Grafisch Nieuws

Web weergave

Zo'n 33 miljard dollar in 2025 en 51 miljard in 2030: dat zijn de verwachtingen voor de groeiende internationale markt van 3D-printing. Volgens het onderzoekscentrum Sirris kan de Belgische industrie daar ongeveer drie procent van voor haar rekening nemen. Kan de grafische sector daar voordeel uit halen? En waar liggen de kansen? We beschrijven hier alvast zes toepassingsgebieden waar 3D-printing spraakmakend is.

TECHNOLOGIE

De zogenaamde 'strijd' tussen toner en inkjet (en, om het even, tussen digitaal drukken en offset) is in werkelijkheid een gezonde discussie over de opstelling van de juiste spelers in hetzelfde team. Afhankelijk van de omstandigheden, wensen en eisen zal de voorkeur uitgaan naar de meest geschikte of best beschikbare technologie voor het bereiken van het gewenste resultaat - zowel in kwaliteit als rendement.

TECHNOLOGIE

Begin oktober verzamelden meer dan tweehonderd marketeers, grafisch ontwerpers, fotografen, kunstenaars en ander schoon volk bij de familiale drukkerij Buroform in Mechelen voor het event 'Café Cliché'. De derde editie van het evenement draaide rond fotoboeken. Een verslag in woord en beeld.

BOEKEN

Het is niet meer de vraag waarom we efficiënter moeten werken, maar hoe. Steeds meer automatiseren is de constante in het grafische bedrijf. Daarbij draait het niet alleen om software, ook investeringen in het machinepark zijn dikwijls nodig. Maar we produceren drukwerk, geen auto's. Dus, hoort robotisering er ook in het grafisch bedrijf inmiddels bij?

AUTOMATISATIE

Het fenomeen 'quiet quitting' wordt steeds populairder bij de jongere generaties op de werkvloer. Uit een recent onderzoek van internationaal rekruteringskantoor Robert Walters blijkt dat veertig procent van de werknemers jonger dan 30 overweegt om aan quiet quitting te doen. Daar zijn verschillende redenen voor. Maar welke redenen? Wat is quiet quitting precies? En welke gevolgen heeft het? Els Van Der Veken, director bij Robert Walters, duidt de trend.

HR