Verpakkings- en Labelmagazine nr. 04 | 3 december 2019

cover Verpakkings- en Labelmagazine

Lees Verpakkings- en Labelmagazine digitaal

Web weergave

Stralende winnaars gelauwerd tijdens galadiner

L'Oréal, De Witte Lietaer, Schoeller Allibert, Werner & Mertz Professional en Avercon zijn de winnaars van de Get Smart (in) Packaging en Greener Packaging Awards 2019. Zij kregen de awards uitgereikt tijdens een gala-event op de eerste beursavond van Empack & Packaging Innovations Mechelen.

GET SMART (IN) EN GREENER PACKAGING AWARDS

Empack Mechelen trekt gericht bezoek

Empack en Packaging Innovations in Mechelen op 23 en 24 oktober waren een groot succes. De organisatie meldt 3.742 bezoekers, zodat het totaal aantal verpakkingsprofessionals inclusief standhouders op 4.500 kwam. Standhouders meldden tal van leads dankzij het doelgerichte publiek dat in een uiterst sfeervolle ambiance kon worden ontvangen. Met de bijpassende positieve reacties.

GET SMART (IN) PACKAGING KERS OP DE TAART

Migratie van schadelijke stoffen hangt af van het product

Het soort product dat verpakt is en beschermd moet worden tegen migratie van schadelijk stoffen, heeft een grote invloed op de mate van de migratie. Dat is een van de opvallendste conclusies uit het 4-jarige OptiBarrier-project van Pack4Food. Volgens projectmanagers An Vermeulen en Peter Ragaert is dit nog niet eerder kwantitatief aangetoond en er volgt daarom zowel een wetenschappelijke publicatie in een gerenommeerd wetenschappelijk tijdschrift als een promotieonderzoek voor een doctoraat.

OPTIBARRIER-PROJECT LEIDT TOT WETENSCHAPPELIJKE PUBLICATIE

Coca-Cola verpakt blikken voortaan in karton

Een investering van 27,9 miljoen euro in een nieuwe Gentse blikjeslijn en verpakkingsinstallaties levert Coca-Cola een jaarlijkse besparing van zo'n 80 ton plastic op. Daarnaast introduceerde Coca-Cola een nieuw prototype fles uit 100% recyclaat dat voor 25% uit zee gehaald plastic bevat.

FRISDRANKPRODUCENT LANCEERT OOK FLES MET 'ZEEPLASTIC'

Metis in bruin flesje en hip doosje

De stijlvolle verpakking van Metis viel dit jaar maar liefst twee keer in de prijzen. Zo won de Belgische start-up, die natuurlijke voedingssupplementen produceert, in het voorjaar een Dieline Design Award in Chicago. In augustus haalde het bedrijf uit Edegem een tweede award binnen: de Britse D&AD Award. "Dit is een primeur voor de Belgisch farmaceutische en voedingssupplementenmarkt", aldus een enthousiaste Maxim Christiaen, co-Founder & COO van Metis.

BELGISCH VITAMINEMERK WINT INTERNATIONALE DESIGN AWARDS

Pouches in opmars op Labelexpo

De 40e verjaardagseditie van Labelexpo Europe, de vierdaagse beurs en het grootste evenement ter wereld voor de labelindustrie, mocht zich verheugen in 37.903 bezoekers. Zij kwamen eind september van overal ter wereld om zich te informeren bij de 693 standhouders in 9 hallen van Brussels Expo. Naast etiketten worden flexibele verpakkingen zoals pouches steeds belangrijker in het aanbod.

DE GROOTSTE LABELBEURS TER WERELD IN VOGELVLUCHT

Absolute glansrol voor biobased kunststoffen

Draaiende drukpersen maken letterlijk en figuurlijk het meeste 'lawaai' op Labelexpo. Maar ook op het gebied van etikettenmateriaal was er veel nieuws op deze tweejaarlijkse vakbeurs voor de mondiale etikettenindustrie. Daarbij was er - met de 'groene tijdsgeest' als katalysator - een hoofdrol voor duurzame etikettenmaterialen.

VOLOP MATERIAALNIEUWS OP LABELEXPO

De melkboer van vroeger in een nieuw jasje

Toeval of niet, ze gebruiken beide het beeld van de traditionele melkboer van weleer die nagenoeg verdwenen is uit het straatbeeld. De startups Loop en Pieter Pot willen beide naar een (plastic-)verpakkingsarme samenleving. Dat doen ze door de consument bestelde producten in meermalige verpakkingen te leveren in een herbruikbare transportverpakking. De geleegde consumentenverpakkingen worden na gebruik ingezameld en schoongemaakt.

LOOP EN PIETER POT DOEN EENMALIGE VERPAKKINGEN IN DE BAN

Is uw verpakking geschikt voor e-commerce?

Verpakking is essentieel om een product te beschermen tijdens transport. Er is echter een verschil tussen verpakte producten bedoeld om te koop aangeboden te worden via de groothandel of retail en deze die via e-commerce rechtstreeks bij de klant terecht komen. An van Geite, hoofd van de afdeling Materiaalanalyse van het Belgisch Verpakkingsinstituut (IBE-BVI) gaat dieper op deze nieuwe materie in.

IBE-BVI

"Twijfels over kwaliteit flexo inmiddels verleden tijd"

Steurs Graphic Solutions bestaat dit jaar 70 jaar. De twee gebroeders Steurs begonnen 1949 toen wat een van de toonaangevende prepress-huizen voor verpakkingen in België is geworden. Steurs kijkt echter het liefst vooruit met een prominente rol voor flexo. Zeker sinds de komst van de Flexcel NX-systeem van Kodak.

STEURS BESTAAT 70 JAAR