Verpakkings- en Labelmagazine

Web weergave

Na een geslaagde primeur voor de Verpakking & Label Magazine Awards in 2021, wordt deze competitie dit jaar opnieuw georganiseerd. Met als inzet wederom twee unieke awards: één voor intelligente verpakkingsmachines en één voor innovatieve verpakkingen en verpakkingsmaterialen. De inzendtermijn is geopend en loopt tot 1 juni.

VOOR DE TWEEDE KEER IN SUCCESSIE

Om de toenemende vraag naar smeersalades op te vangen, besloot Colruyt Group om een gloednieuwe productiesite te bouwen. De investering was voor de retailer ook een gedroomde kans om de ecologische voetafdruk van deze productgroep te reduceren. Daarom werd een uiterst duurzaam gebouw gekoppeld aan de introductie van drie nieuwe verpakkingen die minder kunststoffen bevatten, 100 procent te recycleren vallen én voedselverspilling tegengaan.

COLRUYT GROUP ZET NIEUWE STAP IN VERDUURZAMING

'Tinder' voor verpakkers die plastic met een gedeelte recyclaat willen kopen en aanbieders die het willen verkopen. Dat is in het kort My Recycled Content dat per 1 januari van dit jaar door Valipac is gelanceerd. Valipac is de organisatie die verantwoordelijk is voor bedrijfsmatig verpakkingsafval in België. Het zag haar langjarige erkenning daarvoor onlangs met vijf jaar verlengd worden.

ZONDER RUCHTBAARHEID AL ZEVEN DEELNEMERS

Fost Plus heeft begin februari de bouw aangekondigd van een vierde recyclagecentrum op Belgische bodem. Deze nieuwe fabriek zal PET-schaaltjes en -flessen recycleren die grotendeels worden verwerkt tot nieuwe schaaltjes en flessen. De operatie in Neufchâteau komt in handen van het Nederlandse Morssinkhof Rymoplast.

MORSSINKHOF RYMOPLAST VOERT BEHEER IN NEUFCHÂTEAU

Belgische voedingsmiddelenproducenten laten zich van hun goede kant zien, waar het de vergroeningen van hun verpakkingen betreft. En geldt zowel voor grote bedrijven als kmo's. Recent vielen er weer prachtige staaltjes van te noteren die op de markt verschenen. Een greep uit het aanbod leverde voorbeelden op van Food n'Joy, Ben's Original en FrieslandCampina.

BELGIË VERDUURZAAMT IN RAP TEMPO

Coca-Cola heeft een nieuw prototype gelanceerd van de 100 procent PlantBottle. In eerste instantie gaat het om een beperkte oplage van 900 flesjes van puur plantaardig materiaal. Het flesje heeft een gewicht van 14 gram exclusief dop en kan volgens Coca-Cola van fles tot fles worden gerecycleerd binnen de bestaande recyclagestructuur. De fabrikant kan nog niet vertellen wanneer de flesjes op commerciële schaal beschikbaar zullen zijn.

BIORAFFINADERIJ UPM NAAR VERWACHTING EIND DIT JAAR IN BEDRIJF

Qua formaat en bezoekersaantal had ProSweets flink te lijden onder de coronamaatregelen. Het bezoekersaantal bleef met 6.000 steken op een derde van de vorige editie in 2020. Maar toen leek er dan ook nog geen vuiltje aan de lucht. En hoewel de beurs fors kleiner was dan voorgaande edities, was er toch weer van alles te zien. Met een overduidelijke trend: duurzaamheid.

BIO- EN MONOPLASTICS EN PAPIER

In de vorige edities van Verpakking & Label Magazine vertelden verpakkingsmanagers uit verschillende sectoren honderduit over hun uitdagingen, struikelblokken en toekomstvisie. Uit de gesprekken bleek duidelijk dat het revolutionaire tijden zijn, zowel op het vlak van de verpakkingen als de machines. Vraag is echter of de distributeurs op dezelfde lijn zitten. Welke trends vinden zij belangrijk? En met welke uitdagingen worstelen zij? Wij vroegen het aan Antalis, één van de Europese hoofdrolspelers in de sector.

DE TRENDS VOLGENS ANTALIS

De PackOnTime 2box verpakkingslijn van Kern was een van de winnaars van de Duitse Verpakkingsprijs in 2021. Met deze lijn kunnen on-demand verzendverpakkingen worden gemaakt in iedere gewenste afmeting.

PACKONTIME 2BOX VAN KERN