Verpakkings- en Labelmagazine

Web weergave

Als we ons oor te luisteren leggen in de markt van de cosmeticaverpakkingen, is één trend niet te overzien: cosmeticaverpakkingen zijn steeds vaker duurzamer. En daarin zijn dan weer verschillende smaken mogelijk: Hervulbare en biobased verpakkingen en potjes en tubes van gerecycleerde materialen.

DUURZAAMHEID BELANGRIJKSTE TREND IN COSMETICAVERPAKKINGEN

De schoonheidsproducten van Mylène hebben altijd via homeparty's hun weg naar de consument gevonden. Inhoud was dan ook belangrijker dan verpakking. Maar tijden veranderen, met als gevolg dat de Belgische cosmeticaproducent zich toch genoodzaakt ziet om meer op styling én duurzaamheid in te zetten. En dit is geen evident gegeven omdat zowel de wetgever als de consument meer informatie op de verpakking wenst.

ANN BOVY, INNOVATION MANAGER BIJ MYLÈNE

Het is niet altijd eenvoudig om de juiste verpakking voor een product te vinden. Yun kan erover meepraten. Het bedrijf in Niel ontwikkelt en verkoopt onder de naam Yun Probiotherapy producten tegen veel voorkomende huid- aandoeningen op basis van 'goede bacteriën'. Deze beschermen, versterken en herstellen volgens Yun de natuurlijke beschermlaag van de huid. De goede bacteriën zitten in microcapsules en deze zorgden verpakkingstechnisch voor een aantal hoofdbrekens. Tot voor kort.

STEVIGE ZOEKTOCHT NAAR COMPATIBELE VERPAKKINGEN

Met twaalf productielocaties is de Optimum Group marktleider in de Benelux als producent van etiketten en flexibele verpakkingen. De kennis over mogelijkheden om etiketten te verduurzamen is dan ook groot. Als extra service biedt het verpakkers vanaf komend jaar bij wijze van pilot de mogelijkheid hun etikettengebruik te screenen op duurzaamheid, inclusief verbetertips. De 28 accountmanagers zijn ervoor getraind op de Optimum Green Academy.

ETIKETTENGROEP SCHOOLT ACCOUNTMANAGERS IN EIGEN ACADEMIE

Met schillen van citrusvruchten en landbouwafval kunststoffen produceren? Het is geen science fiction, maar pure realiteit. Weliswaar staan we nog ver van een wijdverspreide toepassing. Maar daar kan snel verandering in komen. In het Europese project Glopack sleutelen tal van bedrijven en kennisinstellingen samen aan een oplossing om vanuit deze reststromen spuitgiet- en gethermoformeerde schaaltjes te ontwikkelen die bruikbaar zijn als verpakkingsmateriaal voor levensmiddelen.

BIO-CIRCULARITEIT MET GLOPACK STAPJE DICHTERBIJ

Het Nederlandse bedrijf Cumapol startte vijf jaar geleden op laboratoriumschaal met enhanced recycling. "Houtje-touwtje", zoals technisch directeur en medeoprichter Marco Brons gekscherend zegt. Eind van dit jaar moet er een proeffabriek in Emmen staan waarin - via de zogeheten CuRe Technology - 20 kilogram polyester per uur van kleur wordt ontdaan en vervolgens weer als 'nieuwe', 'kleurloze' PET in verpakkingen verwerkt kan worden.

PROEFFABRIEK CURE TECHNOLOGY EIND DIT JAAR OPERATIONEEL

The Bio Veggie Company, het Belgische label voor biologische en vegetarische burgers, nuggets en kroketjes draaide de afgelopen maanden op volle toeren. Door de stijgende interesse in gezonde vegetarische alternatieven werd tijdens de coronacrisis 25 procent meer verkocht. Ook op vlak van productinnovatie stond het merk niet stil: alle producten werden in een recycleerbaar jasje gestoken.

BIO VEGGIE SCHAKELT OM NAAR KARTONNEN SCHAALTJES

Ook de 14e editie van de Pentawards uitreiking vond dit jaar online plaats. Onder de 2.000 inzendingen uit meer dan zestig landen, slaagde Quatre Mains uit Maldegem als enige Belgische designbureau twee awards mee naar huis te nemen. Intussen staan er 21 Pentawards te blinken op de 'schoorsteenmantel'.

PRIJSWINNEND VERPAKKINGSDESIGN NADER BEKEKEN

Xeikon heeft een FEU - Fusion Embellishment Unit - op de markt gebracht. Met dit digitale veredelingssysteem kunnen etikettendrukkers en -converters nog flexibeler inspelen op de wens van merkeigenaars en ontwerpers naar in het oog springende etiketten.

DIGITALE VEREDELING

Tijdens het digitale Carton E-vent & Awards 2020 op 7 oktober was de hoofdprijs voor Van Genechten Packaging, met hoofdzetel in Turnhout. Haar inzending van de Roku Gin won de overall prijs van de ProCarton Awards zoals die jaarlijks worden uitgereikt. Autajon won een platina award met haar ontwerp voor een adventskalender in de vorm van een kartonnen huisje.

PROCARTON AWARDS LEVEREN BELGISCHE SUCCESSEN OP

Tijdens de Postpress Alliance Days van 24 tot en met 27 november werd een aantal nieuwe BASS-systemen van Baumann gelanceerd voor het automatisch snijden en stansen van etiketten. Omdat dat dit proces geautomatiseerd is, kan één operator tot drie machines tegelijk bedienen. Waaronder bijvoorbeeld een snij- en een stansmachine.

NIEUWE BASS-SYSTEMEN VAN BAUMANN

COVID-19 heeft de vraag naar cobots alleen nog maar doen toenemen is de conclusie van Universal Robots. "Ze zijn flexibel inzetbaar in moeilijk voorspelbare tijden, hebben een korte terugverdientijd en helpen automatisch om social distancing tussen de mensen te bevorderen. Ze hebben bovendien, in tegenstelling tot klassieke palletiseerrobots heel weinig vloeroppervlak nodig."

UNIVERSAL ROBOTS ZIET STERKE GROEI VERKOOP COBOTS

Indrukwekkende cijfers, een gedurfde visie, deugdelijk bestuur, internationalisatie en geëngageerd teamwork: dat zijn de vijf voorwaarden om 'Onderneming van het Jaar' te worden. In 2020 zou wel eens een speler uit de verpakkingssector met deze gegeerde titel kunnen gaan lopen. Eén van de vier finalisten is immers Abriso-Jiffy, een bedrijf dat zich op acht jaar tijd wist te transformeren van 'volger' tot 'Europees trendsetter'.

BEDRIJF IN DE KIJKER: ABRISO-JIFFY