Elk jaar verkoopt Galand Packaging miljoenen gepersonaliseerde reclametassen wereldwijd. Het familiebedrijf uit Flemalle levert shoppingzakken in papier, weefsel of plastic aan handelszaken en bedrijven - van heel gewone zakken tot bijzonder luxueuze exemplaren. Om de producten te personaliseren, werkt Galand Packaging samen met een internationaal netwerk van drukkers die tot acht kleuren in offset, flexo of zeefdruk kunnen drukken. Galand Packaging biedt ook alle mogelijke kartonnen dozen aan: dozen met deksel, met verhoogde bodem, met scharnierend deksel, met meerdere niveaus of nog ladedozen. Die dozen worden ontworpen met het imago van het merk voor ogen en krijgen een luxueuze uitstraling dankzij de kwaliteit van de gebruikte papiersoorten en veredelingstechnieken (vergulden, uv-vernissen, lamineren, stempelen...).
...

Elk jaar verkoopt Galand Packaging miljoenen gepersonaliseerde reclametassen wereldwijd. Het familiebedrijf uit Flemalle levert shoppingzakken in papier, weefsel of plastic aan handelszaken en bedrijven - van heel gewone zakken tot bijzonder luxueuze exemplaren. Om de producten te personaliseren, werkt Galand Packaging samen met een internationaal netwerk van drukkers die tot acht kleuren in offset, flexo of zeefdruk kunnen drukken. Galand Packaging biedt ook alle mogelijke kartonnen dozen aan: dozen met deksel, met verhoogde bodem, met scharnierend deksel, met meerdere niveaus of nog ladedozen. Die dozen worden ontworpen met het imago van het merk voor ogen en krijgen een luxueuze uitstraling dankzij de kwaliteit van de gebruikte papiersoorten en veredelingstechnieken (vergulden, uv-vernissen, lamineren, stempelen...). In 2019 gaat Galand Packaging van start met het online platform Chronopack - niemand wist toen dat er een pandemie aankwam waardoor de e-commerce een torenhoge vlucht zou nemen. Het platform kan kleine series shoppingverpakkingen verwerken en leveren. Handelaars kunnen er verzenddozen, cadeauverpakkingen, koffertjes, etiketten, bedankkaartjes, enzovoort bestellen. Allemaal gepersonaliseerd. In eerste instantie ging de directeur van Galand Packaging, Loic van den Haselkamp, op zijn eentje van start met de nieuwe activiteit. Hij beschikte over een kleine drukpers om papieren zakken te bedrukken en een operator. De andere verpakkingen werden toen nog uitbesteed. Sindsdien volgden de investeringen elkaar op om de hele productie binnenshuis te houden. Vandaag verwerkt een ploeg van tien medewerkers de bestellingen. Voor de Chronopack-producten beschikt Galand Packaging nu over drie zeefdrukmachines, een flexopers, drie digitale HP-persen en een Amerikaanse digitale pers (die dit jaar besteld werd). Voor verpakkingsdozen in golfkarton wordt, afhankelijk van de toepassing, zeefdruktechniek of digitale printtechniek gebruikt. Drie jaar na de start zal Chronopack volgens Loic van den Haselkamp tegen het einde van het jaar 25 à dertig procent van de omzet van Galand Packaging vertegenwoordigen (3 miljoen euro in 2019). Volgens hem heeft de coronacrisis duidelijk een impact gehad op de online verkoop van verpakkingen. "We hebben een maand lang gepanikeerd, maar daarna ging het aantal bestellingen voor kleine reeksen pijlsnel de hoogte in", herinnert hij zich. Chronopack bedient in hoofdzaak de Franse en de Benelux-markt. "Vandaag heeft Chronopack een flinke omvang. Dagelijks versturen we ongeveer 15.000 digitaal gedrukte producten, en 3.000 in zeefdruk vervaardigde producten. Onze bestsellers zijn de papieren zakken. We verkopen ook veel gepersonaliseerde kartonnen dozen, hoewel dat een product is dat we zeker niet op de voorgrond plaatsen. Dat is de reden waarom we het gamma in voorraad beschikbare formaten uitgebreid hebben", legt Loic van den Haselkamp uit. Op Chronopack biedt Galand Packaging drie kwaliteiten van golfkarton voor verzendingsdozen aan: een 100 procent gerecycleerde, bruine kraft; een tweekleurige kraft (bruin en wit); en een premium witte kraft. Voor de medische sector biedt de e-shop nu ook een nieuw gamma dozen in golfkarton aan die snel opengevouwen kunnen worden en van een kleefsluiting voorzien zijn. "Dat is een product waarvan we een grote voorraad aanhouden om het op aanvraag te personaliseren. Normaal zijn zulke producten moeilijk te vervaardigen en worden ze in grote hoeveelheden verkocht. Wij echter maken ze al toegankelijk vanaf 300 exemplaren en voor onze online klanten is dat interessant. Om alles in goede banen te kunnen leiden, hebben we wel het aantal formaten beperkt." De economische prognoses mogen de markt van de kartonverpakkingen dan wel een mooie toekomst voorspellen, de prijsstijging van de grondstoffen is een spelbreker. Loic van den Haselkamp: "Op Chronopack kennen alle productsegmenten een groei, maar we verwachten dat de vraag naar karton afneemt wegens de prijsstijgingen. We zien al dat de vraag naar goedkopere alternatieven verschuift zoals pochetten in plastic of kraft, dat minder duur is dan karton." De kernactiviteit van Galand Packaging, de shoppingzakken in grote volumes, is sinds 2019 stabiel gebleven. En dat ondanks de sterke prijsstijgingen voor de grondstoffen en de invoer. "De papierprijs blijft vandaag nog altijd stijgen en de markt is bijzonder onstabiel. Dat is een grote uitdaging. We moeten dus verder vooruitkijken en een grotere voorraad aanhouden om de behoeften van een productiejaar te kunnen dekken."