Verpakkings- en Labelmagazine

Web weergave

Bijna 2.600 bezoekers, meer dan 3.000 professionals, ruim honderd exposanten en partners en maar liefst 350 bezoekers die een of meerdere seminaries gevolgd hebben: dat zijn de cijfers van de jongste Empack. Deze keer, op 14 en 15 september, voor het eerst in Gent in Flanders Expo. Beursorganisator Easyfairs toont zich tevreden, zeker over de colocatie met Transport & Logistics die naar meer smaakt.

PRIMEUR IN FLANDERS EXPO

Autajon Labels signaleert een belangrijke uitbreiding van het toepassingsgebied van tamper-evident labels. Waar deze aanvankelijk vooral voor pharmaceutische producten en verpakkingen werden toegepast om de echtheid van het verpakte product te garanderen, is dat sinds Covid ook richting andere sectoren uitgebreid waaronder voedingsmiddelen.

AUTAJON

"Eindelijk weer een normale Fachpack", verzuchtte beursdirecteur Heike Slotta van Nürnberg Messe na de jongste editie van 27 tot en met 29 september. Want, geen gedoe meer met Covid-19. Waar de standhouders en bezoekers vorig jaar nog verplicht waren een mondmasker te dragen was dat gelukkig verleden tijd. De 1.145 standhouders mochten 32.000 bezoekers verwelkomen die hun bezoekje vaak combineerden met de parallel gehouden beurs Powtech.

FACHPACK

De aanbieders van verpakkingsmaterialen en verpakkingen op Fachpack zetten onverminderd in op duurzaamheid. Dat is op zich natuurlijk geen nieuws, maar toch zijn er iedere keer weer nieuwe varianten te zien. We nemen u dan ook graag mee in het rondje over de beurs dat wij maakten dat de volgende impressie opleverde.

FACHPACK

Europa kent sinds eind augustus een strategisch samenwerkingsverband voor de verdere verduurzaming van voedselverpakkingen: S3 Partnership Food Packaging. Daarin wordt kennis opgebouwd en gedeeld tussen hierin gespecialiseerde instituten. Ook worden gezamenlijk Europese projecten opgezet om zo de introductie en implementatie van nieuwe duurzame en smart voedselverpakkingstechnologieën en -innovaties te versnellen. Daarbij staat S3 voor smart, specialised en strategic.

EUROPEES PROJECT

Overheden, verpakkende bedrijven, recycleerders en supermarkten, ze eisen het allemaal. En dat was goed te zien op de mondiale vakbeurs voor Kunststoffen, K in Düsseldorf van 19 tot en met 26 september. Alle grote producenten spelen er dan ook op in. Of ze nu hun roots hebben in de chemie of in de olie. En het moet gezegd worden, de beurs stond bol van de innovaties op dat gebied. De 3.037 exposanten mochten maar liefst 176.000 bezoekers begroeten van over de hele wereld.

K-BEURS

In de aanloop naar de twee weken geleden gehouden verpakkingsbeurs All4Pack Emballage in Parijs organiseerde Verpakking & Label Magazine een boeiend seminarie. Centraal thema was de mogelijkheid of onmogelijkheid van eco-design van verpakkingen. Met daarbij, gezien de kwetsbaarheid van het product, speciale aandacht voor voedselverpakkingen. Dat bleek een weerbarstige materie. Zo concludeerden zowel Ann Delmotte (IBE-BVI), An Vermeulen (Pack4Food) en Lotte Krekels (Carrefour) in hun presentaties.

SEMINARIE ALL4PACK EMBALLAGE

De circulaire economie schrijdt voort. Eén van de stappen daarin is de ontwikkeling van verpakkingen van monomaterialen in plaats van laminaten. Monomaterialen zijn immers - mechanisch - te recycleren en laminaten van samengestelde materialen niet. Dat zou hoogstens via chemische recyclage kunnen en die technologie is op dit moment nog duur en energie-intensief. Dus komen er steeds meer mono-verpakkingsmaterialen met diverse barrière-eigenschappen op de markt. De Oerlemans Packaging Group heeft er recent twee nieuwe productielijnen voor in gebruik genomen, totale investering van 20 miljoen euro in het Nederlandse Giessen. We spreken over deze ontwikkeling met Gert-Jan van Baardwijk, algemeen-directeur van Flexpak, wat deel uitmaakt van de Oerlemans Packaging Group

OERLEMANS PACKAGING GROUP