Als we het over online drukkerijen hebben, kunnen we niet rond de dynamiek van de internationale printplatformen heen. Eerder deze maand communiceerde de Nederlandse online drukkerij Simian, onder meer bekend van de printwebshop Drukland.be, dat ze nu ook de Franstalige Belgische markt aanboren. Tegen eind dit jaar wil Wouter Haan, de CEO van Simian, zo'n 30.000 Franstalige bedrijven en consumenten bedienen met drukwerk zoals flyers, spandoeken, textiel en gadgets. "We willen binnen twee jaar minstens vijf miljoen euro omzet draaien in Wallonië", klinkt het ambitieus bij Haan. De Groningse ondernemer is aan een opmars bezig in ons land. In de zomer van 2021 opende Simian een klantendienst in Brugge en in september 2022 ook een eerste fysieke winkel. Tussendoor, in mei vorig jaar, nam het Nederlandse bedrijf de failliete onlinedrukker Flyer over. Vandaag bedient Drukland.be naar verluidt zo'n 100.000 klanten in ons land. "We willen onze omzet in België op drie jaar tijd verdubbelen naar 15 miljoen euro. We zitten volledig op koers. 2022 was een goed jaar, zeker voor Drukland in België. In Franstalig België willen we een derde van die omzet genereren. Vandaag, anderhalf jaar na de opening van onze Belgische klantendienst, draaien we hier al 8,5 miljoen euro omzet en werken we jaarlijks 60.000 bestellingen af", vertelt Wouter Haan. De Belgische klantendienst blijft vooralsnog in Brugge gevestigd. Vanuit de W...

Als we het over online drukkerijen hebben, kunnen we niet rond de dynamiek van de internationale printplatformen heen. Eerder deze maand communiceerde de Nederlandse online drukkerij Simian, onder meer bekend van de printwebshop Drukland.be, dat ze nu ook de Franstalige Belgische markt aanboren. Tegen eind dit jaar wil Wouter Haan, de CEO van Simian, zo'n 30.000 Franstalige bedrijven en consumenten bedienen met drukwerk zoals flyers, spandoeken, textiel en gadgets. "We willen binnen twee jaar minstens vijf miljoen euro omzet draaien in Wallonië", klinkt het ambitieus bij Haan. De Groningse ondernemer is aan een opmars bezig in ons land. In de zomer van 2021 opende Simian een klantendienst in Brugge en in september 2022 ook een eerste fysieke winkel. Tussendoor, in mei vorig jaar, nam het Nederlandse bedrijf de failliete onlinedrukker Flyer over. Vandaag bedient Drukland.be naar verluidt zo'n 100.000 klanten in ons land. "We willen onze omzet in België op drie jaar tijd verdubbelen naar 15 miljoen euro. We zitten volledig op koers. 2022 was een goed jaar, zeker voor Drukland in België. In Franstalig België willen we een derde van die omzet genereren. Vandaag, anderhalf jaar na de opening van onze Belgische klantendienst, draaien we hier al 8,5 miljoen euro omzet en werken we jaarlijks 60.000 bestellingen af", vertelt Wouter Haan. De Belgische klantendienst blijft vooralsnog in Brugge gevestigd. Vanuit de West-Vlaamse hoofdstad wordt nu ook de Franstalige markt bediend. Momenteel werken er op de klantendienst zes personeelsleden, waarvan de helft tweetalig. Op korte termijn wil Drukland.be minstens twee extra krachten aantrekken. Via de stap naar Franstalig België mikt Simian op termijn ook op de Franse markt. "Dat is een meer dan logische stap. We hebben plannen om in het tweede kwartaal van 2023 ook in Frankrijk te gaan leveren", bevestigt Haan. Onder welke naam Simian er zal actief zijn, wil de ondernemer nog niet kwijt. In Duitsland is Wouter Haan niet actief en hij heeft er niet meteen plannen. "Het is een groot land, met veel kansen en veel inwoners, maar er zijn al tal van grote spelers actief. Het verzameldrukken is in Duitsland gestart." Wouter Haan is tevreden over 2022. Simian boekte een omzetstijging van dertig procent in vergelijking met 2021. Al is vergelijken moeilijk omwille van de coronacrisis en de kosteninflatie. "We hebben best wel wat prijsverhogingen doorgevoerd. Op een bepaald moment was de papierprijs verdubbeld, nu dalen de prijzen en kunnen we de prijzen snel aanpassen", zegt Haan. Hij ervaart momenteel geen aarzeling in de markt. "Wij aarzelen ook niet. We moeten zelf bepalen welke kant we op willen en dan gaan. Ondernemen is niet hopen dat het goed komt. Ik word betaald om te regelen dat het goed komt." Haan blijft zweren bij de rechtstreekse verkoop aan bedrijven en particulieren. Hij