Uit het magazine

Pouches in opmars op Labelexpo

De 40e verjaardagseditie van Labelexpo Europe, de vierdaagse beurs en het grootste evenement ter wereld voor de labelindustrie, mocht zich verheugen in 37.903 bezoekers. Zij kwamen eind september van overal ter wereld om zich te informeren bij de 693 standhouders in 9 hallen van Brussels Expo. Naast etiketten worden flexibele verpakkingen zoals pouches steeds belangrijker in het aanbod.

Uit het magazine

Absolute glansrol voor biobased kunststoffen

Draaiende drukpersen maken letterlijk en figuurlijk het meeste 'lawaai' op Labelexpo. Maar ook op het gebied van etikettenmateriaal was er veel nieuws op deze tweejaarlijkse vakbeurs voor de mondiale etikettenindustrie. Daarbij was er - met de 'groene tijdsgeest' als katalysator - een hoofdrol voor duurzame etikettenmaterialen.

Uit het magazine

De melkboer van vroeger in een nieuw jasje

Toeval of niet, ze gebruiken beide het beeld van de traditionele melkboer van weleer die nagenoeg verdwenen is uit het straatbeeld. De startups Loop en Pieter Pot willen beide naar een (plastic-)verpakkingsarme samenleving. Dat doen ze door de consument bestelde producten in meermalige verpakkingen te leveren in een herbruikbare transportverpakking. De geleegde consumentenverpakkingen worden na gebruik ingezameld en schoongemaakt.

Uit het magazine

Is uw verpakking geschikt voor e-commerce?

Verpakking is essentieel om een product te beschermen tijdens transport. Er is echter een verschil tussen verpakte producten bedoeld om te koop aangeboden te worden via de groothandel of retail en deze die via e-commerce rechtstreeks bij de klant terecht komen. An van Geite, hoofd van de afdeling Materiaalanalyse van het Belgisch Verpakkingsinstituut (IBE-BVI) gaat dieper op deze nieuwe materie in.

Uit het magazine

"Twijfels over kwaliteit flexo inmiddels verleden tijd"

Steurs Graphic Solutions bestaat dit jaar 70 jaar. De twee gebroeders Steurs begonnen 1949 toen wat een van de toonaangevende prepress-huizen voor verpakkingen in België is geworden. Steurs kijkt echter het liefst vooruit met een prominente rol voor flexo. Zeker sinds de komst van de Flexcel NX-systeem van Kodak.

Uit het magazine

Empack Mechelen trekt gericht bezoek

Empack en Packaging Innovations in Mechelen op 23 en 24 oktober waren een groot succes. De organisatie meldt 3.742 bezoekers, zodat het totaal aantal verpakkingsprofessionals inclusief standhouders op 4.500 kwam. Standhouders meldden tal van leads dankzij het doelgerichte publiek dat in een uiterst sfeervolle ambiance kon worden ontvangen. Met de bijpassende positieve reacties.

Uit het magazine

Migratie van schadelijke stoffen hangt af van het product

Het soort product dat verpakt is en beschermd moet worden tegen migratie van schadelijk stoffen, heeft een grote invloed op de mate van de migratie. Dat is een van de opvallendste conclusies uit het 4-jarige OptiBarrier-project van Pack4Food. Volgens projectmanagers An Vermeulen en Peter Ragaert is dit nog niet eerder kwantitatief aangetoond en er volgt daarom zowel een wetenschappelijke publicatie in een gerenommeerd wetenschappelijk tijdschrift als een promotieonderzoek voor een doctoraat.

Uit het magazine

Coca-Cola verpakt blikken voortaan in karton

Een investering van 27,9 miljoen euro in een nieuwe Gentse blikjeslijn en verpakkingsinstallaties levert Coca-Cola een jaarlijkse besparing van zo'n 80 ton plastic op. Daarnaast introduceerde Coca-Cola een nieuw prototype fles uit 100% recyclaat dat voor 25% uit zee gehaald plastic bevat.

Uit het magazine

Metis in bruin flesje en hip doosje

De stijlvolle verpakking van Metis viel dit jaar maar liefst twee keer in de prijzen. Zo won de Belgische start-up, die natuurlijke voedingssupplementen produceert, in het voorjaar een Dieline Design Award in Chicago. In augustus haalde het bedrijf uit Edegem een tweede award binnen: de Britse D&AD Award. "Dit is een primeur voor de Belgisch farmaceutische en voedingssupplementenmarkt", aldus een enthousiaste Maxim Christiaen, co-Founder & COO van Metis.

Uit het magazine

Hecht investeert fors in groot volume printers

Hecht heeft de laatste 6 maanden voor een bedrag van ongeveer 4 miljoen euro geïnvesteerd. Met de uitbreiding van het machinepark, meer automatisatie en de implementatie van nieuwe businesssoftware wil het bedrijf zijn positie bestendigen als productiebedrijf voor volumeopdrachten.

Uit het magazine

Sign & Print Festival 2020 mikt op toepassingen

Het Sign & Print Festival in maart 2020 is een spin off van de vernieuwde Sign & Print Expo die dit jaar werd georganiseerd. Het Sign & Print Festival is kleiner maar is tegelijkertijd ook anders. Creativiteit moet er een prominente plaats krijgen. We hadden een gesprek met de organisatoren.

Uit het magazine

Belangstelling voor Heimtextil blijft toenemen

Heimtextil in Franfurt is de beurs waar het nieuwste interieurtextiel, interieurdesign en de nieuwste interieurtrends op één locatie worden getoond. En vermits het digitaal beprinten van textiel volgens alle printerfabrikanten een groeisegment is, mag het u niet verwonderen dat een aantal printer- en afwerkingsfabrikanten elk jaar weer op de expo aanwezig zijn.

Uit het magazine

Oktoberfeesten bij Dimix

Distributeur Dimix organiseerde op 24 oktober een open dag voor klanten en relaties in zijn gebouw en showroom in Breda. Het thema - een traditie van het overgenomen Sihl Direct werd ons verteld - is de oktoberfeesten. Maar uiteraard gaat het hier enkel om de decoratie en klederkracht en was het tijdens het open huis vooral te doen om de oplossingen die Dimix voor de print & signbedrijven in huis heeft.

Uit het magazine

De vloer, een onderschat reclame-oppervlak

Ieder jaar valt het tijdens kerstmis weer op, marketeers en visual merchandisers hebben hun uiterste best gedaan voor het inrichten van de etalages. In veel gevallen zijn kosten nog moeite gespaard om er een waar kunstwerk van te maken. En de vloer? Die wordt helaas vaak vergeten!