Nieuw: Empack Namur

Na maar liefst 18 edities verlegt Empack België haar grenzen en is er op 26 mei ook een eerste Franstalige editie in Namen. Beursorganisator Easyfairs speelt daarmee naar eigen zeggen in op een algemeen verzoek van de verpakkingssector zelf. Het koos voor Empack Wallonië als netwerk en commercieel platform voor Namur Expo. Easyfairs mikt op 70 exposanten en 1000 bezoekers.
...

Na maar liefst 18 edities verlegt Empack België haar grenzen en is er op 26 mei ook een eerste Franstalige editie in Namen. Beursorganisator Easyfairs speelt daarmee naar eigen zeggen in op een algemeen verzoek van de verpakkingssector zelf. Het koos voor Empack Wallonië als netwerk en commercieel platform voor Namur Expo. Easyfairs mikt op 70 exposanten en 1000 bezoekers.De 70 exposanten zijn producenten van verpakkingsmachines, -materialen en -technologie, controle- en inspectiesystemen, handling en logistieke systemen en label & printoplossingen. De organisatie mikt op 1.000 bezoekers met functies als aankopers, ingenieurs, operations managers, technische en afdelingsmanagers, onderzoekers en verpakkingsexperts. De industrietakken waar het publiek werkzaam zal zijn, liggen breed verspreid: van de voedingssector (+/- 20%) tot groothandel en verpakkingsindustrie.Naast het aanbod van standhouders en volop netwerkgelegenheid mikt Empack op een kennisprogramma met toonaangevende sprekers over onder meer duurzaamheid, techniek en voedselverpakkingen. Daarnaast is er een Partner Village met belangrijke industrie partners zoals Wagralim, Plastiwin, FSC, IBE-BVI en Pack4Food. Ook de Trends Gazellen Awards voor de verpakkingssector worden uitgereikt, inclusief netwerkdrink.Tijdens een innovation tour tot slot maken bezoekers kennis met de nieuwigheden die exposanten uitstallen en demonstreren. De beste innovatie ontvangt een Innovation Award.Eind vorig jaar lanceerde Pack-4Food samen met een consortium van vier speerpuntclusters, Flanders' FOOD (Agrovoedingsindustrie), VIL (Logistiek), Catalisti (Chemie-Kunststoffen), SIM (Materialen) de Roadmap 'Voedselverpakking van de Toekomst'.Met de Roadmap presenteerden de partners op 5 december in Affligem voor het eerst een gezamenlijke visie en strategie om de komende jaren projecten op te starten rond duurzame verpakkingen. De betrokken speerpuntclusters focussen daarbij op drie domeinen: meer circulaire verpakkingen, intelligente verpakkingen en logistieke processen.De Roadmap zet de onderzoekslijnen uit voor de komende jaren, om samen met de industrie, overheids- en kennisinstellingen, geavanceerde verpakkingen te ontwikkelen, gefocust op de noden en prioriteiten van de toekomst. Dit project beslaat de hele keten van de voedselverpakkingen.Het project kwam tot stand met steun van het Agentschap Innoveren en Ondernemen en bedrijven actief in de volledige waardeketen van de voedingsverpakking.Elders in deze uitgave is meer te lezen over de uitwerking van het onderdeel 'meer circulaire verpakkingen'.Verpakking & Label Magazine blijft de ontwikkelingen op de voet volgen.In de tweede week van februari ging de vijfdaagse digital packaging minor van start bij de Artevelde Hogeschool.HP, Esko en Autajon hadden de handen in een geslagen om samen met de hogeschool tot een goed programma te komen waarin variabele data printing centraal stond.Vanuit HP werd stil gestaan bij HP Smartstream Designer en de talloze mogelijkheden die deze software te bieden heeft met onder andere Mosaic en Collage. Bijgestaan met succesverhalen uit de markt.Esko liet met zijn software Esko studio zien wat de mogelijkheden waren vanuit hun kant. Dit zorgde ervoor dat de studenten voldoende inspiratie kregen om een concept bedenken met variabele data gebruik makend van HP Smartstream Designer en Esko Studio. Dit moesten ze vervolgens concretiseren in label- en verpakkingsontwerp dat dan gedrukt werd bij Autajon Labels in Wommelgem.16 studenten hebben in een korte tijd de verschillende fases kunnen doorlopen van concept, creatie en realisatie met als eindresultaat: hun eigen product met unieke labels voorzien.De 260 standhouders op ProSweets konden meer dan 18.000 bezoekers uit 100 landen verwelkomen van 2 tot en met 5 februari. De trends waren duurzame verpakkingen, grondstoffen besparende productie, flexibele en modulaire en snellere verpakkingsmachines.De ISM Packaging Award, ISM is de veel grotere zoetwarenbeurs die parallel aan ProSweets wordt gehouden, ging naar het Duitse Froben Druck met haar van gras gemaakte etiketten.Carrefour