Web weergave

Het jaar 2023 staat in het teken van de turbulentie. Bedrijven krijgen te kampen met tegenwind, anderen krijgen juist de wind in de zeilen. Het is dus zaak de trends op tijd te herkennen en te anticiperen op wat er staat te gebeuren. Maak daarom nu (alsnog) goede voornemens, om ook straks op koers te blijven. We helpen u alvast op weg met drie suggesties (en een bonus-tip).

VOORUITBLIK

Het begin van het jaar is een prima moment om vooruit te kijken. Internationale keynote speaker, marketingprofessor en thrillerauteur Steven Van Belleghem blikt tien jaar vooruit. Hij ziet vijf belangrijke trends die in 2033 volgens hem realiteit zullen zijn. Doe er uw voordeel mee!

TECHNOLOGIE

Een nieuw jaar vol nieuwe energie. Dit is een prima moment om de zaken van de positieve kant te bekijken. En die goede kant is er, ook al hoort en leest u elke dag berichten over crisissen, energietekorten, prijsstijgingen, conflicten, recessie, enzovoort.

GRAFIMEDIA

Voor een bedrijf dat wil blijven groeien, blijft diversificatie van de afzetmarkten een van de beste manieren om aan veerkracht te winnen tijdens de opeenvolgende crisissen. Dat is in elk geval de strategie van Elep uit Lommel. Het bedrijf, nog de enige resterende Belgische enveloppenfabrikant, wil nu ook de etikettenmarkt veroveren om zijn toekomst veilig te stellen.

LABELDRUK

Voor Ghiandoni wordt 2023 het jaar waarin het bedrijf in het segment van de papierwaren actief wordt. De drukkerij die zich in de productie van kalenders voor de B2B-markt gespecialiseerd heeft, wil nu ook voet aan de grond krijgen in de sector van de papierwaren door de regels van de traditionele kalender te doorbreken.

ONDERNEMEN

Een tekort aan geschoold personeel, een omgekeerde leeftijdspiramide, een sector met een negatief imago... Personeel in de grafische sector aanwerven, het is een hele uitdaging. Maar zoals de case van Graphius Group aantoont, zijn daar oplossingen voor. Werken aan je 'employer brand' of je goede naam als werkgever is er een van.

HR

Op uitnodiging van het sectorale loopbaanfonds GRAFOC gingen vertegenwoordigers van grafische scholen, printproductiebedrijven, leveranciers en andere stakeholders in overleg over de technische uitrusting van de grafische scholen. Onderwijs en industrie, in consensus op zoek naar een duidelijke toekomstvisie.

GRAFISCHE OPLEIDINGEN

Agfa Offset Solutions organiseerde eind november 2022 in Quartier Papier in Zaventem de 'European Offset Packaging Value Conference' voor experts uit de industrie, klanten en de vakpers. De platendivisie van het beursgenoteerde Agfa, die vorig jaar verkocht werd aan de Duitse investeringsgroep Aurelius, heeft groeiambities in de verpakkingsmarkt.

PREPRESS