Verpakkings- en Labelmagazine

Web weergave

Labelexpo Europe keert na vier jaar terug in Brussel. Dat biedt de labelindustrie de kans om, na een dip in 2022 en ondanks aanhoudend onzekere tijden, de blik weer op de toekomst te richten. De beurs toont de technologische stand van zaken en zet belangrijke thema's als automatisering, duurzaamheid en diversificatie nadrukkelijk op de agenda.

LABELEXPO

Bezoekers van Labelexpo hebben diverse mogelijkheden om hun technische kennis van flexibele verpakkingen, duurzame etiketten en verpakkingen en wijnetiketteringstechnologie te verdiepen. Dat kan tijdens drie - door experts - geleide masterclasses.

LABELEXPO

Een volledig nieuw product vraagt om een volledig nieuwe verpakking. Het Belgische verzorgingsmerk Mylène ontwierp in eigen huis een heel bijzonder verpakkingsdesign voor haar nieuwe Romance trendcollectie. Met haar douchegel tekende zij voor een primeur op etikettengebied. De fles is namelijk voorzien van een transparant etiket rondom de fles in no-label-look dat doorheen het flesje zichtbaar is. Etikettenproducent Autajon is verantwoordelijk voor de productie.

MYLÈNE ROMANCE

Er beweegt een en ander in de wereld van de drukkerijen, zeker wat betreft het bedrukken van verpakkingen en labels. Verschillende trends nopen deze bedrijven tot een andere aanpak waarbij 'digitalisering' centraal staat. Over deze (r)evolutie én de toekomst van 'digital printing' praatten we met Filip Weymans, vicepresident marketing van Xeikon, wereldspeler in dit marktsegment.

XEIKON

Oerlemans Plastics nam in 2019 met Frisiapack een producent van kunststof sleeves over. De verpakkingsproducent in Giessen voegde daar met 80 procent gerecycleerde grondstoffen een nieuwe dimensie aan toe. Het aantal klanten daarvoor is ook ongeveer tachtig, met tendens stijgend.

CIRCU-SLEEVE

De honderdste verjaardag van de Zwitserse labelpersenfabrikant Gallus, een dochteronderneming van Heidelberg, werd op 20 juni gevierd met de opening van een nieuw Experience Center in Sankt Gallen. De fabrikant kondigde er ook verschillende nieuwigheden in het portfolio aan.

GALLUS

Op de jaarlijkse internationale persconferentie van Bobst Group in het Zwitserse Mex presenteerde Jean-Pascal Bobst, de familiale CEO, de industriële toekomstvisie van het bedrijf. Zijn strategie steunt op vier pijlers: connectiviteit, digitalisering, automatisering en duurzaamheid. De innovaties van de machinebouwer moeten stappen vooruit zetten in die vier domeinen.

BOBST