heeft onlangs een nieuw assortiment zakken van zeeafval in haar supermarkten geïntroduceerd. Het assortiment 'ocean bags' bestaat uit drie modellen: een boodschappentas, een trolleytas en een opvouwbare tas. Voor de boodschappentas worden uit 10 kg plastic honderd zakken geproduceerd.De opvouwbare tas is gemaakt uit vier gerecycleerde PET-flessen.Dit nieuwe aanbod is een aanvulling op andere duurzame alternatieven van biokatoen die al beschikbaar zijn in twee modellen: draagtas en zakjes voor groenten en fruit.Carrefour strijdt actief tegen plastic, vermindert het verpakkingsmateriaal van haar eigen producten en streeft naar 100% recycleerbare verpakkingen voor Carrefour-producten in 2025. In dat kader stopt het ook met de verkoop van plastic zakken van 10 eurocent, waardoor 700 ton plastic per jaar wordt bespaard.Golfkartonproducent DS Smith heeft drie WorldStar Packaging Awards 2020 gewonnen. De winnende producten van DS Smith zijn de Tuorekartano Oy-koelkast voor aardappelen, het Food Travel-display van Maggi en de Red Bull Event-auto.Het eerste project werd ontworpen door het Finse team van DS Smith in samenwerking met klant Tuorekartano en is een alternatief voor plastic aardappelzakken. De tweede en derde prijs werden ontwikkeld door de Duitse verpakkingsdesigners van DS Smith. Het Food Travel-display van Maggi is ontwikkeld in de vorm van gestapelde koffers om trendy bereide maaltijden te lanceren. De Red Bull-evenementenauto is een opvallend 3D-display van golfkarton om de attributen van het merk te promoten.De WorldStar Packaging Award noteerde 321 inzendingen uit 36 landen. De winnaars van de WorldStar Packaging Award 2020 worden formeel geëerd tijdens de prijsuitreiking op vrijdag 8 mei.Het Scandinavische pulp- en papierbedrijf Stora Enso investeert ? 9 miljoen in een PEF-pilotplant in Gent, België. Daar worden plantaardige suikers omgezet in FDCA, een bouwsteen die nodig is voor de productie van PEF.PEF heeft uitstekende barrière-, mechanische en thermische eigenschappen die interessant zijn voor voedsel- en drankverpakkingen. Het transparante biobased plastic is een hernieuwbare vervanger van fossiele PET. Eerder opende het Nederlandse Avantium een PEF-pilotplant in Delfzijl.De proeffabriek van Stora Enso zal in eerste instantie industrieel beschikbare fructose gebruiken om hoogwaardige chemicaliën en materialen te produceren voor het testen van toepassingen. In de toekomst is het de bedoeling om het proces uit te breiden naar suikers die worden gewonnen uit hout en andere non-food biomassa.De fabriek wordt gevestigd in de Langerbrugge papierfabriek van Stora Enso in North Sea Port Gent. Dit is één van de grootste papierfabrieken in Europa, met een jaarlijkse productie van 540.000 ton gerecycleerd kranten- en magazinepapier. Stora Enso koos voor deze locatie omdat Langerbrugge over voldoende ruimte en faciliteiten beschikt. Bovendien zijn er in de regio Gent veel chemische productiebedrijven. De bouw begint in de tweede helft van 2020 en zal naar verwachting klaar zijn in het eerste kwartaal van 2021.Sappi heeft haar portfolio papieren verpakkingsmaterialen met een hoge barrière met grammages vanaf 75g/m2 uitgebreid met een variant van 91 g/m2 en 75 g/m2. Dit materiaal biedt een barrière voor zuurstof, waterstof, vet en olie (MOSH/MOAH).Naast eigen onderzoek ontwikkelt Sappi de nieuwe verpakkingsmaterialen in nauwe samenwerking met klanten en partners. In samenwerking met Nestlé en Constantia Flexibles heeft het al een papieren barrièreverpakking ontwikkeld voor Yes!, een nieuw merk noten- en fruitrepen van Nestlé.Sappi komt op Interpack 2020 met nog meer innovaties.Tallpack heeft onlangs een modulaire palletwikkelijn met meerdere opties geplaatst bij een logistiek verlener in FMCG (fast moving consumer goods) in Nederlands Brabant. Deze heeft gekozen voor extra opties: verlengde kolomhoogte, verhoogde capaciteit van het aantal pallets per uur, verhoogde baantransportsnelheid, slede onder knip-sealunit in verband met diverse palletbreedtes en uitvoering in huisstijlkleuren."Bij meerdere logistieke dienstverleners hebben we middels opties de modulaire pallet-wikkellijn klantspecifiek geleverd, waaronder extra transportbanen en een labelprinter", aldus Tallpack in een toelichting. "Het voordeel van een modulaire lijn is dat het kan meegroeien met de logistieke wensen en capaciteit. Logistieke processen zijn sterk aan verandering onderhevig door bijvoorbeeld WMS-systemen, wijzigingen in het ketenproces en capaciteitsplanning."