Uit het magazine

Daddy Kate, de grafische groep van de familie Claes in het Vlaams-Brabantse Sint-Pieters-Leeuw, duwt ook in volle coronacrisis het gaspedaal in. Het bedrijf doet overnames en investeert volop. "Om te groeien in een krimpende markt moet je blijven kijken naar overnames", stelt Thijs Claes, de familiale CEO.

Uit het magazine

De Belgische printmediasector incasseert zware klappen door de coronacrisis. De omzet daalt in 2020 met 16 procent. De tewerkstelling in de sector krimpt met vijf procent. Marc Vandenbroucke, de algemeen directeur van sectorfederatie Febelgra, rekent pas in de tweede jaarhelft op een structureel herstel.

Uit het magazine

In de beginmaanden van de coronacrisis kende gepersonaliseerd materiaal om zich tegen covid-19 te beschermen (mondkapjes, gels...) een explosieve groei. Vandaag is het de beurt aan de relatiegeschenken. Nu afstand houden de regel is, stelt de personalisatie van relatiegeschenken bedrijven in staat om zowel met medewerkers als klanten een tastbare band in stand te houden.

Uit het magazine

Al jaren geldt de markt van verpakkingen als een aanlokkelijk segment met flinke groeimogelijkheden voor grafische bedrijven. Het gaat immers om enorme drukwerkvolumes, er is geen bedreiging door digitale alternatieven, en ook gedurende de coronacrisis bleef deze markt goed overeind. De opkomst van digitale printtechnieken biedt bovendien nieuwe opties: verpakkingen in kleinere oplages en just-in-time producties, maar ook variabele bedrukking en personalisatie.

Uit het magazine

Verpakkingen gelden als een specialisme. Van het ontwerpen ervan - zowel het structurele als het grafische aspect - tot het drukken en het afwerken (dat meestal met het kennelijk onvertaalbare 'converting' wordt aangeduid): het is een vak apart. Maar online wordt het nu toch steeds eenvoudiger om er, ook als buitenstaander, gewoon mee aan de slag te gaan.