Mediagroep Roularta is zowel actief als magazine-uitgever en offsetdrukker en spant zich al verschillende jaren in om de milieu-impact van de activiteiten te verminderen. De beursgenoteerde groep heeft de ambitie om in 2040 CO2-neutraal te zijn. Met het oog daarop legt het bedrijf zich voornamelijk toe op vier van de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de Verenigde Naties. Namelijk: 'kwaliteitsonderwijs', 'waardig werk en economische groei', 'verantwoorde consumptie en productie' en 'klimaatactie'. Op het terrein wordt dat in uiteenlopende initiatieven vertaald: drukken op FSC-papier, zonnepanelen installeren, water besparen, sensibiliseren voor duurzame ontwikkeling, bomen planten, enzovoort. "Roularta neemt op het vlak van duurzaamheid op verschillende niveaus uiteenlopende initiatieven om zowel de lezers, medewerkers en leveranciers als de adverteerders mee in het verhaal te betrekken", zegt Els Michiels, head of Product Management & Insights bij Roularta Advertising.

De mediagroep speelt ook zijn 'brainprint' uit, het gaat om intellectuele impact, om de bewustwording te vergroten en om het gedrag van het publiek te beïnvloeden en duurzamer te maken. "Via onze verschillende media kunnen we miljoenen lezers, internetgebruikers en televisiekijkers bereiken en ze over alle aspecten van duurzaamheid informeren", legt Michiels uit. Een troef die Roularta uitspeelt om alle betrokkenen, ook de reclamewereld, mee te krijgen in het verhaal van duurzame ontwikkeling. Sinds kort biedt Roularta de adverteerders en de media-agentschappen verschillende manieren om milieuvriendelijkere reclamecampagnes te voeren. Een primeur voor de sector die eerder deze maand bekroond werd met een 'Media Sustainability Award' op de Annual Masters of Media Awards (AMMA).

Roularta gaat van start met reclame op de paperwrap waarin bepaalde tijdschriften van de groep, zoals Libelle en Trends, naar de abonnees gestuurd worden.

Koolstofneutrale campagne

Te beginnen met de koolstofcompensatie voor reclame in de geschreven pers. Elke activiteit heeft een impact op het milieu en reclame is daar geen uitzonderling op. Bij Roularta hebben de adverteerders nu de mogelijkheid om de koolstofafdruk van hun reclamecampagne te verkleinen door een supplement te betalen. Daarvoor maakt Roularta gebruik van ClimateCalc, het Europese instrument om de CO2-uitstoot van drukwerk te berekenen, en van CO2Logic om die uitstoot te compenseren. Volgens de uitgever bedraagt de uitstoot van een reclamebladzijde in een tijdschrift 0,0004 kg CO2 (0,0000006 kg CO2 per view in de digitale versie). Roularta heeft de kosten van de koolstofafdruk per pagina berekend en die variëren volgens de oplage (of het aantal views bij een online advertentie). De koolstofcompensatie van een advertentie in Knack en Le Vif kost respectievelijk 14,20 euro en 7,64 euro per pagina. Bij het weekblad Trends of Trends-Tendances is 3,95 euro of 4,28 euro per pagina nodig om een advertentie CO2-neutraal te maken. De adverteerder heeft de keuze om de kosten van de koolstofafdruk al dan niet op zich te nemen. Binnen het kader van de koolstofcompensatie ondersteunt Roularta herbebossingsprojecten in Kenia en in Europa. Die formule, die sinds november 2022 toegepast kan worden, heeft al adverteerders zoals KBC en Chanel overtuigd. "Voor sommige adverteerders, Chanel bijvoorbeeld, is het echt een doorslaggevend argument. Dergelijke bedrijven moeten zich houden aan internationale regels op het vlak van duurzaamheid, zoals opteren voor media die een doorgedreven milieubeleid kunnen voorleggen", legt Els Michiels uit.

