen, zijn die waarvan je de shoppingtassen opmerkt. Maar om gezien te worden, moeten die draagtassen zich onderscheiden, moeten ze goed gemaakt zijn en de juiste kleuren hebben," zegt Loïc Van den Haselkamp, commercieel directeur van Galand Packaging, een Luiks familiebedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in publicitaire verpakkingen. Voor een boetiek is de gepersonaliseerde shoppingtas een gedroomde reclamedrager. De zichtbaarheid van de winkel is immers gegarandeerd zodra de koper met de tas in zijn hand de winkel uitloopt en zich weer onder het koperspubliek mengt. En een goede tas zal de klant nadien ook nog in zijn dagelijkse leven gebruiken. Vooral als de tas opmerkelijk mooi en van een goede kwaliteit is. Zonder veel rompslomp wordt de shoppingtas dan een mobiele reclamedrager die een lange tijd meegaat. "Draagtassen zijn belangrijk om handelszaken geloofwaardig te maken en om hun zichtbaarheid in de stadscentra te vergroten," vertelt Loïc Van den Haselkamp nog. Galand dat in 1978 opgericht werd, was oorspronkelijk gespecialiseerd in voedingsverpakkingen. Na enkele jaren diversifieerde het bedrijf zich in de zogenaamde 'fashion' en 'corporate' verpakkingen. Dat bracht ook een aanpassing in de bedrijfsstructuur mee: enerzijds was er Galand Design voor de voedselverpakkingen en anderzijds Galand Packaging. Het bedrijf zet vandaag nog zijn groei voort door nieuwe diensten en producten te ontwikkelen, meer bepaald een webshop voor verpakkingsproducten in kleine reeksen.In België zijn er hooguit een tiental bedrijven zoals Galand Packaging. Papier Present, uit Merchtem, is een andere groothandel in verpakkingsproducten en telt hoofdzakelijk Belgische merken en zelfstandige handelszaken onder zijn klanten (telecommunicatie, farmacie, cosmetica, chocolade, enz.). "We beperken ons niet tot de modesector. Een tiental jaar geleden was dat nog wel het geval, maar vandaag diversifiëren we ons almaar sterker. De modesector kreunt immers onder de concurrentie van de e-commercebedrijven, zoals Zalando, en van de grote confectieketens zoals Zara en H&M," legt David Van Overloop, CEO van Papier Present, uit. Het bedrijf dat dit jaar vijftig jaar bestaat, was oorspronkelijk gespecialiseerd in cadeaupapier. "We zoeken altijd naar speciale vormen, kleuren of motieven voor onze draagtassen om onze klanten te helpen zich van de concurrentie te onderscheiden," zegt David Van Overloop.Galand Packaging en Papier Present leveren elk jaar miljoenen bedrukte reclametassen aan handelaars en bedrijven. Beide groothandelaars ontwerpen trendy en luxueuze draagtassen op maat. "Onze klanten plaatsen een of twee keer per jaar een bestelling. Afhankelijk van de sector wil de klant van ontwerp of formaat veranderen. Vooral prêt-à-porter-zaken opteren voor nieuwe designs om trendy te blijven. Een draagtas voor een bedrijf in de sector van de telecommunicatie daarentegen zal nauwelijks veranderen," zegt David Van Overloop. "Onze klanten houden ervan om geregeld van design te veranderen om hun klanten te verrassen en om mee te zijn," bevestigt Loïc Van den Haselkamp. "We zoeken voortdurend nieuwe drukmogelijkheden, nieuwe designs en nieuwe formaten. Het hoort niet dat alle handelaars dezelfde draagtassen hebben. We spannen ons in om tassen te creëren die van winkel tot winkel verschillen, zeker als het gaat om handelszaken die in dezelfde geografische zone liggen. Het is een kwestie van zichtbaarheid," gaat hij voort.Papier, polypropyleen, katoen, vilt ...: er zijn heel wat materialen waarmee je draagtassen kunt maken. Afhankelijk van de behoeften of om zich te onderscheiden, gaat de voorkeur naar een bepaald materiaal. Polypropyleen als je een stevige en duurzame herbruikbare draagtas wilt, stevig gelamineerd papier voor draagtassen die luxe en sierlijkheid uitstralen, of katoen als je met je tas een ecologische boodschap wilt uitdragen. De voorbije tien jaar werd het aanbod materialen verruimd om tegemoet te komen aan het milieubewustzijn van de consument. In de detailhandel is de papieren draagtas alomtegenwoordig. De goedkope draagtassen worden in wit of bruin kraftpapier vervaardigd en zijn voorzien van een vlakke of gedraaide draaggreep. Voor luxueuze draagtassen doet men echter een beroep op hoogwaardige papiersoorten met een gelamineerde afwerking. Met zulke hoogwaardige en sierlijke draagtassen kan een handelaar zijn merkimago verstevigen. Wegens milieuredenen wint de al dan niet geweven tas in polypropyleen op haar beurt terrein. Om een hoogwaardige, duurzame en sierlijke draagtas te krijgen, gebruikt men gewoonlijk niet-geweven polypropyleen. Draagtassen in geweven materiaal worden overwegend door supermarkten aangeboden. 