Sinds twee jaar organiseert het Sint-Cordula-instituut in Schoten het duale leertraject voor Operator digitaal drukken in de printmedia. De leerlingen van het zevende specialisatiejaar zijn twee dagen per week op school en doen drie dagen werkervaring op in een bedrijf.

Vast contract is bonus

Met elf leerlingen blijkt de Antwerpse school meteen ook de meest succesvolle aanbieder. "Alle leerlingen hebben een stageplaats in de regio bij verschillende ondernemingen met grafische activiteiten. Negen van deze bedrijven waren ook aanwezig voor het overleg", zegt Herman Staes, de coördinator van GRAFOC.

Zaten rond de tafel: Jim Maes (Pikt-O-Norm), Dirk Poels (Triakon), Dirk Anthonis (Anthonis Publiciteit), Jan Leunis (Repro), Jan Maes (XXL Printshop), Trees Verhegge (Halewijn), Annick Oppers en Stefan Geys (Autajon), Bruno T'Seyen (TM Trading), Lennie Oorts en Marnix Van de Couter (Universitas Digital Printing), Herman Staes en David Benoit (GRAFOC), Kathleen Nerinckx (Profo.be), Mieke Vandekerckhove (Departement Werk en Sociale Economie), Kathleen van Baekel en Michèle Truyens (Sint-Cordula-instituut). Agfa en Albe De Coker konden niet aanwezig zijn.

De aanwezige bedrijven bleken unaniem lovend over het aanbod. "Onze insteek is de opleiding geven, een vast contract is een bonus", aldus een werkgever.

Match tussen leerling en bedrijf

"Succesfactor is de inzet en communicatie vanuit de school om op voorhand een zo goed mogelijke match te maken tussen leerling en bedrijf", duidt Herman Staes. "Even belangrijk is een centraal aanspreekpunt binnen de school. Deze leerkracht gaat in de aanvangsfase om de twee weken op bedrijfsbezoek, nadien zijn de opvolgingsbezoeken volgens de nood van de leerling en het bedrijf."

Binnen de bedrijven moeten soms ook de medewerkers mee over de streep getrokken worden in dit traject. "Daarom is, naast mentorship, het coachen van medewerkers en leidinggevenden een meerwaarde, een rol die GRAFOC al in haar aanbod heeft", stelt Staes.

Bewuste en positieve keuze

Duaal leren verdient volgens GRAFOC een 'branding'. "Het doet leerlingen groeien. Onterecht klinkt het te negatief, ook in een bedrijf of bij medewerkers. Voor de meeste leerlingen is duaal leren een bewuste en positieve keuze in de derde graad."

Volgend schooljaar zullen naar alle waarschijnlijkheid opnieuw een twaalftal leerlingen dit traject volgen. Over andere grafische duale opleidingen is de school nog in onderhandeling.

Voor de print- en signsector is er nood aan meer diverse profielen zoals plaatsers, print operatoren, beletteraars, enzovoort. In de marge van de feedbacksessie werd bekend gemaakt dat de huidige BSO-richting Publiciteitsgrafiek wordt hervormd naar Plaatser/Beletteraar en Operator print & frees machine. "De exacte timing binnen onderwijs is nog niet gekend en mogelijk wordt dit ook in een duaal traject aangeboden", bevestigt Herman Staes.

Sinds twee jaar organiseert het Sint-Cordula-instituut in Schoten het duale leertraject voor Operator digitaal drukken in de printmedia. De leerlingen van het zevende specialisatiejaar zijn twee dagen per week op school en doen drie dagen werkervaring op in een bedrijf.Met elf leerlingen blijkt de Antwerpse school meteen ook de meest succesvolle aanbieder. "Alle leerlingen hebben een stageplaats in de regio bij verschillende ondernemingen met grafische activiteiten. Negen van deze bedrijven waren ook aanwezig voor het overleg", zegt Herman Staes, de coördinator van GRAFOC.Zaten rond de tafel: Jim Maes (Pikt-O-Norm), Dirk Poels (Triakon), Dirk Anthonis (Anthonis Publiciteit), Jan Leunis (Repro), Jan Maes (XXL Printshop), Trees Verhegge (Halewijn), Annick Oppers en Stefan Geys (Autajon), Bruno T'Seyen (TM Trading), Lennie Oorts en Marnix Van de Couter (Universitas Digital Printing), Herman Staes en David Benoit (GRAFOC), Kathleen Nerinckx (Profo.be), Mieke Vandekerckhove (Departement Werk en Sociale Economie), Kathleen van Baekel en Michèle Truyens (Sint-Cordula-instituut). Agfa en Albe De Coker konden niet aanwezig zijn.De aanwezige bedrijven bleken unaniem lovend over het aanbod. "Onze insteek is de opleiding geven, een vast contract is een bonus", aldus een werkgever."Succesfactor is de inzet en communicatie vanuit de school om op voorhand een zo goed mogelijke match te maken tussen leerling en bedrijf", duidt Herman Staes. "Even belangrijk is een centraal aanspreekpunt binnen de school. Deze leerkracht gaat in de aanvangsfase om de twee weken op bedrijfsbezoek, nadien zijn de opvolgingsbezoeken volgens de nood van de leerling en het bedrijf."Binnen de bedrijven moeten soms ook de medewerkers mee over de streep getrokken worden in dit traject. "Daarom is, naast mentorship, het coachen van medewerkers en leidinggevenden een meerwaarde, een rol die GRAFOC al in haar aanbod heeft", stelt Staes.Duaal leren verdient volgens GRAFOC een 'branding'. "Het doet leerlingen groeien. Onterecht klinkt het te negatief, ook in een bedrijf of bij medewerkers. Voor de meeste leerlingen is duaal leren een bewuste en positieve keuze in de derde graad."Volgend schooljaar zullen naar alle waarschijnlijkheid opnieuw een twaalftal leerlingen dit traject volgen. Over andere grafische duale opleidingen is de school nog in onderhandeling.Voor de print- en signsector is er nood aan meer diverse profielen zoals plaatsers, print operatoren, beletteraars, enzovoort. In de marge van de feedbacksessie werd bekend gemaakt dat de huidige BSO-richting Publiciteitsgrafiek wordt hervormd naar Plaatser/Beletteraar en Operator print & frees machine. "De exacte timing binnen onderwijs is nog niet gekend en mogelijk wordt dit ook in een duaal traject aangeboden", bevestigt Herman Staes.