Web weergave

Wordt de tweede helft van 2020 milder dan de eerste? Dat is alvast wat de bedrijven hopen. In juni hadden de meeste van de ondervraagde productiebedrijven weer een zekere kruissnelheid bereikt. Ze komen echter niet allemaal even ongeschonden uit de lockdown.

NA HET COVIDTIJDPERK: GROOTFORMAATPRINTBEDRIJVEN GETUIGEN

Fespa Belgium werd goed acht maand geleden boven het doopvont gehouden en onder normale omstandigheden zouden reeds tal van initiatieven de revue gepasseerd zijn, maar de COVID-19 pandemie gooide duidelijk roet in het eten. Voor een stand van zaken hadden we een gesprek met Fespa Belgium voorzitter Jean van Houtryve.

KOOP BELGISCH

Het coronavirus stimuleert op heel wat manieren de creativiteit, ongeacht of die ingezet wordt om te werken, om zich te beschermen, om de vrije tijd te vullen, om te produceren, om vergaderingen te houden ... Een overzicht : van mondmaskers en gezichtsbeschermers tot reclame. M&C heeft de voorbije zomer een aantal bijzonder creatieve realisaties die door het virus ingegeven werden, gespot.

CORONATOEPASSINGEN

Wollux, de bekende leverancier van reclametextiel uit Moeskroen, leverde 400 Banana-winschermen en 300 spandoeken aan de badplaats Blankenberge. De oplossing helpt strandbezoekers om zich in coronatijden aan de afstandsregels te houden.

WOLLUX MAAKT VEILIG STRANDBEZOEK MOGELIJK

De uitbraak van het coronavirus en de drastische maatregelen die erop volgden, dwongen leveranciers om alles om te gooien om hun klanten te bedienen. We hebben 5 van deze leveranciers naar hun wedervaren gevraagd tijdens de eerste periode van ongeveer maart tot eind juni. We laten ze in alfabetische volgorde aan het woord.

PRINT en SIGN-SECTOR TOONT ZICH WEERBAAR EN CREATIEF

De digitale drukkerij Schmitz in Ciney is een pionier in zijn sector. In de eerste plaats op het gebied van milieubeheer, maar ook als productiebedrijf dat zijn weg zoekt in de evolutie naar Industry 4.0. De twee concepten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden om in de toekomst concurrentieel te zijn.

DUURZAAMHEID EN INDUSTRIE 4.0

DOK13 is een all-round digitaal grootformaat printbedrijf met ook een afdeling voor kleinformaat digitaal drukwerk. Het is de firma van Riekelt Verbeecke die het bedrijf net voor de economische crisis van 2008 oprichtte. DOK13 bleef tijdens de lockdown als gevolg van de corona-uitbraak niet bij de pakken zitten.

ONDERNEMEN IN TIJDEN VAN CORONA

Zwartopwit verkoopt drukwerk en signing-producten via zijn webshop. De firma is op het vlak van grafische e-business een pionier in België. De webshop werd al vroeg - in 2000 - gelanceerd. We waren benieuwd naar de visie en toekomstplannen van het bedrijf tegen de achtergrond van de voortdenderende coronacrisis.

ONDERNEMEN IN TIJDEN VAN CORONA

Het bedrijf Comink dat in de industriezone van Hauts-Sarts ligt, is een web-to-print-leverancier voor grootformaatdrukkers. Wordt het coronavirus voor het bedrijf, dat een sterke groei kende, een parenthese? Of ligt de crisis aan de basis van een nieuw hoofdstuk in het leven van de Luikse grootformaatprinter?

ONDERNEMEN IN TIJDEN VAN CORONA

Tijdens de lockdown werden bij Protect Cover in Beloeil twee nieuwe productiemachines geïnstalleerd. Het bedrijf heeft dankzij de verkoop van beschermwanden in plexiglas ook nieuwe klanten voor zijn printproductie aangetrokken. En Protect Cover dat zich in zijn huidige vestiging wat benepen begint te voelen, heeft nog investeringsplannen.

OVERWINNAARS VAN DE CRISIS

De gezondheidscrisis heeft in de bedrijfswereld tot een explosie van videogesprekken geleid en dat was meteen ook de inspiratie om een microstudio van 3 m2 te bouwen. Deze eigentijdse oplossing die zowat het midden houdt tussen een intelligente lockdownruimte en een gedroomd professioneel uithangbord, is een realisatie van de Belgische onderneming Deusjevoo.

ONDERNEMEN IN TIJDEN VAN CORONA

Hoe maak je een lichtreclame met bedrukt textiel nog aantrekkelijker? Het antwoord: met een dynamische verlichting. De ledtechnologie die Lei Li van Vivalyte ontwikkeld heeft, maakt het mogelijk om reclame een extra toegevoegde waarde te bezorgen, om dynamiek in een merkimago te brengen en om interactieve events te organiseren. "Mensen zijn op zoek naar beleving en de daarbij helpt een slimmere en persoonlijkere verlichting, " zegt Lei Li.

LICHTRECLAME

Als de Europese specialist in ledpanelen heeft Kalisign zijn eigen gamma Slimtek ontwikkeld waarin fijne structuren en een homogene verlichting gecombineerd worden. Dankzij die techniek heeft het Frans-Chinese bedrijf zich gespecialiseerd in de realisatie van lichtreclames op maat, zowel in kleine als grote formaten.

LICHTRECLAMES

Hoewel de coronacrisis over ons heen is gedenderd en een nieuwe werkelijkheid is ontstaan, staat de wereld niet stil en moet de signbrache verder. We richten onze blik op de Fespa van volgend jaar.

DIT IS WAT WE KUNNEN VERWACHTEN