Verpakking als nieuwe reclamedrager

Behalve de CO2-neutrale advertentie biedt Roularta ook een nieuwe reclamedrager aan: de paperwrap. We herinneren eraan dat de mediagroep in een tweede machine geïnvesteerd heeft om publicaties in papier te verpakken in plaats van in plastic folie. Volgens Steven Renders, algemeen directeur van Roularta Printing, impliceert het in papier verpakken extra kosten, maar voor Roularta is dat een noodzakelijke investering om te anticiperen op het toekomstige verbod van plastic folie. Momenteel wordt De Artsenkrant al in een papieren verpakking verstuurd. Libelle (augustus) en Trends (oktober) worden de volgende titels van de groep die in een paperwrap naar de abonnees gaan. Op die manier krijgen adverteerders een nieuwe reclamemogelijkheid. "Het gaat om een nieuw reclameconcept op papier dat duurzaamheid in de hand werkt. De papieren verpakking maakt het mogelijk om 30 km plastic folie per 100.000 verstuurde exemplaren te besparen", weet Els Michiels. In november vorig jaar was er al een eerste test met een advertentie van Recupel in het kader van de 'Trends Impact Awards'.

Naast de papieren media heeft Roularta nog andere concepten voor duurzamere reclame uitgewerkt. Bijvoorbeeld reclameschermen die voor de meest milieuverantwoorde adverteerders voorbehouden zijn - 'Blue Screen'; of nog de formule 'Slowvertising' die bedoeld is om de levensduur van de advertenties via een app te verlengen.

Belgisch initiatief voor duurzamere reclamecommunicatie

In België heeft de communicatie-, media- en reclamesector de milieubekommernis aangepakt door het platform 'Comm to Zero' te lanceren. Het gaat om een samenwerking onder leiding van ACC (de Belgische vereniging van communicatiebedrijven) waar Roularta aan meewerkt. Het platform dat onder andere door Clear Channel, JCDecaux of nog Google, ondersteund wordt, wil 'greenwashing' bestrijden en de communicatiebureaus en hun klanten helpen om sneller koolstofneutraal te worden. Om de bureaus de weg naar duurzaamheid te tonen, heeft 'Comm to Zero' een gratis gids samengesteld over manieren om zonder greenwashing te communiceren. Het platform biedt de bureaus ook drie instrumenten om de CO2-emissies terug te dringen:

- Een instrument om de koolstofafdruk als bedrijf te berekenen.

- Een instrument om de koolstofafdruk van een reclamecampagne te berekenen.

- Een algoritme dat de koolstofafdruk van de mediaverspreiding meet.

