Drukkerij Lebrun die in 1893 in Beaumont (Henegouwen) opgericht werd, is de oudste drukkerij in de streek en werd door vier opeenvolgende generaties van de familie geleid. Vandaag staan Jérôme en Catherine Lebrun (broer en zus) aan het hoofd van de onderneming die in maart 2021 officieel een belangrijke strategische bocht nam om zich niet meer als een lokale drukkerij, maar als een allround communicatiebureau te profileren. Een omschakeling die gepaard ging met een nieuwe visuele identiteit en een nieuwe website. "Hoewel papier onze kernactiviteit blijft, is dat vandaag een onderdeel van alle andere diensten die we aanbieden", zegt directeur Jérôme Lebrun. Daarbij doelt hij op grafisch ontwerp en webdesign, print en direct mail, digitale marketing, belettering, reclamemateriaal bedrukken, events organiseren, enzovoort. Om zijn naambekendheid te vergroten en om zijn diensten en knowhow beter bekend te maken, heeft het bedrijf in 2020 Anne Manon aangenomen die voor de communicatie instaat. Ook het team grafische ontwerpers werd versterkt. Het aantal medewerkers steeg daardoor van vier naar zes, waaronder de twee bedrijfsleiders Jérôme en Catherine Lebrun. Die laatste vervult ook de rol van commercieel vertegenwoordigster.
...

Drukkerij Lebrun die in 1893 in Beaumont (Henegouwen) opgericht werd, is de oudste drukkerij in de streek en werd door vier opeenvolgende generaties van de familie geleid. Vandaag staan Jérôme en Catherine Lebrun (broer en zus) aan het hoofd van de onderneming die in maart 2021 officieel een belangrijke strategische bocht nam om zich niet meer als een lokale drukkerij, maar als een allround communicatiebureau te profileren. Een omschakeling die gepaard ging met een nieuwe visuele identiteit en een nieuwe website. "Hoewel papier onze kernactiviteit blijft, is dat vandaag een onderdeel van alle andere diensten die we aanbieden", zegt directeur Jérôme Lebrun. Daarbij doelt hij op grafisch ontwerp en webdesign, print en direct mail, digitale marketing, belettering, reclamemateriaal bedrukken, events organiseren, enzovoort. Om zijn naambekendheid te vergroten en om zijn diensten en knowhow beter bekend te maken, heeft het bedrijf in 2020 Anne Manon aangenomen die voor de communicatie instaat. Ook het team grafische ontwerpers werd versterkt. Het aantal medewerkers steeg daardoor van vier naar zes, waaronder de twee bedrijfsleiders Jérôme en Catherine Lebrun. Die laatste vervult ook de rol van commercieel vertegenwoordigster. Tijdens de eerste lockdown als gevolg van het coronavirus bleek het nodig om de drukkerij in een communicatiebureau te transformeren. "Als we niets zouden doen, waren we ten dode opgeschreven", zegt Jérôme Lebrun. De tijdelijke stop in maart 2020 gaf het bedrijf de tijd om zich opnieuw in vraag te stellen. "De voorbije jaren hadden we onze activiteiten al uitgebreid tot digitale marketing, de productie van signs... Maar onze klanten en zelfs onze nabije omgeving bleven een te beperkt beeld van ons als drukker behouden. Ze beseften niet dat we een creatiestudio hadden, dat we met drones videofilms maakten, of dat we grafische ontwerpen realiseerden", vertelt Jérôme Lebrun. "We raakten marktaandeel kwijt en zagen opdrachten vertrekken, die wij ook konden uitvoeren. In het hoofd van het publiek waren we alleen maar een drukkerij", voegt Catherine Lebrun daar aan toe. Het is met de komst van Anne Manon die de communicatie verzorgt, dat het bedrijf een nieuwe dynamiek gevonden heeft. "Tijdens de coronacrisis verkochten we geen papier, maar plexiglas. En nu komen we uit de crisis met een mooie omzetgroei. Dat opent alvast positieve perspectieven", zegt Jérôme. Sinds de naamsverandering is de omzet van het bedrijf met 14 procent gegroeid tot 780.000 euro in 2021. "We hadden een plafond bereikt, maar met de nieuwe structuur die we ingevoerd hebben, beginnen we weer te groeien," aldus Jérôme. "De stijging van de omzet met 14 procent stemt overeen met de diversificatie van de diensten die we sinds een jaar doorgevoerd hebben. Het drukvolume op de uiteenlopende dragers die het bedrijf aanbiedt, heeft die groei gevolgd, terwijl het klantenbestand maar met twee procent gegroeid is. Onze vertrouwde klanten hebben dus ontdekt wat we allemaal kunnen", zegt Anne Manon. "De platgetreden paden verlaten, want daarbuiten gebeurt het", dat is nu het motto van Lebrun Communication. Nu het bedrijf weer met een groeiscenario aangeknoopt