Uit het magazine

Antalis, Fedrigoni, Igepa en Papyrus hebben hun assortiment grafische papieren en kartons vernieuwd. Hoewel er daarbij geen overleg geweest is, duiken er in de collecties toch gemeenschappelijke kenmerken op: van nature uit enigszins ruwe oppervlakken, zware gramgewichten voor de verpakkingen, en fijne papieren en kartons met een milieuvriendelijke samenstelling.

Uit het magazine

Gedurende maanden heeft covid-19 grote delen van het openbare leven plat gelegd. In een interview legt Dr. Markus Heering, Managing Director van de 'VDMA Printing and Paper Technology Association' (De Duitse grafische machinefabrikanten), uit hoe drupa 2021 onder corona-omstandigheden gepland werd. Tegelijk maakt hij duidelijk wat hij verwacht van de internationaal belangrijkste vakbeurs, die nu weliswaar tot negen dagen ingekort is (van 20 tot 28 april 2021).

Uit het magazine

Er dienen zich talrijke veranderingen aan in de verpakkingssector. Aan de basis daarvan liggen nieuwe (en meer bepaald online) verkoopkanalen, nieuwe concepten voor de aanvoerketen (nl. multichannel), hogere eisen op het vlak van duurzaamheid, alsook de trend om te individualiseren en te personaliseren. Al die evoluties vergen nieuwe technologieën en materialen. En daarbij neemt de digitale druk een belangrijke plaats in. Nestlé heeft op dat vlak al flink geïnvesteerd door de trends te onderzoeken en zich te concentreren op de speciale vereisten die aan verpakkingen voor levensmiddelen gesteld worden.

Uit het magazine

In april 2020 organiseerde de Italiaanse vereniging Acimga een webinar over de diepdruk, ROTO4ALL. Bij de sprekers ging Elisabetta Bottazzoli, een experte in duurzame ontwikkeling en circulaire economie, in op de duurzame ontwikkeling waarbij ze tussen de internationale normen en de mogelijkheden die voor het grijpen liggen, laveerde. Haar visie kan een inspiratiebron voor de hele grafische sector zijn.

Uit het magazine

"De kracht van de verpakking wordt vaak onderschat, maar zij kan volgens mij niet worden óverschat. Voor een groot deel wordt het product gemaakt door de verpakking. De verpakking is de ideale 'uitnodiging' om een product voor de eerste keer te kopen (of niet). En als het product bovendien dan nog zeer lekker is, dan koopt men het vaker."

Uit het magazine

Zonder juiste codering is een verpakking zo goed als waardeloos. Daarin is de drankenindustrie geen uitzondering. Daarbij kent zij bijzondere, lees vochtige, omstandigheden als extra uitdaging. Ook hier ontwikkelt de techniek zich verder. Maar wat zijn de actuele trends? Wij legden ons oor te luister bij twee leveranciers van markeer- en codeerinstallaties.

Uit het magazine

Volgens de cijfers van het onderzoeksbureau Market Research Future groeit de markt voor shrinksleeves oftewel krimphulslabels tot 2023 met 6,5 procent per jaar. We vroegen een aantal producenten van shrinksleeves of dat ook hun ervaring is. En welke verklaring ze daarvoor hebben. We spraken met Reynders Label Printing, Eshuis, Geostick en Helios Packaging.

Uit het magazine

Met Ann Delmotte heeft het Belgisch Verpakkingsinstituut (IBE-BVI) een nieuwe directeur die haar sporen in de verpakkingsindustrie ruimschoots heeft verdiend. Met een doctortitel in de chemie verruilde de Vlaamse chemica, na een aantal jaren van onderzoek, de wetenschap voor de industrie. Gecombineerd met een aantal aansluitende managementfuncties bij multinationals in de automobiel- en kunststofindustrie brengt zij vervolgens een schat aan kennis en ervaring mee naar het IBE-BVI.

Uit het magazine

Gedwongen door de gevolgen van COVID-19, zorgde Easyfairs voor een primeur op 17 september. Met Empack Reconnect werd de eerste digitale verpakkingsbeurs in de Benelux ooit gehouden. De organisatie meldt dat ongeveer 200 exposanten en 600 unieke bezoekers de interactie aangingen.