Web weergave

Een nieuwe digitale pers installeren tijdens een coronacrisis? Veel bedrijven schrikken ervoor terug en dat voelden de fabrikanten in hun kwartaalcijfers. Toch ontstaan er juist ook nu nieuwe trends die mogelijk hoop bieden. De internetdrukkerij van Simian in het noorden van Nederland laat zich dan ook niet uit het veld slaan en nam, ondanks de pandemie, de eerste Landa-pers van de Benelux in gebruik: "Dit jaar zag ik als overgangsjaar en wilde ik plus 25 procent gaan draaien." Grafisch Nieuws ging eind september op bezoek.

EERSTE LANDA-PERS IN DE BENELUX START OP

Antalis, Fedrigoni, Igepa en Papyrus hebben hun assortiment grafische papieren en kartons vernieuwd. Hoewel er daarbij geen overleg geweest is, duiken er in de collecties toch gemeenschappelijke kenmerken op: van nature uit enigszins ruwe oppervlakken, zware gramgewichten voor de verpakkingen, en fijne papieren en kartons met een milieuvriendelijke samenstelling.

CREATIEVE PAPIERSOORTEN EN KARTON

Gedurende maanden heeft covid-19 grote delen van het openbare leven plat gelegd. In een interview legt Dr. Markus Heering, Managing Director van de 'VDMA Printing and Paper Technology Association' (De Duitse grafische machinefabrikanten), uit hoe drupa 2021 onder corona-omstandigheden gepland werd. Tegelijk maakt hij duidelijk wat hij verwacht van de internationaal belangrijkste vakbeurs, die nu weliswaar tot negen dagen ingekort is (van 20 tot 28 april 2021).

INTERVIEW MET DR. MARKUS HEERING VAN DE DUITSE GRAFISCHE MACHINEFABRIKANTEN

"De digitalisering van onze wereld is niet meer weg te denken en verovert ook snel terrein in de druk- en verpakkingsindustrie. De digitale wereld kan een concurrent zijn, maar het kan voor drukkerijen en converters ook een deel van de oplossing zijn om efficiënter te worden."

DRUPA - BACK TO BUSINESS

Er dienen zich talrijke veranderingen aan in de verpakkingssector. Aan de basis daarvan liggen nieuwe (en meer bepaald online) verkoopkanalen, nieuwe concepten voor de aanvoerketen (nl. multichannel), hogere eisen op het vlak van duurzaamheid, alsook de trend om te individualiseren en te personaliseren. Al die evoluties vergen nieuwe technologieën en materialen. En daarbij neemt de digitale druk een belangrijke plaats in. Nestlé heeft op dat vlak al flink geïnvesteerd door de trends te onderzoeken en zich te concentreren op de speciale vereisten die aan verpakkingen voor levensmiddelen gesteld worden.

DRUPA - BACK TO BUSINESS

De veranderende consumentenbehoeften en de verbeteringen in kwaliteit en snelheid zorgen voor een stroomversnelling in de printproductie van verpakkingen. De eerste volledig digitale print- en afwerklijnen voor verpakkingen zullen over enkele jaren werkelijkheid zijn.

DRUPA - BACK TO BUSINESS

In april 2020 organiseerde de Italiaanse vereniging Acimga een webinar over de diepdruk, ROTO4ALL. Bij de sprekers ging Elisabetta Bottazzoli, een experte in duurzame ontwikkeling en circulaire economie, in op de duurzame ontwikkeling waarbij ze tussen de internationale normen en de mogelijkheden die voor het grijpen liggen, laveerde. Haar visie kan een inspiratiebron voor de hele grafische sector zijn.

HET ABC VAN DE DUURZAME ONTWIKKELING