Werner Moriaux, de managing director van Manroland Benelux, verwelkomde zo'n vijftigtal gasten in Brugge. De West-Vlaamse hoofdstad was de vierde halte van de Manroland Sheetfed World Tour. De tournee deed al industriële knooppunten aan in China, Polen en Japan. Ook Brazilië, Mexico, de VS, India, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en andere hotspots staan op de planning. "We ervaren de markt momenteel als vrij goed", zegt Moriaux aan Grafisch Nieuws. "We zijn aan een goed jaar bezig qua machines en de markt voor verbruiksgoederen herstelt zich." De topman van Manroland Benelux is optimistisch. "Van de laatste vijf à zes jaar wordt dit ons ...

Werner Moriaux, de managing director van Manroland Benelux, verwelkomde zo'n vijftigtal gasten in Brugge. De West-Vlaamse hoofdstad was de vierde halte van de Manroland Sheetfed World Tour. De tournee deed al industriële knooppunten aan in China, Polen en Japan. Ook Brazilië, Mexico, de VS, India, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en andere hotspots staan op de planning. "We ervaren de markt momenteel als vrij goed", zegt Moriaux aan Grafisch Nieuws. "We zijn aan een goed jaar bezig qua machines en de markt voor verbruiksgoederen herstelt zich." De topman van Manroland Benelux is optimistisch. "Van de laatste vijf à zes jaar wordt dit ons beste jaar", voorspelt hij. Het event ging van start met technische presentaties gebracht door specialisten van het hoofdkantoor van Manroland Sheetfed in Offenbach. Adrian Powala, sales manager, schetste de positie van het bedrijf binnen de Langley Holdings, de familiale eigenaar van Manroland Sheetfed sinds 2012. Samen met Druck Chemie en Blue Print Chemicals vormen ze de Print Technologies-divisie van de groep, goed voor een omzet van 331 miljoen euro in 2023. Stefan Stillger, head of product management bij Manroland Sheetfed, wees op het belang van de groeiende verpakkingsmarkt en stelde het portfolio voor met de Roland 700 Evolution pers, het paradepaard van Manroland Sheetfed, de Roland 900 Evolution en de Roland 900 XXL. Vincent Tillemans, verantwoordelijk voor de wereldwijde serviceactiviteiten, gaf een beeld van de proactieve concepten die geïmplementeerd worden in de onderhoudsstrategie van de persenbouwer. In de namiddag was het tijd voor de praktijk met een demonstratie van de Roland 710-PLV bij die Keure Printing in Brugge. De tienkleurenpers met verniseenheid draait sinds september vorig jaar. Alexis Bogaert, de CEO van die Keure, focuste tijdens zijn presentatie op de duurzaamheidsstrategie van het bedrijf. Het familiebedrijf wil tegen 2030 CO2-neutraal zijn in Scope I (directe CO2-uitstoot) én II (indirecte). Vandaag bedraagt de uitstoot nog 274 Ton CO2e, of 8 gram per euro omzet. Naast de investering in de nieuwe Manroland-pers vorig jaar, investeerde die Keure dit jaar onder meer in de aankoop van een digitale HP Indigo 15K HD. "Deze drukpers is de perfecte aanvulling op onze offsetdivisie. We kunnen hiermee een antwoord bieden op de steeds grotere vraag naar kleinere oplages, binnen een kortere doorlooptijd", duidt Bogaert. Momenteel wordt er nieuwe afwerkingsapparatuur geïnstalleerd bij die Keure om de offset- en digitaal geproduceerde stromen efficiënt af te werken in eigen huis.