Sinds 30 oktober ligt het 22e album van Philippe Geluck met De Kat als hoofdpersonage, "La Rumba du Chat", in de boekhandel. De strip van 48 pagina's met stijve omslag is een uitgave van Casterman en werd in offset gedrukt door de Franse drukkerij Pollina. Op een oplage van 280.000 exemplaren worden 5.000 exemplaren voorbehouden om in België digitaal gedrukt en gepersonaliseerd te worden. Een innoverend en onuitgegeven idee van de digitale en offsetdrukkerij Snel en waar Philippe Geluck onmiddellijk voor te vinden was. De drukkerij Snel, die gespecialiseerd is in de productie van boeken, kan zich dit technische hoogstandje veroorloven dankzij zijn nieuwe inkjetrotatiepers, een Océ ProStream 1000 van Canon.
...

Sinds 30 oktober ligt het 22e album van Philippe Geluck met De Kat als hoofdpersonage, "La Rumba du Chat", in de boekhandel. De strip van 48 pagina's met stijve omslag is een uitgave van Casterman en werd in offset gedrukt door de Franse drukkerij Pollina. Op een oplage van 280.000 exemplaren worden 5.000 exemplaren voorbehouden om in België digitaal gedrukt en gepersonaliseerd te worden. Een innoverend en onuitgegeven idee van de digitale en offsetdrukkerij Snel en waar Philippe Geluck onmiddellijk voor te vinden was. De drukkerij Snel, die gespecialiseerd is in de productie van boeken, kan zich dit technische hoogstandje veroorloven dankzij zijn nieuwe inkjetrotatiepers, een Océ ProStream 1000 van Canon."Toen Roland Soubras me over zijn nieuwe machine vertelde, wist ik meteen dat we ons zouden amuseren. Beeldt u zich even in dat De Kat, in de gepersonaliseerde versie van het 22e album, de lezer tot twee keer toe bij naam noemt en een commentaar op diens foto heeft, die op pagina 30 afgedrukt staat. Toen ik kind was, waren het boeken die me aan het dromen zetten en dat is vandaag nog altijd het geval. Als men me ooit verteld had dat ik een album van Kuifje of Lucky Luke zou kunnen hebben waarin de hoofdpersonages mijn naam noemen en waarin ik een rol zou spelen, zou ik dat nooit geloofd hebben," vertelt Philippe Geluck. Voor de bedenker van De kat is die droom werkelijkheid geworden dankzij de nieuwe pers van Snel die unieke, gedrukte producten kan vervaardigen. Pagina 1, pagina 30 en de laatste pagina van de strip kunnen gepersonaliseerd worden met de voornaam en de foto van een lezer. "We zouden nog meer kunnen personaliseren, maar het album was al klaar toen ik het voorstel kreeg, en creatief gezien wou ik wel dat het mijn werk bleef en niet dat van de lezer," grapt Philippe Geluck."Er is geen enkel verschil tussen het album dat door Pollina gedrukt is, en de gepersonaliseerde versie van Snel," onderstreept Philippe Geluck die onder de indruk van de technische prestatie is. En Roland Soubras, de gedelegeerd bestuurder van Snel, treedt de auteur bij: "De drukkwaliteit van de inkjet trapt die van de offsetdruk op de staart".De ambities van de Luikse drukkerij gingen verder dan gewoon maar aankondigen dat ze een digitale inkjetrotatiepers aangekocht had, die overigens al sinds mei geïnstalleerd is. Het bedrijf heeft dus tot in oktober gewacht om de nieuwe pers in grote stijl voor te stellen, samen met de personaliseerbare strip van Philippe Geluck. Een heel weekend lang werden er verscheidene evenementen georganiseerd waarop journalisten, klanten en het grote publiek kennis konden maken met de drukkerij, het nieuwe personalisatieconcept en de tentoongestelde werken van Philippe Geluck. In de hoop om een buzz in het leven te roepen en om