heeft, moedigt het op zijn beurt zijn klanten aan om hun comfortzone te verlaten. Zo wil Lebrun Communication hen helpen om op hun domein te groeien. De klanten zijn hoofdzakelijk handelaars, zelfstandigen en kleine bedrijven uit de streek, maar sommigen komen ook uit Brussel of Luxemburg. "Onze drukactiviteiten trekken klanten aan die niet meteen in de buurt gevestigd zijn, terwijl de digitale activiteit vooral een lokaal publiek aantrekt", merkt Catherine Lebrun op. Tien jaar geleden drukte Lebrun nog in offset. Vandaag beperkt de geïntegreerde drukkerij zich tot digitale druk met een systeem van Konica Minolta. "We zijn met offsetdruk gestopt toen online print opkwam. Het is onmogelijk om de prijsconcurrentie met de online drukkerijen en de grote offsetoplagen aan te gaan", rechtvaardigt Jérôme die stap. Alle offsetopdrachten worden daarom uitbesteed. "Maar we blijven intern elke dag nog veel drukwerk vervaardigen", onderstreept hij. "Onze troef is dat we dringende opdrachten en kleine oplagen aankunnen. Brochures, naamkaartjes, belettering... De klanten willen alles, altijd en onmiddellijk. Als een klant dringend die dag nog naamkaartjes nodig heeft of tijdens het weekend uit de nood geholpen moet worden, kunnen we daarop inspelen. We schuiven snelheid, dienstverlening en flexibiliteit als troeven naar voren. Het zijn niet meer de machines die belangrijk zijn bij ons, maar onze tegelijk flexibele en polyvalente werknemers. Het is de kennis die we in huis hebben, die de basis van de toegevoegde waarde is, en niet de machines", zegt Jérôme. "De toegevoegde waarde die we realiseren, schuilt ook in onze activiteit als grafisch ontwerper", voegt Anne Manon daar nog aan toe en daarmee verwijst ze naar het creatieve team van drie medewerkers. "Online print is een fantastisch iets, maar de kopers kunnen teleurgesteld zijn als ze geen kennis hebben van wat een grafisch ontwerp of een lay-out is. Bij ons echter kunnen de klanten ter plaatse komen, krijgen ze advies en kunnen ze met eigen ogen het eindresultaat zien. Wat ook de drager of het project is dat ze voor ogen hebben, ze zijn zeker van het resultaat. Daarna is het aan ons om het werk intern te realiseren of uit te besteden." Dat is ook een win-winsituatie die met andere leveranciers van drukwerk, in België of in de buurlanden, in het leven geroepen wordt. "De online printers realiseren zich ook dat ze marktaandelen kwijt spelen wanneer klanten bestanden indienen waar moeilijk mee te werken valt. Voor hen betekent dat extra werk, terwijl ze van klanten zoals wij correcte bestanden ontvangen die klaar zijn om gedrukt te worden. Zo maken ze zich af van het ontwerpwerk en van de slechte bestanden", voegt Jérôme daar nog aan toe. "We zijn verkopers van drukwerk geworden." 35 jaar geleden creëerde het bedrijf Lebrun Publitour, een regionaal huis-aan-huisblad dat gratis verspreid wordt en waarin de handelaars uit de regio kunnen adverteren. Het blad wordt op meer dan 34.000 exemplaren gedrukt bij Rémy-Roto in Beauraing, de heatsetdrukkerij van de groep Rossel. Publitour is niet alleen in de brievenbussen te vinden - van Thuin tot Chimay en ook in 19 Franse dorpen - maar is ook online in het PDF-formaat beschikbaar. Elke dag bezoekt Catherine Lebrun lokale klanten en potentiële klanten om advertentieruimte (er kunnen tot 70 advertenties in Publitour) te verkopen en om tegelijk alle diensten van Lebrun Communication te promoten. Dat is niet altijd een even eenvoudige opdracht bij klanten die zich tot reclame op Facebook willen beperken. "Uiteindelijk is onze concurrent niet 'Vlan' ( het huis-aan-huisblad van de groep Rossel, nvdr), maar Facebook. Daarom ook willen we diversifiëren in andere diensten dan papier, zoals de digitale marketing", zegt Jérôme. "Maar sinds we ons als een allround communicatiebureau profileren, drukken we paradoxaal genoeg nog meer dan voordien", merkt hij op. "We merken dat de klanten die alleen bij Facebook zwoeren, naar papieren dragers terugkeren. Als de klanten na 35 jaar nog aan reclame op papier gehecht blijven, is dat omdat ze er uiteindelijk belang bij hebben. We stellen vast dat digitale reclame doeltreffend is voor sectoren die met plezier geassocieerd worden: restauratie, chocolade, de aankoop van een fiets. Maar wie diensten verleent - een leidekker, een bankier of een verzekeringsmakelaar - merkt dat papieren reclame gemakkelijker tot een verkoop leidt. Papier straalt ernst uit."