ziet geen heil in het resellermodel. "We zien in de markt mensen die hun drukkerij stopzetten en makelaar worden. Dat doen ze een paar jaar en dan stopt het. Je moet iets toevoegen anders voeg je alleen marge voor jezelf toe en dat wil de klant niet. Kennis is niet voldoende, dat kan makkelijk online tegenwoordig. Het resellermodel werkt wel voor drukkers die een tweekleurenpers hebben en bijvoorbeeld drukwerk in vier kleuren uitbesteden. Dat begrijp ik", duidt Wouter Haan. Bij het Duitse Flyeralarm, een van de grootste online drukkerijen van Europa, zien ze wel brood in de markt van de doorverkopers. De internationale webshop lanceerde 'Flyeralarm Pro' specifiek voor de resellermarkt. "Dit is een interessant gegeven in deze tijden waarin juist in België een omslag plaatsvindt naar online verkoop, ook op het vlak van business-to-business", zegt Maarten Timmerman-Zubani, de managing director van Flyeralarm Benelux, France & Nordics. "Sinds corona neemt e-commerce in verschillende branches een grote vlucht, er is een groot aanbod en de prijzen zijn transparant. De ervaring die we als consument gewend zijn, verwachten we ook op de zakelijke markt. We zien bij de resellers waar we al zaken mee doen een grotere vraag naar digitalisering. Het is een andere manier van samenwerken en daar spelen we op in." Voor Flyeralarm kan de reseller verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van aanlevering, klantenservice, marketing en kwaliteitscontrole. "Dit kan via een B2B-portaal waar op een makkelijke manier kan besteld worden. Of met een verregaande vorm van integratie door een API-koppeling te maken met bestaande inkoop- en verkoopsystemen. We loodsen die orders bij wijze van spreken direct de fabriek in zonder eerst de Flyeralarm-machine te moeten passeren. Dat scheelt voor dergelijke klanten een stuk overhead. Het gaat om wie waarde toevoegt in het kanaal, die kan marge claimen", stelt Timmerman-Zubani. "Met onze Duitse producties kunnen we een goede kwaliteit leveren voor een prima prijs. De reseller kan focussen op de service die moet geleverd worden." Het jaar 2022 is goed gestart bij Flyeralarm. "Natuurlijk zijn er uitdagingen maar we mogen zeker niet klagen", zegt Maarten Timmerman-Zubani. "We zien consolidatie in de markt. Zowel aan de kant van onze collega's in het vak als aan de kant van de klanten. Men gaat voorzichtig met de budgetten om maar wat er gekocht wordt, moet kwaliteit zijn. Voor ons is dat positief omdat we een heel groot portfolio hebben." Ook positieve geluiden bij Bruno Mossay, verantwoordelijk voor de Belgische markt bij Print.com. Zijn team, met kantoor in Strombeek-Bever, is vorig gegroeid van twee naar acht medewerkers. "Alle Belgische klanten worden vanuit België ondersteund", zegt Mossay. In het jaar 2022 groeide zijn business met 60 tot 70 procent. Voor dit jaar verwacht de country captain opnieuw een groei van 30 à 40 procent. "De verwachte groei voor dit jaar is vooral gebaseerd op nieuwe klanten. De prijzen gaan niet meer stijgen. We zien het aantal orders per klant groeien maar de gemiddelde orderprijs staat onder druk", duidt Bruno Mossay. "In 2022 was het een constante strijd, er waren sterke prijsstijgingen en sommige papiersoorten waren niet voorradig. Maar we zijn vorig jaar sterker gegroeid dan de inflatie", stelt Bruno Mossay. Hij wijst naar het specifieke concept van Print.com. "Al onze klanten zijn resellers. We focussen op partnerships met grafische en communicatieprofessionals. De grote internationale onlineprintspelers willen de resellers omzeilen en direct naar de eindklant gaan. Dat is niet onze keuze. Wij zijn overtuigd van de meerwaarde van de resellers zoals grafisch vormgevers en drukkers. Zij hebben een enorme printkennis en veel klanten willen meer dan standaardproducten. Denk aan speciale papiersoorten, een specifieke afwerking, dat kan bij ons allemaal. Dat is ook de reden waarom we niet rechtstreeks aan de eindklant verkopen." In België heeft Print.com ongeveer 2500 professionele accounts, waarvan meer duizend actief bestellen. De productie van Print.com is gecentraliseerd in het Nederlandse Oss en Kampen. "Meer dan zeventig procent van onze producten produceren we in huis, de rest komt van gespecialiseerde partners in België en Nederland", aldus Mossay.