Grafisch Nieuws

Web weergave

'Drupa pakt de rode draad weer op', schreven we voorafgaand aan de internationale vakbeurs. En zo voelde het in Düsseldorf ook: alsof er niet acht maar slechts vier jaar verstreken waren. De stands van de exposanten waren weliswaar indrukwekkend als vanouds, maar met veel evoluties en weinig opzienbarende verrassingen op het programma leek voor bezoekers de urgentie toch minder groot dan voorheen.

DRUPA

Na een tweecijferige groei in 2022 daalde de omzet van de Belgische grafische industrie vorig jaar met 4,94 procent. Ook de tewerkstelling kromp met bijna vijf procent. "We hebben meer dan ooit nood aan een overheidsbeleid dat het ondernemerschap ondersteunt", zegt Marc Vandenbroucke, de topman van sectorfederatie Febelgra.

GRAFIMEDIA

Online print heeft de wind mee. Terwijl in de Benelux sprake is van gestage groei, zal in Duitsland de omzet van online besteld drukwerk zelfs nog dit jaar voor het eerst uitstijgen boven de omzet van traditionele drukkerijen. Het Benelux Online Print Event (BOPE) van het VIGC bood dan ook zicht op een kansrijke toekomst - zeker voor de drukker die ook de mogelijkheden van AI omarmt.

ONLINE PRINT

Onderzoek toont aan dat drukwerk nog steeds een gezonde investering is voor marketeers. Voor de grafische industrie liggen er genoeg kansen, al vraagt dat wel om een actieve houding van de bedrijven. "Millennials en mensen van de generatie Z zitten op belangrijke posities in de marketing- en reclamewereld."

MARKETING

De Duitse drukpersenbouwer Manroland Sheetfed liet Drupa dit jaar links liggen. Om te connecteren met klanten en prospects organiseert het bedrijf een wereldtournee met een tiental stops in Europa, Azië, Amerika en Zuid-Afrika. De halte voor de Benelux was in Brugge.

EVENT