Bij Antilope De Bie in Duffel, een honderdjarige familiale drukkerij, staat innovatie en R&D hoog op de agenda. Het bedrijf van de broers Bart en Johan De Bie, telgen van de vierde generatie, investeerde in 2014 als eerste in de Benelux in een Heidelberg low energy-UV-vellenpers. Deze investering was voor het team van De Bie de start van de zoektocht naar een stabiel drukproces om het kwaliteitsverschil tussen drukwerk op gestreken en ongestreken papier te overbruggen. "Het is altijd een vraag van klanten geweest om dat verschil weg te werken", zegt Bart De Bie, de CEO van Antilope De Bie. "Op het businesskaartje zijn de kleuren perfect en op het briefpapier zit er wat verschil op. Het kwaliteitsverschil tussen drukwerk op gestreken en ongestreken papier heeft te maken met de absorptie van de inkt in de ruwe vezel van het ongestreken papier. We hebben toen een R&D-traject opgestart om de kloof tussen de twee kwaliteiten zo veel mogelijk dicht te rijden."
...

Bij Antilope De Bie in Duffel, een honderdjarige familiale drukkerij, staat innovatie en R&D hoog op de agenda. Het bedrijf van de broers Bart en Johan De Bie, telgen van de vierde generatie, investeerde in 2014 als eerste in de Benelux in een Heidelberg low energy-UV-vellenpers. Deze investering was voor het team van De Bie de start van de zoektocht naar een stabiel drukproces om het kwaliteitsverschil tussen drukwerk op gestreken en ongestreken papier te overbruggen. "Het is altijd een vraag van klanten geweest om dat verschil weg te werken", zegt Bart De Bie, de CEO van Antilope De Bie. "Op het businesskaartje zijn de kleuren perfect en op het briefpapier zit er wat verschil op. Het kwaliteitsverschil tussen drukwerk op gestreken en ongestreken papier heeft te maken met de absorptie van de inkt in de ruwe vezel van het ongestreken papier. We hebben toen een R&D-traject opgestart om de kloof tussen de twee kwaliteiten zo veel mogelijk dicht te rijden." Het was een lang proces met vallen en opstaan. "Elke keer weer stootten we tegen de fysieke limieten van de drukpers aan. De inkt-waterbalans ging de mist in, de pers emulgeerde helemaal na een paar honderd exemplaren, teveel water, teveel inkt, noem maar op. Op een bepaald moment heb ik gedacht dat het niet zou lukken, maar opgeven staat niet in ons woordenboek. Het is mede dankzij de samenwerking met de mensen van L.capitan en Olivier Dengis dat we tot een doorbraak zijn gekomen", vertelt Bart De Bie. Bij L.capitan stond ook een lichtdrogingspers en ook zij waren op zoek naar een manier om maximale drukkwaliteit te halen op ongestreken papier. "We hebben de twee R&D-trajecten bij mekaar gebracht en zo bereikten we uiteindelijk het resultaat dat we wilden met onze Flux-technologie: hetzelfde superscherpe en kleurkrachtige resultaat als op gestreken papier, maar dan op ongestreken, ruwe papiersoorten." Begin 2020 wilden ze bij Antilope De Bie al een workshop organiseren voor de klanten en relaties om de technologie te demonstreren maar dat evenement hebben ze een jaar moeten uitstellen door de coronapandemie. "In het eerste coronajaar hebben we de technologie verder kunnen verfijnen. Onze jarenlange R&D-inspanningen werpen nu hun vruchten af. Flux elimineert het kwaliteitsverschil tussen drukwerk op gestreken en ongestreken papier. Het proces gaat veel verder dan de ISO uncoated standaard en toont op ruw papier hetzelfde scherpe en kleurechte beeld als op glad papier", duidt Bart De Bie. "We drukken nu op ongestreken papier met een raster van meer dan 300 lijnen, dat is een zeer fijn raster. Dat drukprocedé stabiel houden is de kunst. Ik heb altijd gestreefd naar topkwaliteit in drukwerk. Ik ben nooit tevreden. We zijn de eerste die in deze missie slagen om dit complex proces stabiel te houden bij grote oplages." De Bie toont voorbeelden van kleurrijk drukwerk volgens de ISO coated standaard, de ISO uncoated standaard en met het Flux-procedé. De intense scherpte van het drukwerk en de kleurenkracht spreken voor zich. Eind vorig jaar kon de Flux-workshop uiteindelijk plaatsvinden en de reacties waren unaniem positief. "De jaren die jullie in het Flux R&D-traject investeerden, hebben een mooi resultaat opgeleverd", stelt Carl Van Rooy, senior innovation consultant VIGC. "Door gebruik te maken van nieuwe technologieën in combinatie met goed denkwerk en testen zijn er mogelijkheden voor drukkerijen." Het geheim van het Flux-procedé bestaat volgens Bart De Bie uit een combinatie van verschillende factoren. "We hebben lang gezocht naar de juiste additieven en de juiste componenten voor op de drukpers. Met de juiste inkt, de juiste additieven, de juiste rubbers, halen we het maximum uit onze drukpers. Alles moet juist staan. Het vertrekt al bij de beelden. Omdat we veel meer kleurbereik bieden op ongestreken papier dan traditioneel vragen we ook de RGB-beelden op. Zo halen we het beste resultaat. Van dat groot kleurenbereik converteren wij dan naar CMYK. Ondertussen gebeurt dat allemaal automatisch, we hebben daarvoor bepaalde routines in huis ontwikkeld." Bij Antilope De Bie zien ze een groeiende markt voor dergelijk kwaliteitsdrukwerk. Denk aan printproducten voor kunstgalerijen, mode, lifestyle, automerken, enzovoort. "De tendens is al enkele jaren aan de gang om meer op ruw papier te drukken. Dat is ook de reden waarom we destijds geïnvesteerd hebben in een lichtdrogingspers", zegt Bart De Bie. Voor de klant zal drukwerk volgens het Flux-procedé ongeveer tien procent duurder zijn dan met de klassieke offset-technologie. "Maar dat is het waard. De Flux-technologie is niet bedoeld voor alle soorten drukwerk, het gaat om de 'top notch'-producten. Met deze technologie dichten we de kwaliteitskloof in scherpte en kleurintensiteit tussen drukwerk op gestreken en ongestreken papier, dat heeft zijn prijs", stelt De Bie.