50% van de klanten van Papier Present bestelt papieren zakken, 45% herbruikbare zakken en 5% plastic zakken. Bij Galand Packaging stelt men dezelfde tendens vast, maar daar vormen de papieren en herbruikbare draagtassen (geweven, niet-geweven, katoen) het grootste deel van de activiteiten, zowel in volume als in omzet. In Wallonië is de plastic zak voor eenmalig gebruik verboden en dat heeft het gedrag in het hele land veranderd. "In één jaar werd de plastic zak, die ongeveer 30% van onze omzet vertegenwoordigde, vervangen door papieren en herbruikbare zakken," zegt de commercieel directeur van Galand Packaging. David Van Overloop, zijn Vlaamse collega, treedt hem bij: "De bedrijven vervangen geleidelijk de plastic zakken door meer duurzame oplossingen. Bij Papier Present proberen we zelfs niet meer om plastic zakken te verkopen. We richten ons op duurzame zakken. Dat is de algemene trend - al onze klanten willen duurzame en milieuvriendelijke producten zoals katoen, kraftpapier, ... We stellen ook vast dat we meer hoogwaardige draagtassen met een lange levensduur leveren, zoals de herbruikbare zakken in polypropyleen. Belangrijk echter is dat die goed gerecycled worden." De trend naar duurzame verpakkingen gaat bovendien gepaard met het gebruik van nieuwe, originele en herbruikbare materialen. Papier Present experimenteert bijvoorbeeld met tyvec, kurkleder, plantaardig leder of nog rotan. "Iets wat erg in is op het moment, is het gebruik van contrasterende materialen. Bijvoorbeeld een luxueuze draagtas in bruin kraftpapier met een verguld motief. Een erg luxueuze bedrukking op een milieuvriendelijk materiaal om een luxueuze draagtas te verkrijgen, sluit helemaal aan bij de huidige maatschappij die een bobo-chic (bobo is de afkorting van bohemien-bourgeois) nastreeft en erop let om zich ecologisch te gedragen," stelt Loïc Van den Haselkamp vast. In de showroom van Papier Present trekt een concept dat van dezelfde geestesinstelling getuigt, de aandacht: een grote zak in wit katoen met een natuurlijke bedrukking voor een matrassenmerk. "We wilden iets creëren dat bij de tijdsgeest aansloot: een modieus materiaal zoals katoen in combinatie met een nieuw trendy design," legt David Van Overloop uit.In het segment van de reclametas komt nog een andere trend naar voren: de bijzonder hoogwaardige en luxeuze draagtassen. Voor sommige van die tassen moet betaald worden. Of de boetieks geven die tassen alleen bij heel speciale gelegenheden. Loïc Van den Haselkamp: "Voordien kochten handelaars luxetassen tegen een gemiddelde prijs. Vandaag verdelen de handelaars hun budget tussen goedkope zakken voor kleine aankopen en hoogwaardige tassen voor de grote klanten." David Van Overloop: "Omdat de mooie, premium draagtassen hoogwaardige en dure producten zijn, worden ze voor promotiecampagnes gebruikt. Voor de lokale merken en de zelfstandigen is het een middel om klanten naar hun winkel te lokken en om zich van de grote ketens en de e-commerce te onderscheiden. Zulke draagtassen zijn een soort van cadeau dat aangeboden wordt bij de seizoensstart, tijdens een VIP-verkoop of bij speciale openingsdagen (bijvoorbeeld koopzondagen). Als onze klanten elk jaar weer in mooie shoppingtassen investeren, kan ik daar wel uit besluiten dat dat gunstig is voor hun omzet. Niet alleen de promoties doen de verkoopcijfers stijgen, maar ook de koopbeleving. En daar maakt de shoppingtas deel van uit."Hoewel de bedrijven intern beslissen over het design, de materialen en de afwerking van de reclametassen, worden ze in het buitenland geproduceerd. Elders in Europa of zelfs in China. "De basistassen worden in Europa vervaardigd, meer bepaald in Italië waar de meeste producenten gevestigd zijn. Luxueuze draagtassen daarentegen worden om economische redenen in China vervaardigd. Afhankelijk van de behoeften, kunnen we een beroep doen op verschillende fabrieken. Dat stelt ons in staat om onze klanten alle mogelijkheden aan te bieden. We staan ook in voor de logistieke dienstverlening aan de klanten," legt David Van Overloop uit. Een vergelijkbare aanpak bij Galand Packaging: "Het grootste deel van de productie komt uit China, Turkije of Zuid-Europa. Omdat dat goedkoper is. Gelijk welke Belgische drukker met een offsetpers zou onze papieren zakken kunnen drukken, maar dat zou niet rendabel zijn. Intern drukken we alleen verpakkingsproducten waarvan kleine aantallen op onze e-shop besteld worden, zoals zakken, dozen, zijdepapier en zelfklevers." Bestellingen voor luxueuze zakken beginnen vanaf 500 of 1000 exemplaren en voor goedkope zakken vanaf 3.000 stuks. Per lot kunnen echter tienduizenden of zelfs een half miljoen zakken besteld worden. "Over het algemeen ligt het minimumbudget rond 1000 à 1200 euro per bestelling," vertrouwt de CEO van Papier Present ons toe. Afhankelijk van het materiaal en de aantallen variëren ook de druktechnieken (offset, flexodruk, diepdruk en zeefdruk). De offsetdruk (hoogste kwaliteit) of de flexodruk (het goedkoopst) voor de papieren zakken, de zeefdruk of de diepdruk voor de herbruikbare draagtassen (PP, stof). Afwerkingsmogelijkheden zoals stempelen, UV-vernis, lamineren enz. staan borg voor een luxueuze toets.