Verpakkings- en Labelmagazine

Web weergave

Kunststof verpakkingen zijn een efficiënt wapen in de strijd tegen voedselverspilling. Ook als we over fruit en groenten spreken. Het is echter een oplossing die moeilijk ligt in een maatschappij waar plastics met alle zonden van Israël worden beladen. Met 'Apeel' vond Colruyt Group alvast een interessant alternatief om de houdbaarheid van avocado's te verlengen. En bij uitbreiding misschien nog wel meer van dit soort levensmiddelen...

COLRUYT IN DE STRIJD TEGEN VOEDSELVERSPILLING

Toen baksteenprocent Vandersanden ruim twee jaar geleden besliste om in Lanklaar een nieuwe productiehal te bouwen, werd tevens besloten om te investeren in een volledig nieuwe verpakkingslijn. Deze omvat zowel een omsnoeringsinstallatie als een volautomatische wikkelaar, om plaats te sparen en het verpakkingsproces te optimaliseren. Deze is nu een jaar in gebruik.

OMSNOERING EN OMWIKKELING IN ÉÉN LIJN

"De vraag naar blik is stijgend in de markt en bij een loonafvuller is het niet altijd optimaal qua kwaliteit en planning." Aldus Yves Benoit van De Brabandere over de reden waarom de brouwerij in Bavikhove vorig jaar een eigen blikkenlijn in gebruik nam.

AANDEEL BIER IN BLIK IN BELGIË INMIDDELS 30 PROCENT

Etiketten- en verpakkingsdrukkerijen zien een trend naar duurzamere materialen (monokunststoffen, papiergebaseerde materialen), digitalisering door kleinere oplages, luxe veredeling en lokale inkoop. Tijdens het begin van corona moesten alle zeilen worden bijgezet om op tijd te kunnen leveren, maar dat duurde maar kort.

METAMORFOSE OMZET VERPAKKINGS- EN LABELDRUKKERS

De verpakkings- en etikettenmarkt veranderde slechts kort door COVID-19. Behalve dan dat e-commerce voor een enorme boom zorgde in de vraag naar transportverpakkingen. Verder was het tijdelijk hens aan dek om bestelde producten op tijd te kunnen leveren, maar toen de eerste schrik voorbij was, doemden bestaande trends weer op. We staken ons licht op bij Danny Mertens (Xeikon), Carl Vandermeersch (Manroland) en Steve Debloem (Heidelberg) en Peter Minis (Komori).

SECTOR HEEFT NAUWELIJKS LAST VAN COVID-19, ZO SIGNALEREN DRUKPERSFABRIKANTEN

Zuivelfabrikant FrieslandCampina investeert fors in een hoogtechnologische en duurzame rPet-lijn voor haar vestiging in Aalter. Hierdoor wordt FrieslandCampina naar eigen zeggen de eerste zuivelproducent in België die 100 procent gerecycleerde PET-flessen introduceert.

FRIESLANDCAMPINA INVESTEERT IN AALTER

In zowat elk renovatieproject van de verbouwende Belg wordt wel een houten OSB-plaat gebruikt. De kans is bijzonder groot dat die van eigen, Limburgse makelij is. Norbord Genk is immers een van 's werelds belangrijkste fabrikanten van houten plaatmateriaal. Sinds kort worden de pallets volautomatisch van labels voorzien dankzij de ZetesAtlas module mét print & apply-machine.

MINDER FOUTEN MET MINDER MENSEN DANKZIJ ZETESATLAS

In de verpakkingswereld lijkt alles vandaag rond recyclage en herbruikbaarheid te draaien. Maar wat met de 'slimme' verpakkingen die in de jaren negentig met de grote trom werden aangekondigd? Anno 2021 lijkt geen haan nog naar deze revolutionaire mogelijkheden te kraaien. Een ietwat vreemde situatie, gezien de razendsnelle vooruitgang van technologie. Of is het de spreekwoordelijke stilte voor de storm?

VOOR HOUDBAARHEID, TRACEABILITY, MARKETING EN ANTI-COUNTERFEITING

In het najaar van 2020 trokken we naar FostPlus met de vraag waarom nu opeens veel meer fracties in de 'blauwe zak' mochten. We kregen als antwoord dat de sorteercapaciteit in ons land sterk werd opgetrokken. Ook kondigde de organisatie met grote trom aan dat verschillende Belgische bedrijven zouden investeren in recyclagetechnologieën. Zeker de initiatieven van Ecoo zouden ons land wel eens stevig op de recyclagekaart kunnen zetten.

ECOO TOONT DE WERELD HOE HET MOET

Hoe kleine en slimme aanpassingen in verpakkingsapparaten leiden tot ingrijpende voordelen. Neem bijvoorbeeld de ZeroTape dispenser die Topa afgelopen december lanceerde. De verpakkingsspecialist meldt dat de markt enthousiast reageert. Guy Proost, marketingmanager België, en productmanager Arjan Voshart doen de innovatie uit de doeken.

NIEUWE, ERGONOMISCHE MANIER VAN DOZEN SLUITEN

De consument wordt zich steeds bewuster van het milieu. In het geval van e-commerce vindt hij of zij het steeds belangrijker in wat voor verpakking zijn bestelling komt. Is deze niet te groot voor het bestelde product, bevat deze niet onnodig opvulmateriaal en van welk materiaal is het gemaakt? Dat signaleert ook Philip Bautil, managing director DS Smith Packaging Benelux.

PHILIP BAUTIL, DS SMITH