Grafisch Nieuws

Web weergave

Xeikon vierde op 14 november een dubbele verjaardag: 25 jaar digitaal drukken en het 30-jarige bestaan van Xeikon als bedrijf.

JUBILEUMVIERING OP HISTORISCHE LOCATIE

De persdemonstraties op de Lithrone GLX-640+C, de GL-437, de GL-540+C en de Impremia IS29, vorige maand bij Komori Europe in Utrecht, waren als altijd imposant om te zien. Toch had de bezoeker eigenlijk niet naar Utrecht hoeven komen: de machineprestaties waren via 'KP Connect' ook prima vanop afstand op een smartphone te bekijken geweest. De '4.0'-belofte van Komori wordt realiteit.

OPEN HUIS IN UTRECHT

Op 14 et 16 november had Heidelberg Benelux de Belgische drukkers in zijn vestiging uitgenodigd voor de 'Digital & Prinect Innovations Day'. Een event waarop de recentste nieuwigheden en technieken tijdens een reeks van praktijkseminaries en demonstraties voorgesteld werden.

DIGITAL en PRINECT INNOVATIONS DAY

Fujifilm heeft op 14 november in zijn Europees demo- en trainingscentrum voor digitale printtechnologie in Zaventem, de nieuwe Jet Press 750S voorgesteld. Het was de eerste keer dat de pers buiten Japan werd getoond en gedemonstreerd.

SIMPLEX VELLENPERS VAN DE DERDE GENERATIE

Tot eind januari 2019 loopt er in de mediatheek van de Arteveldehogeschool een kleine tentoonstelling met grafische ontwerpen van Paul Ibou, een belangrijke gangmaker van het Belgische grafische ontwerp in de tweede helft van de vorige eeuw.

GRAFISCH DESIGN VAN PAUL IBOU

Het 'Multisense Institute for Sensory Marketing' (instituut voor zintuiglijke marketing) in Remscheid onderzoekt op een wetenschappelijke manier de effecten van uiteenlopende communicatiekanalen en adviseert op basis daarvan bedrijven om hun marketingstrategie en productontwikkeling te verbeteren. Onlangs heeft het team rond managing partner Olaf Hartmann de doeltreffendheid van gedrukte reclame onderzocht via een meta-analyse van meer dan 300 internationale onderzoeken. In een interview licht hij enkele van de verrassende bevindingen toe.

INZICHTEN OVER DE IMPACT VAN PRINT

De Belg Johnny Bekaert werkt al 46 jaar als graficus, typograaf, illustrator en tekenaar. Daarbij schipperde hij meer dan eens tussen wat hij graag doet en vooral wat hij niet graag doet. Met een tentoonstelling, een boek en een groot project voor rebranding dat meer dan een jaar werk vroeg, lijkt 2018 wel een bekroningsjaar voor deze grafische ontwerper te zijn.

GRAFISCH ONTWERP

Het Atoma-schriftje dat in 1948 door Georges Mottart uit Vorst op de markt werd gebracht, bestaat 70 jaar. Vandaag staat de derde generatie van de familie aan het roer van het bedrijf dat nu in Dilbeek gevestigd is.

ATOMA BVBA

Voor de derde keer organiseerde kenniscentrum VIGC in Antwerpen het After Adobe Max-evenement (AAMAX). Zo'n 100 bezoekers trokken op 15 november naar het Antwerpse Bluepoint om te luisteren naar presentaties van ontwerpers over hun werk, en naar mensen die erbij waren geweest: Adobe Max in Los Angeles.

AAMAX BLIKT TERUG OP ADOBE MAX IN DE VS

De personalisatietrend is kenmerkend voor het digitale tijdperk. Dankzij de digitale druk dienen er zich voor leveranciers van drukwerk nieuwe commerciële kansen aan met leuke en rendabele toepassingen. Grafisch Nieuws heeft alvast enkele recente gepersonaliseerde toepassingen bijeengeharkt die de gebaande paden verlaten en als inspiratiebron kunnen dienen.

GEPERSONALISEERDE DRUK

Een van de onderwerpen van de seminaries die voor het eerst georganiseerd werden op Sign2Com, de beurs voor visuele communicatie in Kortrijk Xpo, was de interieurdecoratie. Terry Raghunath, bij HP bevoegd voor de commerciële ontwikkeling van de gedrukte interieurdecoratie, schetste de belangrijkste trends en kansen op de markt.

SEMINARIE OP SIGN2COM