Net als alle beursorganisatoren heeft Sign & Print Expo een ingewikkelde tijd achter de rug. Als gevolg van de coronamaatregelen werd het evenement meerdere keren verplaatst. Er werd geëxperimenteerd met de uitrol van een webinar. Dat was volgens Rowdy van den Nieuwenhuizen een succes, maar niets kan een fysieke beurs op locatie vervangen, vindt hij. "Voor de coronacrisis vroegen we ons al af wat online evenementen voor ons zouden gaan betekenen. Nu hebben we noodgedwongen ondervonden wat het inhoudt. Als het gaat om kennisoverdracht, dan is online een uitstekend middel. We hebben er veel van geleerd en in de toekomst zal dit een integraal onderdeel kunnen worden van onze vakbeurzen. Maar voor het netwerken en de interactie tussen bezoeker en exposant is de beursvloer niet te evenaren. Je loopt er toevallig iemand tegen het lijf, je raakt in gesprek met een exposant waar je nog nooit van gehoord hebt en je wordt geïnspireerd middels de vele exposities die wij in samenwerking met partners op touw zetten. Bij een online event ben je als bezoeker sneller afgeleid, omdat je ondertussen ook andere dingen doet."
...

Net als alle beursorganisatoren heeft Sign & Print Expo een ingewikkelde tijd achter de rug. Als gevolg van de coronamaatregelen werd het evenement meerdere keren verplaatst. Er werd geëxperimenteerd met de uitrol van een webinar. Dat was volgens Rowdy van den Nieuwenhuizen een succes, maar niets kan een fysieke beurs op locatie vervangen, vindt hij. "Voor de coronacrisis vroegen we ons al af wat online evenementen voor ons zouden gaan betekenen. Nu hebben we noodgedwongen ondervonden wat het inhoudt. Als het gaat om kennisoverdracht, dan is online een uitstekend middel. We hebben er veel van geleerd en in de toekomst zal dit een integraal onderdeel kunnen worden van onze vakbeurzen. Maar voor het netwerken en de interactie tussen bezoeker en exposant is de beursvloer niet te evenaren. Je loopt er toevallig iemand tegen het lijf, je raakt in gesprek met een exposant waar je nog nooit van gehoord hebt en je wordt geïnspireerd middels de vele exposities die wij in samenwerking met partners op touw zetten. Bij een online event ben je als bezoeker sneller afgeleid, omdat je ondertussen ook andere dingen doet." Dat de bezoekers een mooi evenement tegemoet kunnen zien, staat voor Van den Nieuwenhuizen vast, al leiden de persconferenties over nieuwe coronamaatregelen soms tot verwarring in de Nederlandse evenementensector. Van den Nieuwenhuizen: "We hebben nauwe contacten met de gemeentelijke en provinciale overheden, de brancheverenigingen en collega's. We houden voor de zekerheid rekening met alle mogelijke scenario's. We kunnen bijvoorbeeld met tijdsloten werken als er beperkingen zijn met betrekking tot bezoekersaantallen, zoals onlangs werd aangekondigd. Ik geloof overigens niet dat dit aan de orde is bij de Sign & Print Expo. Alle tekenen wijzen erop dat we straks op een veilige manier een 'gewone' beurs kunnen organiseren." Beurzen vinden er inmiddels alweer even plaats. Van den Nieuwenhuizen: "We doen dus telkens weer opnieuw ervaring op. Voor Sign & Print Expo hoeven we niet het wiel opnieuw uit te vinden. Over het algemeen vielen de aanpassingen mee. Vanuit de overheid wordt er onderscheid gemaakt tussen zakelijke- en consumentenevenementen. We zijn bovendien een doorstroomlocatie. Daarvoor golden tijdens de eerste lockdown dezelfde regels als in een bouwmarkt of een grote meubelzaak. Het is dus wel degelijk mogelijk om op een veilige manier een groot evenement te organiseren." Van den Nieuwenhuizen maakte de eerste lockdown op een harde manier mee. Hij moest het Sign & Print Festival in 2020 - een variant op Sign & Print Expo - tijdens de laatste beursdag vroegtijdig sluiten, omdat de maatregelen per direct ingingen. "Sindsdien hebben we zoveel ervaring opgedaan met het invoeren van allerlei protocollen dat ik er alle vertrouwen in heb dat het goed komt. We hebben de afgelopen periode tal van online, hybride en fysieke evenementen georganiseerd. Zelfs als er op de dag voor de beurs nog allerlei nieuwe protocollen bekend worden gemaakt, dan nog lukt het ons om een geslaagd evenement te organiseren. De communicatie voor elke mogelijke situatie ligt klaar en ons improvisatievermogen is inmiddels uitstekend. Overigens, voor de bezoekers is het raadzaam om de website in de gaten te houden. Daar is altijd het laatste nieuws te vinden." Vlak voor de coronacrisis waren de mensen een klein beetje beursmoe, vertelt Van den Nieuwenhuizen. Er