Uit het magazine

In tijden van nood leert men zijn vrienden kennen en dat hebben ze bij Febelgra goed begrepen. Daarom wordt er achter de schermen van de Federatie van de Belgische grafische industrie hard gewerkt om extra ondersteuningsmaatregelen uit de brand te slepen voor de sector. Steun die volgens Marc Vandenbroucke, Algemeen Directeur van Febelgra, hard nodig zal zijn want de grafische industrie is op zich al een broze sector. De hele coronacrisis gooit enkel nog meer olie op het vuur.

Uit het magazine

De open brief van eind maart, waarin 26 Belgische grafimediabedrijven vragen om in tijden van coronacrisis drukwerk in eigen land te bestellen, is bij de Nederlandse collega's in het verkeerde keelgat geschoten. Wat ze waarschijnlijk niet wisten, maar het project in een heel ander daglicht stelt, is dat deze oproep eigenlijk een antwoord was op een open brief die de Belgische retailsector een paar dagen eerder gelanceerd had. Daarin deden deze een oproep aan Belgische klanten om tijdens de coronacrisis bij lokale webwinkels te kopen.

Uit het magazine

Tijdens de lockdown was er gelukkig ook nog ander nieuws te rapen dan de doemberichten over het coronavirus. Heel wat spelers uit de grafische sector deelden nieuwtjes over hun activiteiten of hun onderneming. Van die kleine zuurstofbubbels geven we hier een overzicht, als tegengif voor de angstwekkende berichten die ons om de oren vliegen. Het gaat om berichten die tussen maart en half mei op LinkedIn en Instagram gepubliceerd werden.

Uit het magazine

Trends in de drukafwerking - Youtubers en instagrammers die een beroep doen op print? Klinkt ongewoon, maar ook bij hen leeft een behoefte aan 'print on demand'. Verpakkingen en woonaccessoires die volgens individuele wensen bedrukt worden. Het groeiende aantal digitale mogelijkheden - en niet het minst het verkoopkanaal internet - die op hun beurt een beslissende invloed op de ontwikkeling van print hebben. Op de 'Buchbindertagen' (boekbindersdagen) schetste professor Volker Jansen de belangrijkste trends.

Uit het magazine

Tijdens de lockdown riep de gezondheidscrisis de reclame-investeringen - in alle media - bruusk een halt toe. Krijgt de reclamemarkt nu, na de versoepeling, de kans om in de tweede helft van 2020 met een sterke heropleving uit te pakken? En welke plaats krijgen gedrukte dragers daarin?

Uit het magazine

Ze stonden klaar om deze maand op verschillende podia te schitteren tijdens hun Drupa-presentatie: de inkjetvellenpersen van onder andere Canon, Fujifilm, Komori, Landa, Konica Minolta en Xerox. Er zouden zich bovendien nieuwe spelers met nieuwe machines melden in dit segment, waaronder ook Ricoh. Door het uitstel van de beurs vanwege de corona-pandemie missen deze machines weliswaar nu hun moment in de schijnwerpers, maar dat zal de opkomst van deze nieuwe generatie digitale persen niet hinderen.

Uit het magazine

De uitnodigingen voor webinars stromen vlot de mailboxen binnen. Veel bedrijven gebruiken zo'n onlinepresentatie als alternatief voor een klassiek evenement. Zo'n webinar neem je het best niet te lichtzinnig op.

Uit het magazine

Om het coronavirus te bestrijden, kreeg iedereen in het land de raad om thuis te blijven (blijf in uw kot). Dat heeft echter ook invloed op het stedelijke landschap: de adverteerders laten het namelijk afweten.

Uit het magazine

Om het coronavirus te bestrijden, kreeg iedereen in het land de raad om thuis te blijven (blijf in uw kot). Dat heeft echter ook invloed op het stedelijke landschap: de adverteerders laten het namelijk afweten.

Uit het magazine

Als innovatiecentrum voor de grafische industrie heeft VIGC een belangrijke rol te vervullen bij het informeren van grafische werknemers en ondernemers. Opleidingen vormen dan ook een wezenlijk en belangrijk onderdeel met betrekking tot de manier waarop VIGC als organisatie aan informatieverspreiding doet. Het is één manier om competentieontwikkeling en 'het bijblijven' te ondersteunen. Want door ervoor te zorgen dat een job voldoende boeiend is en uitdaging heeft, bevorder je de kennisuitwisseling tussen medewerkers.

Uit het magazine

De Engelse papiermaker James Cropper heeft zijn thuisbasis in een van de groenste hoekjes van Engeland en daar is het bedrijf bijzonder trots op. De familiale papiermaker heeft onderdak gevonden in een prachtig gelegen historisch gebouw, naast het grootste meer van het Lake District en dicht bij het schilderachtige dorpje Kendal. De papiermaker die op een lange traditie kan bogen, viert dit jaar overigens zijn 175-jarige bestaan. Dat is een prestatie, maar toch is het vooral de passie en inzet van de ploeg van Cropper om mooie papieren te vervaardigen, die onze correspondent Dominique Huret van Cape Desision verleid hebben.

Uit het magazine

Terwijl veel drukkerijen op een laag pitje draaien of helemaal stilliggen, is het alle hens aan dek bij de verpakkingsdrukkerijen die produceren voor de voedingsindustrie en de farmaceutische sector. "Wij zijn een cruciale schakel in de voedselketen", zegt Fanny Dhondt van de familiale verpakkingsdrukkerij St-Luc Labels & Packaging in Nazareth.