De feestelijke aftrap van de ambitieuze printpromocampagne 'De Indrukmakers' op de Algemene Vergadering van sectorfederatie Febelgra was een schot in de roos (zie blz. 18). Het evenement zorgde voor enthousiasme bij de aanwezigen en kreeg heel wat weerklank op de sociale media. Het Leuvense productiehuis Hotel Hungaria leverde stevig werk af. En dan hebben we het in de eerste plaats over de gepresenteerde kortfilm die binnenkort via verschillende kanalen het grote publiek zal bereiken. Uiteraard is de ontroerende spot over de zestienjarige Luna nog maar de start van een brede campagne die gedurende twee jaar zal lopen. De tijdslijn die Flup Cop...

De feestelijke aftrap van de ambitieuze printpromocampagne 'De Indrukmakers' op de Algemene Vergadering van sectorfederatie Febelgra was een schot in de roos (zie blz. 18). Het evenement zorgde voor enthousiasme bij de aanwezigen en kreeg heel wat weerklank op de sociale media. Het Leuvense productiehuis Hotel Hungaria leverde stevig werk af. En dan hebben we het in de eerste plaats over de gepresenteerde kortfilm die binnenkort via verschillende kanalen het grote publiek zal bereiken. Uiteraard is de ontroerende spot over de zestienjarige Luna nog maar de start van een brede campagne die gedurende twee jaar zal lopen. De tijdslijn die Flup Coppens van Hotel Hungaria op de kick-off presenteerde was indrukwekkend met een vijftiental kapstokken, vanaf de spot die straks te zien zal zijn op tv, in de bioscoop en online, over printadvertenties, digitale acties tot en met activatiemomenten, events, blogs, een webshop, enzovoort. Onze sector heeft er lang op moeten wachten en bij de federatie is er hard aan gewerkt, maar met wat vandaag op tafel ligt en nog in de pipeline zit, kan iedereen aan de slag. Dat is ook de bedoeling, want het echte werk begint nu pas. De campagne 'De Indrukmakers' mikt volgens de initiatiefnemers op vier legitieme doelen: (1) de meerwaarde aantonen van het grafisch portfolio, (2) de perceptie bijstellen over papier en druk als vervuilende producten, (3) de aantrekkingskracht van de sector op de arbeidsmarkt verhogen en (4) een 'beweging' tot stand brengen die de dogma's over de sector weerlegt. Om de hooggespannen verwachtingen waar te maken, zullen de marketinginspanningen gedurende lange tijd moeten worden volgehouden. De ideeën zijn gerijpt en de plannen gemaakt. Benieuwd of de sector voldoende partners kan motiveren en middelen bijeenbrengen om alle projecten effectief te realiseren. In dit nummer besteden we ook aandacht aan de jaarcijfers van de grafische sector voor 2022 (zie blz. 14). Na twee dramatische krimpjaren knoopte de branche vorig jaar terug aan met groei. De globale omzet steeg met 5,6 procent naar 2,4 miljard euro, de tewerkstelling daalde met een percent tot 8075 werknemers. Marc Vandenbroucke, de topman van Febelgra, spreekt over "een zekere relance", al had hij gehoopt op een sterkere groei. De conjunctuur loopt ook dit jaar stroef en elk kwartaal flirt onze economie met een recessie. Ook in het licht van de meest recente sectorcijfers is de mediacampagne 'De Indrukmakers' relevant. We hoeven geen mirakels te verwachten van marketing, maar een verdere afkalving tegenhouden, zou een opsteker zijn. De kracht van marketing staat nooit los van de realiteit en mogen we niet overschatten, maar onderschatten heeft ook geen zin. In deze editie vindt u een Marketing-dossier met aandacht voor de relevantie van grafimedia bij de hedendaagse marketingtrends (zie blz. 22). Onder andere de onvermijdelijke impact van Artificiële Intelligentie (AI) komt aan bod. We brengen ook een analyse van de bestedingen van de Belgische adverteerders (zie blz. 27). Vorig jaar waren digitale kanalen voor het eerst groter dan alle andere media samen. Print staat onder druk, dat is geen nieuws. Maar druk maakt indruk. In naam van de redactie wens ik u een boeiende zomer, veel leesplezier.