Grafisch Nieuws

Web weergave

"De Belgische economie vertraagt fors, maar de groei veert vanaf de lente van 2022 weer op". Met die boodschap opende de Nationale Bank van België eind vorig jaar haar 'Economische projecties'. En met die gedachte in het achterhoofd werpt Grafisch Nieuws een blik op de agenda: wat staat de grafische sector dit jaar te wachten? Alvast noteren: eind januari start voor exposanten alweer de inschrijving voor deelname aan Drupa 2024.

VOORUITBLIK, DEEL I - WAT STAAT DE SECTOR TE WACHTEN?

Ook 2022 kondigt zich aan als een uitdagend jaar voor de grafimedia-bedrijven. Ondernemers moeten meer dan ooit weten om te gaan met de grondstoffenschaarste, de ongeziene kosteninflatie en de krapte op de arbeidsmarkt. Grafisch Nieuws houdt de vinger aan de pols en blikt vooruit met diverse getuigen uit de sector. En er zit ook heel wat goed nieuws in.

VOORUITBLIK, DEEL II - GETUIGENISSEN

Wat mogen we dit jaar verwachten? De inflatie, de bevoorradingsproblemen en de opkomst van coronavarianten kunnen de economische groei in 2022 bedreigen. Didier Van Caillie, professor aan de HEC (de managementschool van de universiteit van Luik) en directeur van het C.E.P.E. (Centre d'Étude de la Performance des Entreprises), blikt terug op 2021 om beter te kunnen inschatten wat het nieuwe jaar in petto heeft.

VOORUITBLIK, DEEL III - SUPPLY CHAIN

Het dorp Acoz (Gerpinnes) in de vallei van de Hanzinne - in normale omstandigheden is de Hanzinne niet meer dan een beekje - werd bijzonder zwaar getroffen door de overstromingen van juli 2021. Die spaarden ook de drukkerij Guillaume niet. De machines in het atelier stonden helemaal onder water en zijn niet meer bruikbaar. Maar dankzij nieuwe investeringen in digitale druktechnologie, tekenen er zich weer hoopgevende perspectieven af.

WEER AAN DE SLAG NA DE OVERSTROMINGEN

Iedereen herinnert zich nog de verwoestende overstromingen die een deel van het land half juli 2021 teisterden. Voor de bedrijven langs de oever van de Vesder was het een bijzonder zware dobber. Kliemo en Lithotec kunnen er over meespreken - de twee drukkerijen komen pas nu geleidelijk aan weer boven water en zijn zich volop aan het herstructureren.

NA DE OVERSTROMINGEN DE DRAAD WEER OPPIKKEN

Alle marktonderzoeken van de laatste jaren verwachten dat digitaal gedrukte verpakkingen de komende tijd een groei van 10 tot 15 procent zullen kennen. In die situatie kan het provocerend lijken om te stellen dat de digitale druk in de verpakkingssector de verwachtingen niet inlost ondanks het feit dat iedereen ondertussen wel vertrouwd is met de toegevoegde waarde die digitale print kan bieden. Wat zijn de redenen daarvoor? En zullen die verwachtingen na covid wel bewaarheid worden?

DIGITALISERING VAN DE VERPAKKINGSMARKT

Rossel Printing Company (RPC), ontstaan uit de fusie van drie drukkerijen die voordien in Brussel, Charleroi en Luik gevestigd waren, is sinds 2005 in Nijvel gevestigd. Daar worden de kranten van de groep Rossel & Cie voor België gedrukt. De familiale persgroep die in Franstalig België een leiderspositie inneemt, bezit ook nog verscheidene kranten in Noord-Frankrijk. De drukkerij centraliseert de productie van meer dan 42 krantentitels, goed voor 152 edities. Elke nacht worden er 200.000 kranten gedrukt, terwijl er daarnaast ook nog eens elke week meer dan drie miljoen exemplaren van gratis huis-aan-huisbladen van de persen rollen. Een portret.

ENERGIE-EFFICIËNT KRANTEN DRUKKEN

De markt voor grote en supergrote formaten heeft de digitale transitie doorgemaakt, terwijl bepaalde analoge druktechnieken, zoals zeefdruk, een aanvulling blijven op de mix die grootformaatdrukkers hun klanten aanbieden. Op dat vlak is er nog heel wat te ontdekken, te vergelijken en te bekijken.

GROOTFORMAATDRUK