M en C

Web weergave

In dit nummer neem ik afscheid als hoofdredacteur van M&C. Op 1 juni ga ik officieel met pensioen en is er meer tijd om te sporten en met een lichte rugzak te backpacken. Kurt De Cat, mijn opvolger, is klaar om over te nemen. Ik zal de branche met evenveel nieuwsgierigheid en passie blijven volgen. Dit keer vanaf een beetje meer afstand en bevrijd van de vele operationele taken. Mijn nakende pensionering is een goede gelegenheid om terug te blikken op M&C en een vleugje geschiedenis van de branche in herinnering te brengen.

NOG ÉÉN KEER EEN VOORWOORD

Sinds april is Kurt De Cat (51) de nieuwe hoofdredacteur van M&C en Grafisch Nieuws/Nouvelles Graphiques. Hij volgt Alain Vermeire op die na een uitzonderlijke carrière als vakbladenmaker met pensioen gaat.

KURT DE CAT VOLGT ALAIN VERMEIRE OP

In ons land zijn er verschillende organisaties, belangengroepen en kenniscentra actief die focussen op de viscom-industrie of op digitale printtechnieken voor specifieke markten. We laten ze zichzelf voorstellen in M&C. Wie zijn ze? Wat doen ze? Hoe kijken ze naar het heden en de toekomst van de branche? In dit nummer laten we Fespa België aan het woord.

ORGANISATIES AAN HET WOORD

Ara uit Grobbendonk is gespecialiseerd in sublimatie- en textieltransfers. Het bedrijf werkt uitsluitend in onderaanneming. Ara blaast dit jaar 50 kaarsjes uit. De firma blijft investeren in de nieuwste technologie. Uniek in België is de combinatie van een HP Indigo digitale drukpers met zeefdrukmachines voor de productie van digitale textieltransfers. Ara drukt uitsluitend met inkten op water- of siliconenbasis.

50-JARIG JUBILEUM IN CORONATIJDEN

Een bedrijfssector die het tijdens de coronacrisis hard te verduren krijgt, zijn de standenbouwers. Sinds de start van de pandemie zijn er quasi geen beurzen geweest, maar hopelijk komt daar na de zomer verandering in. Voor het in Roeselare gevestigde GM Productions is het niet anders, maar toch is men niet bij de pakken blijven zitten. Het bedrijf investeerde tijd en energie in virtuele oplossingen voor haar klanten en investeerde recent ook in een nieuwe HP Latex R2000 printer, zodat ze helemaal klaar zijn voor het post-coronatijdperk.

KLAAR VOOR POST-CORONATIJDPERK

Het grootste vaccinatiecentrum van België heeft enkele weken geleden de deuren geopend. Brussels Expo, de vzw die beurzen en concerten organiseert, had zich tot doel gesteld om een tentoonstellingszaal om te bouwen tot een plek waar "de patiënt zich goed en prettig voelt". En in die opdracht is Brussels Expo met glans geslaagd.

PALEIS 1 VAN DE HEIZEL OMGETOVERD

Het Nederlandse Invroheat verkocht al infrarood verwarmingselementen in de vorm van een oprolbare poster, maar heeft nu ook een personaliseerbaar verwarmingspaneel met een formaat van 60 x 100 cm in het gamma. Ideaal voor de aankleding en verwarming van zowel kantoor- als leefruimtes. Met een verbruik van 650 watt per paneel, wat voldoende is om een ruimte van 12 m2 te verwarmen, is dit naast een leuke, meteen ook een energiezuinige en duurzame oplossing.

PRODUCT IN DE KIJKER

Een jaar geleden lanceerde de groep Barry Callebaut via haar merk 'Mona Lisa' de grootschalige 3D-druk in chocolade. Met de innoverende technologie die de Belgisch-Zwitserse chocoladeproducent zo aanbiedt, krijgen chocolatiers de gelegenheid om op grote schaal creaties in chocolade te maken. Daarnaast wil Barry Callebaut de 3D-druk ook nog gebruiken om instagramwaardige belevingen voor jonge consumenten te creëren.

CHOCOLATIERS WORDEN ONTWERPERS MET DE 'LEKKERBEKKENINKT'

Gedurende jaren al doen uiteenlopende sectoren een beroep op druktechnologieën om sieroppervlakken te vervaardigen. Zeefdruk, offsetdruk, diepdruk - zowat elke techniek wordt ingezet om functionele en decoratieve oppervlakken te produceren. En in de loop van het voorbije decennium kwam daar ook de digitale druk bij. Tegelijk zagen we ook hoe de inkjet ruimte creëerde om innovaties op het vlak van materialen en software in te voeren.

BUSINES TRANSFORMATIE

Deze bijdrage is bedoeld voor iedereen die een nieuwe druk- of printtechnologie in huis heeft, maar niet kan rekenen op een rij klanten die de voordelen van die technologie inzien of die weten waarom ze daar als eersten een beroep op moeten doen. Kortom - u weet dat u een nieuwe oplossing kunt bieden, maar de moeilijkheid is dat uw klanten geen probleem zien dat verholpen moet worden! De adviezen van Silas Amos zijn universeel en niet gericht op één toepassing. U kan er uw voordeel mee doen.

BUSINESS DEVELOPMENT

Een kleine rondvraag van M&C bij leveranciers leert ons dat er sinds het begin van 2021 toch weer aardig wordt geïnvesteerd. Eén van de redenen is wellicht dat printbedrijven willen klaar zijn wanneer de economie heropstart. Dat zal afhangen af van de snelheid van vaccineren.

BUSINESS