Mediagroep Roularta is zowel actief als magazine-uitgever en offsetdrukker en spant zich al verschillende jaren in om de milieu-impact van de activiteiten te verminderen. De beursgenoteerde groep heeft de ambitie om in 2040 CO2-neutraal te zijn. Met het oog daarop legt het bedrijf zich voornamelijk toe op vier van de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de Verenigde Naties. Namelijk: 'kwaliteitsonderwijs', 'waardig werk en economische groei', 'verantwoorde consumptie en productie' en 'klimaatactie'. Op het terrein wordt dat in uiteenlopende initiatieven vertaald: drukken op FSC-papier, zonnepanelen installeren, water besparen, sensibiliseren voor duurzame ontwikkeling, bomen planten, enzovoort. "Roularta neemt op het vlak van duurzaamheid op verschillende niveaus uiteenlopende initiatieven om zowel de lezers, medewerkers en leveranciers als de adverteerders mee in het verhaal te betrekken", zegt Els Michiels, head of Product Management & Insights bij Roularta Advertising. De mediagroep speelt ook zijn 'brainprint' uit, het gaat om intellectuele impact, om de bewustwording te vergroten en om het gedrag van het publiek te beïnvloeden en duurzamer te maken. "Via onze verschillende media kunnen we miljoenen lezers, internetgebruikers en televisiekijkers bereiken en ze over alle aspecten van duurzaamheid informeren", legt Michiels uit. Een troef die Roularta uitspeelt om alle betrokkenen, ook de reclamewereld, mee te krijgen in het verhaal van duurzame ontwikkeling. Sinds kort biedt Roularta de adverteerders en de media-agentschappen verschillende manieren om milieuvriendelijkere reclamecampagnes te voeren. Een primeur voor de sector die eerder deze maand bekroond werd met een 'Media Sustainability Award' op de Annual Masters of Media Awards (AMMA). Te beginnen met de koolstofcompensatie voor reclame in de geschreven pers. Elke activiteit heeft een impact op het milieu en reclame is daar geen uitzonderling op. Bij Roularta hebben de adverteerders nu de mogelijkheid om de koolstofafdruk van hun reclamecampagne te verkleinen door een supplement te betalen. Daarvoor maakt Roularta gebruik van ClimateCalc, het Europese instrument om de CO2-uitstoot van drukwerk te berekenen, en van CO2Logic om die uitstoot te compenseren. Volgens de uitgever bedraagt de uitstoot van een reclamebladzijde in een tijdschrift 0,0004 kg CO2 (0,0000006 kg CO2 per view in de digitale versie). Roularta heeft de kosten van de koolstofafdruk per pagina berekend en die variëren volgens de oplage (of het aantal views bij een online advertentie). De koolstofcompensatie van een advertentie in Knack en Le Vif kost respectievelijk 14,20 euro en 7,64 euro per pagina. Bij het weekblad Trends of Trends-Tendances is 3,95 euro of 4,28 euro per pagina nodig om een advertentie CO2-neutraal te maken. De adverteerder heeft de keuze om de kosten van de koolstofafdruk al dan niet op zich te nemen. Binnen het kader van de koolstofcompensatie ondersteunt Roularta herbebossingsprojecten in Kenia en in Europa. Die formule, die sinds november 2022 toegepast kan worden, heeft al adverteerders zoals KBC en Chanel overtuigd. "Voor sommige adverteerders, Chanel bijvoorbeeld, is het echt een doorslaggevend argument. Dergelijke bedrijven moeten zich houden aan internationale regels op het vlak van duurzaamheid, zoals opteren voor media die een doorgedreven milieubeleid kunnen voorleggen", legt Els Michiels uit. Behalve de CO2-neutrale advertentie biedt Roularta ook een nieuwe reclamedrager aan: de paperwrap. We herinneren eraan dat de mediagroep in een tweede machine geïnvesteerd heeft om publicaties in papier te verpakken in plaats van in plastic folie. Volgens Steven Renders, algemeen directeur van Roularta Printing, impliceert het in papier verpakken extra kosten, maar voor Roularta is dat een noodzakelijke investering om te anticiperen op het toekomstige verbod van plastic folie. Momenteel wordt De Artsenkrant al in een papieren verpakking verstuurd. Libelle (augustus) en Trends (oktober) worden de volgende titels van de groep die in een paperwrap naar de abonnees gaan. Op die manier krijgen adverteerders een nieuwe reclamemogelijkheid. "Het gaat om een nieuw reclameconcept op papier dat duurzaamheid in de hand werkt. De papieren verpakking maakt het mogelijk om 30 km plastic folie per 100.000 verstuurde exemplaren te besparen", weet Els Michiels. In november vorig jaar was er al een eerste test met een advertentie van Recupel in het kader van de 'Trends Impact Awards'. Naast de papieren media heeft Roularta nog andere concepten voor duurzamere reclame uitgewerkt. Bijvoorbeeld reclameschermen die voor de meest milieuverantwoorde adverteerders voorbehouden zijn - 'Blue Screen'; of nog de formule 'Slowvertising' die bedoeld is om de levensduur van de advertenties via een app te verlengen.