Grafisch Nieuws

Web weergave

'Moeilijk', dat is het woord dat spelers uit de grafische sector het vaakst in de mond nemen om het jaar 2021 te omschrijven. Iedereen zette het jaar nochtans met behoorlijk wat optimisme in omdat de lockdown voorbij was en de gezondheidscrisis onder controle leek. Sindsdien hebben andere internationale fenomenen het feestje verstoord en de situatie nog onoverzichtelijker gemaakt.

JAAROVERZICHT MET GETUIGENISSEN UIT DE SECTOR

Femke Helon ontving begin dit jaar de WOMED Award en daarmee mag ze zich 'Vrouwelijke Ondernemer van het Jaar' noemen. Helon staat samen met haar man Wouter en schoonbroer Gerd Mouton aan het hoofd van 3Motion. Het is een veelzijdig printbedrijf met een eigenwijze visie op klantcommunicatie.

JAAROVERZICHT, DE SMAAKMAKERS VAN 2021

Electronic printing is al jaren een veelbelovende markt, maar voor de meeste grafische bedrijven blijft het onontgonnen gebied. De Nederlandse jurist Niels Postma startte Tapp.online en ontdekte een gat in de markt voor de combinatie papier en elektronica.

JAAROVERZICHT, DE SMAAKMAKERS VAN 2021

Als het aan de sprekers van Het Congres ligt, is de drukkerij van de toekomst innovatief, duurzaam en heeft die een progressief personeelsbeleid. Het evenement op 9 november in Mechelen richtte op een prettige manier de blik naar binnen, waar nog veel valt te winnen. Een samenvatting in negen lessen en een voetnoot.

OPROEP TOT INNOVATIE OP ELK VLAK

Het Hilton hotel in hartje Antwerpen was het toneel van de feestelijke vierde uitreiking van de EFTA-Benelux Flexo Awards. Na de vorige digitale uitreiking in 2020 was het gala dit jaar extra feestelijk. Niet in het minst ook omdat die avond het veertigjarig bestaan van de belangenvereniging van de flexodrukkers in de Benelux werd gevierd.

UITREIKING EFTA-BENELUX FLEXO AWARDS TIJDENS 40-JARIG JUBILEUMGALA

TikTok, het populairste sociale medium van het ogenblik, biedt sinds kort in België de mogelijkheid aan om reclame te maken. Op dat platform waar iedereen heel eenvoudig allerlei video's over uiteenlopende onderwerpen kan delen, kan gratis content al heel snel voor naambekendheid zorgen. Is TikTok een potentieel communicatiekanaal voor grafische bedrijven? Een eerste vaststelling is dat vooral jongeren weg zijn van het kanaal.

PRODUCTEN PROMOTEN MET ONTSPANNENDE CONTENT

Dertig jaar geleden werd GRAFOC, het vormingsfonds van en voor de arbeiders in de grafimediasector, opgericht. Het opleidingsfonds sluit dit jubileumjaar af met de publicatie van een brochure met een historisch overzicht van de voornaamste realisaties in die drie decennia. Het GRAFOC-team blikt ook vooruit naar de uitdagingen van de toekomst, want het werk is nooit af.

DERTIG JAAR GRAFOC

Vandaag zien we een trend om de menselijke zintuigen digitaal te versterken: de gps, rijhulpsystemen, beslissingssoftware, automatische vertalingen... stellen ons bijvoorbeeld in staat om meer te zien en efficiënter te werken. Ook verpakkingen zullen niet aan die digitale golf ontsnappen omdat ze een 'intelligent' communicatiemiddel voor alle gebruikers worden, wat ook hun profiel is: consument, verkoper, producent, potentiële klant, nieuwsgierige waarnemer, controleur of regulator. De snelle vooruitgang van de technologie doet de resem mogelijkheden almaar verder uitwaaieren.

DE 'AUGMENTED CONSUMER'