Grafisch Nieuws

Web weergave

In het hele land nemen de solidariteitsinitiatieven toe. Bedrijven spelen een grote rol in deze brede beweging. Ze mobiliseren tijd, geld en middelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan en elkaar te helpen.

BEDRIJVEN ZETTEN WEDERZIJDSE HULPPROJECTEN OP

Nu de economische activiteit in België geleidelijk weer op gang komt, wordt het dragen van een mondmasker aangeraden en is dat in sommige omstandigheden zelfs verplicht. Dat is meer bepaald het geval op de werkplek als geen afstand van 1,5 m gerespecteerd kan worden. Dat zet bedrijven ertoe aan mondmaskers te kopen om hun medewerkers en klanten te beschermen. Daarom dienen zich naast de wegwerpmaskers ook personaliseerbare maskers aan.

MONDKAPJES

In tijden van nood leert men zijn vrienden kennen en dat hebben ze bij Febelgra goed begrepen. Daarom wordt er achter de schermen van de Federatie van de Belgische grafische industrie hard gewerkt om extra ondersteuningsmaatregelen uit de brand te slepen voor de sector. Steun die volgens Marc Vandenbroucke, Algemeen Directeur van Febelgra, hard nodig zal zijn want de grafische industrie is op zich al een broze sector. De hele coronacrisis gooit enkel nog meer olie op het vuur.

SOLIDARITEIT

De open brief van eind maart, waarin 26 Belgische grafimediabedrijven vragen om in tijden van coronacrisis drukwerk in eigen land te bestellen, is bij de Nederlandse collega's in het verkeerde keelgat geschoten. Wat ze waarschijnlijk niet wisten, maar het project in een heel ander daglicht stelt, is dat deze oproep eigenlijk een antwoord was op een open brief die de Belgische retailsector een paar dagen eerder gelanceerd had. Daarin deden deze een oproep aan Belgische klanten om tijdens de coronacrisis bij lokale webwinkels te kopen.

SOLIDARITEIT

Tijdens de lockdown was er gelukkig ook nog ander nieuws te rapen dan de doemberichten over het coronavirus. Heel wat spelers uit de grafische sector deelden nieuwtjes over hun activiteiten of hun onderneming. Van die kleine zuurstofbubbels geven we hier een overzicht, als tegengif voor de angstwekkende berichten die ons om de oren vliegen. Het gaat om berichten die tussen maart en half mei op LinkedIn en Instagram gepubliceerd werden.

GEPLUKT OP DE SOCIALE MEDIA

Trends in de drukafwerking - Youtubers en instagrammers die een beroep doen op print? Klinkt ongewoon, maar ook bij hen leeft een behoefte aan 'print on demand'. Verpakkingen en woonaccessoires die volgens individuele wensen bedrukt worden. Het groeiende aantal digitale mogelijkheden - en niet het minst het verkoopkanaal internet - die op hun beurt een beslissende invloed op de ontwikkeling van print hebben. Op de 'Buchbindertagen' (boekbindersdagen) schetste professor Volker Jansen de belangrijkste trends.

YOUTUBERS EN INSTAGRAMMERS DOEN EEN BEROEP OP PRINT

Tijdens de lockdown riep de gezondheidscrisis de reclame-investeringen - in alle media - bruusk een halt toe. Krijgt de reclamemarkt nu, na de versoepeling, de kans om in de tweede helft van 2020 met een sterke heropleving uit te pakken? En welke plaats krijgen gedrukte dragers daarin?

DE DIGITALE WERELD WORDT STERKER, HET PAPIER BEVESTIGT ZIJN WAARDE

Ze stonden klaar om deze maand op verschillende podia te schitteren tijdens hun Drupa-presentatie: de inkjetvellenpersen van onder andere Canon, Fujifilm, Komori, Landa, Konica Minolta en Xerox. Er zouden zich bovendien nieuwe spelers met nieuwe machines melden in dit segment, waaronder ook Ricoh. Door het uitstel van de beurs vanwege de corona-pandemie missen deze machines weliswaar nu hun moment in de schijnwerpers, maar dat zal de opkomst van deze nieuwe generatie digitale persen niet hinderen.

ZOEKEN NAAR HET OMSLAGPUNT VOOR OFFSETDRUKKERS

De uitnodigingen voor webinars stromen vlot de mailboxen binnen. Veel bedrijven gebruiken zo'n onlinepresentatie als alternatief voor een klassiek evenement. Zo'n webinar neem je het best niet te lichtzinnig op.

ONLINEWORKSHOP OF -PRESENTATIE