Het leek bijna alsof de 16-jarige Zweedse klimaatactiviste Greta Thunberg eind februari niet alleen het Europees Parlement bezocht en meeliep in de Brusselse protestmars van klimaatspijbelaars, maar ook even de 'Packaging Conference' aandeed om er persoonlijk het milieuthema bovenaan het affiche te plaatsen. Die bijeenkomst, georganiseerd door de grafische koepelorganisatie Intergraf samen met flexo-brancheorganisatie FTA Europe en de marktonderzoekers van Smithers Pira, beloofde een breed sprekersprogramma. Maar niemand kon uiteindelijk om de gespannen verhouding tussen duurzaamheid en plastic in de verpakkingsindustrie heen. "Ben je bereid en in staat je manier van denken en je strategie te veranderen?". Dat is volgens Smithers Pira dan ook een van de cruciale vragen die elke speler in de verpakkingsmarkt zich moet stellen.
...
Verantwoord verpakken vereist innovatie
De Packaging Conference van Intergraf voerde het motto 'Shaping the Future of Print'. Toch ging het er vooral over de toekomst van plastic. De publieke en politieke druk op de verpakkingsindustrie om met duurzame oplossingen te komen, dwingt alle spelers tot innovatie. Maar het ogenschijnlijk breed gedragen streven naar minder plastic en een circulaire keten kan ook op nogal wat kanttekeningen vanuit de branche rekenen.
Verder lezen?
Verder lezen?