Web weergave

Het jaar 2022 was voor de Belgische grafische sector het jaar van de relance. Na twee forse krimpjaren knoopte de branche vorig jaar terug aan met groei. De globale omzet steeg met 5,57 procent naar 2,38 miljard euro. De tewerkstelling daalde met een procent tot 8075 werknemers. Het aantal zelfstandigen in hoofdberoep in de sector steeg dan weer met 11,48 procent.

GRAFIMEDIA

De digitalisering heeft de wereld van de marketing en reclame compleet veranderd. Meer online, minder print, is al jaren de trend. De ontwikkelingen gaan zo snel dat zelfs de grote techbedrijven elkaar nauwelijks kunnen bijbenen. Voor het grafische bedrijf zijn er ondanks en dankzij de digitalisering volop kansen.

DOSSIER MARKETING

Voor het eerst zijn de digitale mediabestedingen goed voor meer dan de helft van de bestedingen van Belgische adverteerders. Netto komt het totaalbedrag uit op bijna 1 miljard euro, zo blijkt uit de dertiende editie van de Matrix-studie, die gevoerd wordt door BAM met de steun van UMA, de United Media Agencies.

DOSSIER MARKETING

De communicatiesector en de media streven naar een milieuverantwoorde aanpak om 'greenwashing' te bestrijden en om hun koolstofafdruk te verminderen. Het beursgenoteerde Roularta Media Group is daarin een voorloper met verschillende innovatieve initiatieven om van reclame een duurzamer ecosysteem te maken.

DOSSIER MARKETING

De groeiverwachtingen op de lange termijn blijven onverminderd gunstig voor de verpakkingsindustrie. Toch moet de koers ondertussen wel degelijk worden bijgestuurd. De wensen en eisen van opdrachtgevers, eindgebruikers én wetgevers veranderen. Aan producenten de taak daar slim en tijdig op in te spelen, bijvoorbeeld met efficiëntere of alternatieve druktechnieken.

VERPAKKINGEN