Web weergave

Met 1,6 miljard kopjes per dag is koffie de tweede meest geconsumeerde drank ter wereld. Ook de Belgen doen met 6,8 kg bonen per capita hun duit in het zakje. Toch is het een product dat qua verpakking erg traditioneel en weinig veranderlijk is. Momenteel dan toch, want volgens Colruyt Group staan we aan de deur van een duurzame (r)evolutie.

BARRIÈRE-EIGENSCHAPPEN BLIJVEN ENORME UITDAGING

"De kracht van de verpakking wordt vaak onderschat, maar zij kan volgens mij niet worden óverschat. Voor een groot deel wordt het product gemaakt door de verpakking. De verpakking is de ideale 'uitnodiging' om een product voor de eerste keer te kopen (of niet). En als het product bovendien dan nog zeer lekker is, dan koopt men het vaker."

JAN VERLINDEN BLIES RITCHIE NIEUW LEVEN IN

Zonder juiste codering is een verpakking zo goed als waardeloos. Daarin is de drankenindustrie geen uitzondering. Daarbij kent zij bijzondere, lees vochtige, omstandigheden als extra uitdaging. Ook hier ontwikkelt de techniek zich verder. Maar wat zijn de actuele trends? Wij legden ons oor te luister bij twee leveranciers van markeer- en codeerinstallaties.

TRENDS IN MARKEREN EN CODEREN VAN FLESSEN

Volgens de cijfers van het onderzoeksbureau Market Research Future groeit de markt voor shrinksleeves oftewel krimphulslabels tot 2023 met 6,5 procent per jaar. We vroegen een aantal producenten van shrinksleeves of dat ook hun ervaring is. En welke verklaring ze daarvoor hebben. We spraken met Reynders Label Printing, Eshuis, Geostick en Helios Packaging.

SHRINKSLEEVES WINNEN AAN POPULARITEIT

Met Ann Delmotte heeft het Belgisch Verpakkingsinstituut (IBE-BVI) een nieuwe directeur die haar sporen in de verpakkingsindustrie ruimschoots heeft verdiend. Met een doctortitel in de chemie verruilde de Vlaamse chemica, na een aantal jaren van onderzoek, de wetenschap voor de industrie. Gecombineerd met een aantal aansluitende managementfuncties bij multinationals in de automobiel- en kunststofindustrie brengt zij vervolgens een schat aan kennis en ervaring mee naar het IBE-BVI.

ANN DELMOTTE NIEUWE DIRECTEUR IBE-BVI

Met Idera heeft Xeikon een nieuwe digitale drukpers voor golfkarton gelanceerd. Het is voor de fabrikant in Lier de eerste pers voor dit substraat en daarmee ook voor verzendverpakkingen.

IDERA PRIMEUR IN SAMENWERKING MET MOEDER FLINT

DS Smith heeft eind september zijn nieuwe duurzaamheidsvisie en -strategie gelanceerd voor de komende tien jaar: Now and Next. Centraal daarin staat de transitie naar een circulaire economie.

'NOW AND NEXT'

Gedwongen door de gevolgen van COVID-19, zorgde Easyfairs voor een primeur op 17 september. Met Empack Reconnect werd de eerste digitale verpakkingsbeurs in de Benelux ooit gehouden. De organisatie meldt dat ongeveer 200 exposanten en 600 unieke bezoekers de interactie aangingen.

PRIMEUR VOOR DIGITALE VERPAKKINGSBEURS