Grafisch Nieuws nr. 07 | 12 september 2019

cover Grafisch Nieuws

Lees Grafisch Nieuws digitaal

Het grootste labelevenement ter wereld

Web weergave

Keerpunt bereikt: volop opportuniteiten

Febelgra-president (en CEO van Graphius Group) Denis Geers sprak het grafische publiek van Get Smart moed in: "Opportuniteiten zijn er genoeg op het moment dat je er voor open staat. Het grootste gevaar is dat we blijven steken in onze oude gewoonten." Het hadden ook de woorden kunnen zijn van serieel ondernemer Wiet Vande Velde, die in Affligem graag zijn zakelijke succesformule deelde.

GET SMART: SUCCESVOL ONDERNEMEN

Het belang van de brievenbus

Nut en noodzaak van reclamefolders staan regelmatig ter discussie. Wordt er eens niet getwijfeld aan de milieu-impact, dan worden wel vraagtekens bij de effectiviteit gezet. Tatjana Raman van bpost en Tim De Witte van BD MyShopi - twee experts op het gebied van 'in-house marketing' - kwamen, gewapend met cijfermateriaal, naar Get Smart om de zaken in perspectief te zetten.

GET SMART: FOLDER BLIJFT WAARDEVOL MEDIUM

Het grootste labelevenement ter wereld

Labelexpo Europe 2019 is voor de labelsector wat de Drupa is voor de algemene grafische industrie: het is een graadmeter van de actuele stand van zaken van techniek en toepassingen en de hoogmis van een specifieke industrie.

LABELEXPO EUROPE 2019: 24 - 27 SEPTEMBER IN BRUSSELS EXPO

Machines, software en toepassingen

Labelexpo is een complete beurs waar alles rond het etiket aan bod komt. Dat blijkt ondermeer uit de vooraankondigingen van enkele van de fabrikanten.

LABELEXPO EUROPE

Knappe koppen

Terwijl Landa's magische persen in Hal 9 alle aandacht tijdens Drupa 2012 naar zich toe trekken, presenteert zich iets verderop, in Hal 5, nóg een inkjet-belofte die de grafische wereld zegt te zullen veranderen. Hier geen 'Nanography', maar 'Memjet'. Belangrijk verschil: "Dit is bewezen technologie."

MEMJET SPEELT NIEUWE INKJET-TROEVEN UIT

Gepersonaliseerde verpakkingen zetten aan tot consumeren

Merken kijken voortdurend uit naar middelen om ongeëvenaarde en boeiende winkelervaringen voor de consument van vandaag te creëren. Dankzij de digitale druk en het beheer van variabele gegevens kan de verpakking zich als zulk een middel aandienen. Een geslaagde verpakking verhoogt de aantrekkingskracht van een voor de rest ongewijzigd product.

DE DIGITALE DRUK MAAKT VERPAKKINGEN DOELTREFFENDER

L.Capitan drukt het mooiste boek ter wereld

Het 'Festival Automobile International' in Parijs kende de 'Grand prix du plus beau livre 2018' (de grote prijs van het mooiste boek 2018) toe aan Waft, een uitgever die vooral in de autowereld gespecialiseerd is, voor het boek '276.864'. De bekroning deelt de uitgever met zijn drukker, L.Capitan, een onderneming die buiten de traditionele lijntjes kleurt en zichzelf als een 'coprinter' omschrijft.

COPRINTING

Boeken in de marge

Zelfstandige, kleine uitgevers van boeken worden wel eens onder de noemer 'private press' samengebracht. Ze geven best wel blijk van een stevige activiteit en in tegenstelling tot de grote producenten en uitgeversbedrijven die vaak een beroep doen op de allernieuwste technologie, houden die kleine uitgevers de wortels en de oorsprong van het boek en de drukkunst hoog.

'PRIVATE PRESS'-INITIATIEVEN - ONAFHANKELIJKE UITGEVERS