werden zoveel evenementen georganiseerd, dat het voor de doelgroep nauwelijks was bij te houden. "Dat verschoof tijdens de crisis naar online - niet alleen bij beurzen, maar ook bij bedrijven die voor hun klanten iets online organiseerden. Wij hebben van alles geprobeerd om het fysieke evenement in een online omgeving na te bootsen. Uiteindelijk is dat wat je wilt, maar het lukt simpelweg niet voor de volle honderd procent. Een online evenement biedt geen alternatief voor de interactie die je fysiek op een beurs hebt. De mensen willen nu juist dolgraag weer een echte beurs bezoeken. De behoefte om te netwerken is groter dan ooit." Toch neemt de organisatie iets mee van het online concept: de kennissessies van Sign & Print Expo worden opgenomen. Van den Nieuwenhuizen: "Dat deden we bij Packaging Innovations en Empack en de mogelijkheid om de sessies terug te kijken wordt zeer gewaardeerd." De sessies en workshops worden tijdens de beurs gehouden in het theater, dat naar de eerste verdieping wordt verplaatst. De Evenementenhal heeft een roltrap centraal op de beursvloer gebouwd om de toegankelijkheid te verbeteren. Van den Nieuwenhuizen: "De sessies organiseren we met diverse partners. De presentaties zijn interactiever dan in voorgaande edities en bestaan ook uit rondetafelsessies. Voor het publiek kan dat interessant zijn, omdat ze direct vragen kunnen stellen. De onderwerpen variëren van design, duurzaamheid, bedrijfsvoering, inkjet en offset tot sessies rond het beursthema 'Museum of visual communication'. Dat laatste komt voort uit de vorige editie, waar 'street art' het thema was. Dat werd enorm goed ontvangen en de exposanten gingen er destijds mee aan de slag, wat je kon terugzien op de stands. Dat verwachten we ook met dit thema. Musea en exposities trekken de aandacht en veel bedrijven zijn er mee bezig. Het is een leuke rode draad tijdens de beurs." Behalve het theater is er op de bovenverdieping een Print Experience, georganiseerd door sign-specialist Probo. Hier komt de bezoeker in verschillende gebieden op ludieke wijze in aanraking met print, met onder meer een Wunderbar, een soort après ski-omgeving met allerlei verwijzingen naar print. Tijdens het Sign & Print Festival was er een samenwerking met het team van Graphic Matters. Van den Nieuwenhuizen: "In Breda hebben ze met het project Blind Walls Gallery met muurschilderingen een museum op straat gecreëerd. Dat idee willen we naar de beursvloer halen. Graphic Matters stelt ook een expositie samen, getiteld TYYYPOëzie. En dan is er nog het Scriptorium, waarbij handschriften worden gedigitaliseerd. Je kunt je eigen handschrift ter plekke laten digitaliseren, zodat je daarna je eigen lettertype kunt downloaden." In samenwerking met Fespa Nederland wordt de Wrap Zone georganiseerd, om het vakmanschap van folie wrappen te promoten. Een van de hoogtepunten van dit beursonderdeel is de World Wrap Masters Netherlands, een competitie waarbij Tesla's, keukenblokken, bureaus en allerlei andere voorwerpen worden ingepakt. "We laten daar zien dat wrappen verder gaat dan alleen het inpakken van auto's. De winnaar vertegenwoordigt Nederland bij het Europese kampioenschap in Berlijn. Daarnaast zijn er voortdurend wrap-demonstraties." De sign-industrie heeft minder last gehad van de pandemie dan de grafische sector, aldus Van den Nieuwenhuizen. "Er waren veel producten nodig in de winkels en de horeca. Waar het in 2019 de verdeling tussen de branches ongeveer gelijk was, zal dat nu iets meer in het voordeel van sign uitpakken. Op de beurs zijn zeker machines te bewonderen. Verschillende standhouders hebben dit reeds toegezegd." De beurs vindt plaats in een hal, bestaande uit een beneden- en bovenverdieping. Naar verwachting zijn er 115 exposanten te bewonderen. Bij sommige grote namen in de industrie heerst er nog onzekerheid over het beleid rond beursdeelname voor dit jaar, vertelt Van den Nieuwenhuizen. Het is lastig om een uitspraak te doen over het verwachte aantal bezoekers. "Er is veel onzekerheid, door alle ontwikkelingen rond corona, maar we mikken op 5.000 bezoekers. Naarmate de beurs dichterbij komt, krijgen we een betere indruk door het aantal inschrijvingen. Mensen kunnen zich registreren voor de beurs via de website. Iedereen kijkt er naar uit om elkaar weer te zien. Dat zagen we ook tijdens de eerdere evenementen die werden georganiseerd. Normaal gesproken zie je die evenementen als concurrentie, maar dat geldt nu niet meer. Het is gewoon fijn dat er weer iets door kan gaan."