De sector van de visuele communicatie is het nieuwe jaar ingegaan met fameuze kostenstijgingen. Volgens cijfers van het VBO zijn de producentenprijzen sinds mei 2020 met 37 procent gestegen. Fespa België organiseerde begin dit jaar een virtuele rondetafel met verschillende spelers uit de sector om de economische situatie in kaart te brengen. "In veel sectoren stijgen de grondstoffenprijzen en de belangrijkste oorzaak is een grondstoffentekort", stelt Karl Verbist, de market manager Signs & Graphics bij Vink België. Michaël Buvens, de algemeen directeur van Spandex België, zit op dezelfde lijn. "Er is een tekort in de markt. Het gaat niet alleen om hogere prijzen maar ook om de beschikbaarheid van de materialen. Sommige kleuren of bepaalde formaten zijn tijdelijk niet te krijgen." Naast de evolutie van de grondstofprijzen spelen er daarenboven nog allerlei bijkomende kostenstijgingen: zoals voor transport, verpakkingskosten paletten, karton, energie", weet Verbist.
...

De sector van de visuele communicatie is het nieuwe jaar ingegaan met fameuze kostenstijgingen. Volgens cijfers van het VBO zijn de producentenprijzen sinds mei 2020 met 37 procent gestegen. Fespa België organiseerde begin dit jaar een virtuele rondetafel met verschillende spelers uit de sector om de economische situatie in kaart te brengen. "In veel sectoren stijgen de grondstoffenprijzen en de belangrijkste oorzaak is een grondstoffentekort", stelt Karl Verbist, de market manager Signs & Graphics bij Vink België. Michaël Buvens, de algemeen directeur van Spandex België, zit op dezelfde lijn. "Er is een tekort in de markt. Het gaat niet alleen om hogere prijzen maar ook om de beschikbaarheid van de materialen. Sommige kleuren of bepaalde formaten zijn tijdelijk niet te krijgen." Naast de evolutie van de grondstofprijzen spelen er daarenboven nog allerlei bijkomende kostenstijgingen: zoals voor transport, verpakkingskosten paletten, karton, energie", weet Verbist. Karl Verbist kijkt vooral naar de prijzen van aluminium composiet plaat, PVC en polypropyleen plaat. "In 2020, aan het begin van de pandemie, is de vraag naar bepaalde producten enorm gedaald. Producenten hebben hun productiecapaciteit toen serieus teruggeschroefd, soms stopgezet. In Azië was de coronacrisis het snelst onder controle en de vraag trok daar aan. Heel veel grondstoffen zijn toen naar Azië verscheept met als gevolg een tekort voor de Europese markt. Vandaag is er nog steeds een tekort van ongeveer twintig procent om aan de Europese vraag te voldoen", duidt Verbist. Hij verwacht dat de prijzen voor PVC zullen blijven stijgen tot deze zomer. "Hetzelfde voor polypropyleen. Voor aluminium composiet werken we met Europese leveranciers en zij zullen een energietoeslag aanrekenen. Dat zorgt voor een minimale stijging want de volumes liggen vast voor het jaar 2022." David Goris, de business unit manager Viscom bij Papyrus, wijst op de specifieke positie van de distributeurs die afhankelijk zijn van de leveranciers. "Leveranciers kondigen allen op verschillende momenten prijswijzigingen aan. We proberen onder meer via proactief stockbeheer het zo overzichtelijk mogelijk te houden voor onze klanten en vermijden dat we elke maand onze prijzen moeten optrekken. Wij hebben de verschillende wijzigingen qua timing trachten te groeperen en hopen dat het huidige prijsniveau nu voor enkele maanden moet kunnen standhouden." Voor de verwerkende viscom-bedrijven is het zaak om de vele prijsstijgingen door te rekenen aan de klanten. "Dat is een uitdaging want de stijgingen volgen elkaar snel op en de schaarste houdt aan", reageert Wouter Mouton, de eigenaar van 3Motion. "Dat maakt het moeilijk beheersbaar. Voor karton bijvoorbeeld zijn de gevraagde volumes niet altijd beschikbaar. Eerst was het zaak om de prijsstijgingen door te rekenen, nu is het vooral uitkijken dat je het nodige materiaal kan krijgen. Zeker als het om grote volumes gaat. Klanten begrijpen het wel, maar het is niet mogelijk om alles door te rekenen." Dennis Bouhof, mede-eigenaar van Nautasign, vindt het vooral belangrijk dat iedereen in de keten zijn verantwoordelijkheid neemt. We leven in een markt waar de marges de laatste jaren heel erg onder druk staan. Wij voeren de noodzakelijke prijsverhogingen door en dat communiceren we ook aan onze klanten. Dat zijn moeilijke gesprekken, maar het kan niet anders, daar moet je open en transparant over zijn." "We rekenen bij onze bedrijven op verantwoordelijkheid en solidariteit", stelt Jean Van Houtryve, de voorzitter van Fespa België. "Iedereen moet consequent omgaan met de prijsstijgingen. Dat is geen gemakkelijke boodschap voor onze klanten, maar het kan niet de bedoeling zijn dat wij die kostenstijgingen alleen absorberen. Het correct doorrekenen van de kostenstijgingen is noodzakelijk voor de continuïteit van onze bedrijven op lange termijn." Dennis van der Lingen, de zaakvoerder van Dacar Digital Printing, vult aan: "Laat het duidelijk zijn. Die kostenstijgingen doorrekenen, dat doen we niet voor ons plezier en we creëren er geen extra marge mee." Jean Van Houtryve ziet in deze tijden van grondstoffeninflatie en schaarste ook wel opportuniteiten opduiken voor de Europese industrie. "We zijn wel zeer afhankelijk geworden van Chinese import, dat komt ons nu duur te staan. Lokale, Europese producenten, kunnen nu hun voordeel doen ten opzichte van import uit het Verre Oosten." Ook Jo Raman, de eigenaar van Printville Visual Communication, ziet de slinger weer bewegen richting de Europese markt. "Je betaalt meer maar het is een meer stabiele markt", besluit hij.