Verpakkings- en Labelmagazine

Web weergave

Design, duurzaamheid en gebruiksgemak zijn termen die niet langer uitsluitend met B2C-verpakkingen worden geassocieerd. Ook de B2B-wereld geraakt stilaan in de ban van trends die de consumentenmarkt domineren. Grote spelers investeren daarom in de uitbouw van een verpakkingsdepartement. Bij Puratos is het Tim Van Caelenberg en zijn team die deze uitdaging voor hun rekening nemen. Verpakking & Label Magazine vroeg naar de specifieke verpakkingsuitdagingen in zijn bedrijf, de sector en de B2B-markt in het algemeen.

TIM VAN CAELENBERG, PACKAGING DEVELOPMENT MANAGER PURATOS

In Kortrijk openden op 6 oktober van het afgelopen jaar POM-West-Vlaanderen, Centexbel-VKC, KU Leuven en PlastIQ de deuren van het Circular Materials Center, het nieuwe opleidings- en onderzoekscentrum voor de kunststoffen- en textielsector. Grote vraag is via welk spoor die circulaire economie op het gebied van kunststof verpakkingen moet gaan verlopen?

WIM GRYMONPREZ PREDIKT 'DESIGN FROM RECYCLING'

De twee creatieve ondernemers Luc van den Broek en Rinze Willemsen stoorden zich al heel lang aan het absorber-matje in de vleesbakjes in de supermarkt. Net als consumenten, retailers, producenten en recycleerders. Na een zoektocht van een aantal jaren naar de juiste folie en machine, is het nu zo ver. Het nieuw ontwikkelde vleesbakje, getiteld GravityTray, zonder absorber en met speciaal bodemreservoir gaat richting massaproductie.

"OVERWELDIGENDE INTERNATIONALE BELANGSTELLING VOOR GRAVITYTRAY"

Group A. De Witte verpakt een deel van haar fruit dat in de supermarkt te vinden is volledig in karton en papier. De afsluitende plasticfolie is daarbij vervangen door een papieren banderol. Dankzij die banderol, die tevens alle productinformatie bevat, is een apart zelfklevend etiket ook niet meer nodig.

GROUP A. DE WITTE IS TWEE VOLAUTOMATISCHE BANDEROLLEERLIJNEN RIJKER

Consumenten in Vlaanderen zien de meerwaarde van een houdbaarheidsindicator voor verse producten in een maaltijdbox. Dat blijkt uit een onderzoek onder bijna 1.500 klanten van HelloFresh in Nederland en Vlaanderen door Wageningen Food & Biobased Research WFBR. Zij voerde het onderzoek uit in samenwerking met HelloFresh en Keep-it, fabrikant van de slimme houdbaarheidsindicator.

ONDERZOEK ONDER HELLOFRESH-KLANTEN

België zou in de komende jaren wel eens een hoofdrol kunnen spelen in de ontwikkeling van bioplastics voor de voeding- en drankenindustrie. Stora Enso koos immers zijn vestiging in de Gentse haven als locatie om een nieuw proces voor de fabricatie van FDCA uit te testen. Blijkbaar gelooft de Scandinavische producent sterk in de toekomstige mogelijkheden, want er wordt maar liefst 9 miljoen euro in de inrichting van een R&D-proeffabriek geïnvesteerd.

STORA ENSO GAAT GRONDSTOF VOOR PEF MAKEN

Ook in haar fabrieken is DS Smith actief bezig met de verduurzaming van haar productieprocessen. In samenwerking met de stad Gent is het bezig haar CO2-uitstoot in haar plant in die stad met 30 procent te verminderen tegen 2030. Het gaat om een van haar belangrijkste fabrieken in België. "De meest effectieve manier om dit te bereiken is om over te schakelen op schonere energiebronnen", aldus de golfkartonnenverpakkingsproducent.

KORT NIEUWS

DSM, Sabic, Cepsa, Fibrant en Viscofan hebben samen een kunststof laminaat met meerdere barrières ontwikkeld voor vleesproducten op basis van postconsumer plastics. Volgens de initiatiefnemers heeft dit laminaat dezelfde functionele eigenschappen als een gangbaar laminaat.

KORT NIEUWS