Bij het ter perse gaan van deze M&C is het nog onzekerheid troef op de website van Tomorrowland. Bij elke verwijzing naar de editie van 2021 houdt de organisatie een slag om de arm. Het gigantische dance event (met 400.000 bezoekers verdeeld over twee weekends in 2019) volgt de instructies van de overheid nauwgezet, en de gezondheid en veiligheid van de bezoeker gaan altijd voor. Maar dat achter de schermen koortsachtig wordt nagedacht over de editie van 2021, die in de agenda staat voor juli, lijdt geen twijfel.
...

Bij het ter perse gaan van deze M&C is het nog onzekerheid troef op de website van Tomorrowland. Bij elke verwijzing naar de editie van 2021 houdt de organisatie een slag om de arm. Het gigantische dance event (met 400.000 bezoekers verdeeld over twee weekends in 2019) volgt de instructies van de overheid nauwgezet, en de gezondheid en veiligheid van de bezoeker gaan altijd voor. Maar dat achter de schermen koortsachtig wordt nagedacht over de editie van 2021, die in de agenda staat voor juli, lijdt geen twijfel. Voorlopig zijn er meer vragen dan antwoorden: wanneer mogen mensen weer bij elkaar komen voor een festival? Welke maatregelen moeten er dan getroffen worden? Wanneer is iedereen gevaccineerd? En wanneer weten we of dat voldoende is om een gezond evenement te organiseren? Zelfs het samenstellen van een programma is lastig, omdat nog niet duidelijk is of er straks weer buitenlandse artiesten ingevlogen kunnen worden. Als jaarafsluiting organiseerde Tomorrowland een online feestje, maar waarnaar echt wordt uitgekeken is een fysiek evenement. De tickets voor 2020 waren in vijf minuten uitverkocht en zijn geldig voor 2021. Ondanks alle onzekerheid is er zelfs nog een wachtlijst. Volgens website Festileaks.com speelt Tomorrowland met de gedachte om er een derde weekend aan vast te plakken - op die manier worden de verliezen van afgelopen jaar enigszins goedgemaakt. Tomorrowland is zeker niet het enige festival dat staat te trappelen om weer uit de startblokken te vliegen. Het Eurovisie Songfestival - afgelast in 2020 - gaat dit jaar zeker door in Rotterdam. Met alle mogelijke scenario's wordt rekening gehouden. In het slechtste geval is de editie volledig online, maar een "1,5-meter"-event, met de nodige beperkingen voor publiek, behoort ook tot de mogelijkheden. Rock Werchter (90.000 bezoekers per dag) hakte de knoop door en kondigt gewoon een uitgebreid programma aan met vrijwel uitsluitend internationale artiesten. Aan het coronavirus wordt nauwelijks een woord vuil gemaakt. Een (gedeeltelijke) herstart van evenementen is goed nieuws voor de grafische en viscom-industrie. Voor menig online drukwerkplatform ligt de basis in de evenementenindustrie. Het gaat vaak om standaardproducten als flyers, folders, affiches, banners en brochures, die als combinatieorders voordelig geproduceerd kunnen worden. Juist de grote aantallen bestellingen vormen de basis voor deze markt die wordt gekenmerkt door kleine marges. Het wegvallen van opdrachten uit de evenementenbranche was voor menig online drukker dan ook een zware dobber. Behalve standaarddrukwerk is er bij de festivals veel behoefte aan sign- en display-uitingen. Het eerder genoemde Tomorrowland pakt jaarlijks enorm uit met bedrukte tenten, decorstukken en displays. De grootformaat-leveranciers wachten dan ook met smart op het einde van de crisis. Vooruitkijken is in deze tijd lastig, maar de optimisten hebben goede argumenten. Het vaccineren is van start gegaan en deskundigen spreken de voorzichtige verwachting uit dat de maatregelen om besmetting te voorkomen na de zomer behoorlijk worden versoepeld. Bovendien, de zomer van 2020 vertoonde een sterke daling van de besmettingen en er zijn redenen om te bedenken dat het ook voor komende zomer geldt. Binnen de festivalbranche wordt druk geëxperimenteerd met coronaproof-evenementen. Ook in het betaald voetbal worden plannen ingediend om volle stadions met uitsluitend negatief geteste bezoekers mogelijk te maken. Het wachten is op goedkeuring door de overheid en de internationale voetbalkoepel Fifa. Overigens werd er in Japan begin dit jaar nog openlijk getwijfeld over het doorgaan van de (uitgestelde) Olympische Spelen. Wanneer we weer festivals en evenementen mogen bezoeken, zal de vraag naar drukwerk eerder zijn toegenomen dan afgenomen. De organisaties staan op scherp en om de gezondheid van de bezoekers te garanderen is veel communicatie nodig. Tomorrowland en Rock Werchter moeten ervoor zorgen dat alle maatregelen duidelijk zijn. De corona-crisis zorgde, naast een heleboel weggevallen orders, ook voor geheel nieuwe vragen uit de markt, en zo zal ook de evenementenbranche moeten nadenken over meer en betere communicatie. De grafische en viscom-branche staan klaar om te helpen.