Grafisch Nieuws

Web weergave

Wat doe je tegenwoordig als eerste, wanneer je wilt weten hoe de grafische industrie in België ervoor staat en wat het nieuwe jaar in petto heeft? Precies: je vraagt het ChatGPT. De AI-chatbot heeft echter geen idee ("mijn kennis reikt niet verder dan januari 2022") en stelt daarom voor bij brancheorganisaties, overheidsinstellingen en marktonderzoekers te rade te gaan. Over kunstmatige intelligentie verderop meer - eerst zetten we, met Drupa in aantocht, zelf maar eens de feiten en cijfers op een rij.

CONJUNCTUUR

In Agfa's productiefaciliteit in Cambridge - bij Inca Digital Printers - werd de Speedset 1060-inkjetdrukpers voor vouwkarton voor het eerst voorgesteld aan de verpakkingswereld. De verpakkingsprinter haalt een recordsnelheid van 11.000 B1-vellen per uur.

VERPAKKINGEN

Voor Febelgra stond 2023 voor een belangrijk deel in het teken van de nieuwe campagne 'De Indrukmakers', waarmee de sectororganisatie promotie maakt voor printmedia. Met een bijzondere kortfilm ging het project vliegend van start. De geheel nieuwe benadering kon rekenen op positieve reacties, al was het voor sommigen even wennen. Voor dit jaar staan er meerdere vervolgacties op stapel.

PRINTMEDIA

Eind vorig jaar vierde Drukservice Impressa-Kempenland haar 160-jarig bestaan. Vandaag wordt het familiebedrijf gerund door Bart en Tom Bongaerts, vertegenwoordigers van de vierde generatie. De ondernemers lanceren voor de komende vijf jaar een investeringsprogramma van 15 miljoen euro.

ONDERNEMEN

Sinds lang al houdt de digitale printtechnologie de belofte in dat ze de sector voor verpakkingen in golfkarton grondig zou veranderen. En hoewel er aanzienlijke vooruitgang geboekt is, wordt vandaag toch nog altijd maar een klein gedeelte van verpakkingen in golfkarton digitaal bedrukt. Er is dus een nieuwe aanpak nodig om het aandeel van de digitaal gedrukte verpakkingen en de waarde daarvan te verhogen. In de reeks 'Drupa essentials' geven we het woord aan Robert Seay, de vice president Digital Print Strategy and Growth bij Georgia-Pacific in Atlanta.

VERPAKKINGEN

VISO in het Oost-Vlaamse Mariakerke, de grootste grafische secundaire school van Vlaanderen, actualiseert haar onderwijsaanbod. De modernisering van het curriculum gaat gepaard met een stevig investeringsprogramma in grafische apparatuur en software. De offsetdrukkerij wordt getransformeerd naar een multidisciplinair outputcenter.

ONDERWIJS

In het vacaturerapport over 2023 stelt PrintmediaJobs, een onderdeel van het sectorale loopbaanfonds GRAFOC, een daling in het aantal verzamelde vacatures vast met 30 procent in vergelijking met recordjaar 2022. Met 872 vacatures was 2023 het jaar met het laagste aantal sinds de metingen.

ARBEIDSMARKT

VIGC viert dit jaar het 25-jarig jubileum. De organisatie is niet langer alleen een innovatie- en kenniscentrum maar ook steeds meer een netwerkorganisatie en dit vanuit een Benelux benadering. De afgelopen jaren stonden in het teken van groei. "Alles staat of valt met uw leden."

INNOVATIE