bezoekers geschenkideetjes mee te geven voor de eindejaarsfeesten. De koper kan immers het album van De Kat via een web-to-print-platform bestellen en het personaliseren met de naam en de foto van een lezer. Het platform daarvoor werd speciaal door Snel gecreeerd (https://lechat.snel.be/fr/). Het gepersonaliseerde album dat binnen de 10 dagen geleverd wordt, kost 26 euro (tegenover 11,95 euro voor het gewone album).De Canon Océ ProStream 1000 heeft een baanbreedte van 565 mm en drukt tot 80 m/min. De pers is uitgerust met de printkoppen Océ DigiDot 1200 dpi en heeft een capaciteit van 35 miljoen A4-pagina's per maand. Met de primer Color-Grip kan de rotatiepers gestreken én niet-gestreken papieren van 45 tot 300 g/m2 bedrukken. De drukkwaliteit van de digitale technologie heeft de drukkerij over de streep getrokken. Maar dat niet alleen: de daling van de offsetvolumes, hoewel het aantal klanten toeneemt, was een andere reden. De drukkerij die 75 medewerkers telt, heeft de impact van die evolutie op haar omzet gezien: die is in 2018 naar 11 miljoen euro gedaald (tegenover 12 miljoen in 2017). "De vaste kosten in offset werden zo hoog dat we ons wel in vraag moesten stellen en onze productie-uitrusting aanpassen. We hebben ook gepoogd om een nieuwe positie in te nemen en de evolutie op de markt te volgen," legt Roland Soubras uit. De nieuwe investering brengt uiteenlopende voordelen voor de drukkerij mee: lagere startkosten bij kleine oplagen, drukwerk van een hoge kwaliteit en de mogelijkheid om te personaliseren. De inkjetrotatiepers vertegenwoordigt een investering van 2,5 miljoen euro, nadat het bedrijf in 2016 al 5,2 miljoen euro geïnvesteerd had in een Heidelbergpers met LED UV-droger. Toen was het de bedoeling om te rationaliseren en te automatiseren en om de productkwaliteit te verhogen. "Van de prepress tot de afwerking, we hebben alle middelen in huis om drukwerk in oplages van 1 stuk tot 1 miljoen exemplaren te realiseren," zegt Roland Soubras.Met de eerste Canon Océ ProStream 1000 in België krijgt drukkerij Snel toegang tot een nieuwe wereld van mogelijkheden en creatieve toepassingen. Op de eerste plaats de personalisatie van drukwerk met teksten en beelden. En de mogelijkheden gaan verder dan het voorbeeld van De Kat. Snel denkt aan drukwerk dat gepersonaliseerd wordt volgens uiteenlopende criteria - zoals het koopgedrag, de geografische zone, de periodiciteit, de taalverschillen, enz. - die bij catalogi, tijdschriften, tarieflijsten toegepast kunnen worden. De productie van meer dan 355.000 klasagenda's in een gepersonaliseerde of een standaarduitvoering is een ander mogelijk werkgebied voor de digitale rotatiepers. Snel biedt voortdurend nieuwe diensten aan en blijft in modern materiaal investeren om de markt op de voet te volgen. Vorig jaar nog ging de Luikse drukkerij van start met e-Snel, een webto-print-platform voor de productie van standaarddrukwerk zoals brochures, affiches, naamkaartjes, enz. De klant heeft zo de keuze tussen twee circuits: een geautomatiseerde bestelling online of een begeleiding op maat. Het bedrijf van Roland Soubiras is op dat vlak duidelijk: "We zijn meer dan een drukker, we willen de creatieve projecten van onze klanten van bij het begin begeleiden en onze expertise ten dienste stellen om een hoogwaardige kwaliteit te bieden en de kosten te beheersen." Hoogwaardige catalogi, brochures voor luxemerken, romans, schoolboeken, strips, kunstboeken, ... de drukkerij Snel begeleidt iedereen die drukwerk nodig heeft.