Uit het magazine

De museumboetieks: ruimte voor papier

Oogstrelende boeken, verzorgde papierwaren, affiches, designstukken, ... Museumboetieks zijn plekken waar papier de dienst uitmaakt. Reden om de blikvangers in de museumboetieks van concessiehouder BAI en de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België van nabij te bekijken.

Uit het magazine

Het onderzoek van G.F Smith naar de kleurenpsychologie

In 2017 onthulde de Britse groothandel en papierproducent G.F Smith de lievelingskleur van de wereld. Twee jaar later publiceert het bedrijf in een luxueus boek de resultaten van een universitair onderzoek dat heel wat verder gaat dan de op zich vrij eenvoudige uitgangsvraag 'Wat is uw lievelingskleur?'

Uit het magazine

Insignis etiketten plant tweede Gallus Labelfire

Kwaliteit en prijs zijn belangrijk, maar een snelle time to market is prioriteit nr. 1 bij de levering van etiketten. Dat stelt Erwin Pudek, bedrijfsleider van Insignis etiketten in Wenen. Dat de kwaliteit van de etiketten van Insignis ook wel goed is, blijkt wel uit het feit dat de Weense drukkerij als debutant onlangs de Finat Label award won in de categorie combinatiedrukken. En daarbij is kwaliteit belangrijker dan prijs.

Uit het magazine

Labelexpo Europe : harmonieus samenspel tussen analoog en digitaal

De 40e verjaardagseditie van Labelexpo Europe, de vierdaagse beurs en het grootste evenement ter wereld voor de labelindustrie, ligt achter de rug. 37.903 bezoekers uit 140 landen kwamen eind september van overal ter wereld om zich te informeren bij de 693 standhouders in 9 hallen van Brussels Expo. Een belangrijke trend is dat conventionele en digitale technologieën in harmonie met elkaar worden toegepast.

Uit het magazine

De Spandex Wrapping Day

Spandex is een vertrouwde naam bij carwrappers. De leverancier organiseerde op 5 september een Wrapping Day in zijn vestiging in Zaventem. Er waren meer dan 70 deelnemers voor de 4 verschillende sessies die gedurende de ganse dag werden georganiseerd. Daaronder die van Car-Pass waarin carwrapspecialisten werden geïnformeerd over de wettelijke verplichting om kilometerstanden door te geven van elke auto of lichte bestelwagen waarop zij een interventie (een carwrap) uitvoeren.

Uit het magazine

Robot bij Publi-Royal

Erwin Abeels heeft zich met zijn bedrijf Publi-Royal in Sint-Truiden, gespecialiseerd in grotere volume printproducties en snelle levertijden. Dat vraagt om de nodige flexibiliteit. Een robot moet daar bij helpen.

Uit het magazine

Beyond Bruegel: een multimediale beleving

Beyond Bruegel is een digitale ontdekkingsreis door de wereld van Pieter Bruegel de Oude. Het hoogtepunt van de belevenis is een 360-graden projectie die je onderdompelt in de wereld van de kunstenaar. Het Gents bedrijf CREATE.eu was verantwoordelijk voor het concept en uitvoering van deze kunstervaring. Ook bedrijven en instellingen doen veelvuldig een beroep op CREATE.eu om met de nieuwste multimediatechnieken hun verhaal of minutieus getimede evenementen tot leven te brengen. Een verhaal over de tentoonstelling en haar maker.

Uit het magazine

Inkjetprint op alle substraten

Fespa was tevreden over het beursbezoek: "Op één lijn met de circa 20.000 unieke bezoekers die vorig jaar de Fespa in Berlijn bezochten." We laten alfabetisch een aantal van de belangrijke aanbieders de revue passeren.

Lidl mikt op minder plastic en recycleerbaarheid

Supermarktketen Lidl profileert zich uitermate actief op het gebied van duurzaamheid. Zo is onder andere verse vis bij Lidl duurzaam gevangen (ASC- of MSC-keurmerk) en draagt het Belgisch varkensvlees het '1 ster beter leven'-label. De discounter focust zich naast het product an sich nu ook op het verduurzamen van verpakkingen. De focus van Lidl ligt daarbij op vermindering van het aantal plastic verpakkingen en recycleerbaarheid.

Eisen aan circulair verpakken voeding steeds hoger

Pack4Food heeft samen met Flanders' Food en SensNet met Circopack een nieuw project gelanceerd. Centraal thema: hoe kunnen voedingsmiddelen, naast verantwoord en met zo weinig mogelijk voedselverliezen, zo circulair mogelijk worden verpakt? VLAIO (Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen) subsidieert een deel van dit driejarig project, dat officieel van start ging op 1 april 2019.

Innovaties, kennis én netwerken in de hoofdrol

De eerstvolgende editie van Empack België staat voor 23 en 24 oktober op de rol. Plaats van handeling is de Nekkerhal in Mechelen. Naast het actuele aanbod van standhouders, heeft Empack-organisator Easyfairs wederom gezorgd voor een gevarieerd en interessant randprogramma. Met daarbij uiteraard ook het nieuwe event Get Smart (in) Packaging, waarover elders in deze uitgave meer.