Web weergave

De digitale transformatie van de grafische sector dateert niet van vandaag, maar wat wel verandert, is de snelheid van die transformatie. En wanneer zaken snel veranderen, komen daar altijd menselijke aspecten bij kijken.

DOSSIER OPLEIDINGEN - IMPACT DIGITALE TRANSFORMATIE

Door de vergrijzing verlaat de komende vijf jaar meer dan een derde van de medewerkers de printmediabedrijven. Veel technische kennis en ervaring stroomt weg en die leemte zal maar voor een deel worden opgevangen door technologische vooruitgang en automatisatie. Voor het opleiden van nieuwe drukkers en afwerkers zal er een betere samenwerking nodig zijn tussen het bedrijfsleven en het onderwijs. "Duaal leren is een oplossing", klinkt het bij verschillende stakeholders.

DOSSIER OPLEIDINGEN - DUAAL LEREN

Precies zeventig jaar geleden vond de eerste editie van Drupa plaats. Dat jubileum moest, zoals zoveel feestjes, vanwege de coronapandemie virtueel worden gevierd. Maar de aanloop richting deze zeventiende aflevering was toch al geen gelukkige. Het omarmen van de toekomst blijkt nog een hele uitdaging - zeker als die onvoorspelbaar blijkt.

'EMBRACE THE FUTURE'. MAAR WELKE?

Claus Bolza-Schünemann, de CEO van Koenig & Bauer en tevens voorzitter van de Drupa adviesraad, draaide er vorig maand in zijn welkomstwoord tijdens Virtual Drupa niet omheen: "Ik waardeer alle inspanningen die gedaan zijn om van dit speciale evenement een succes te maken. Maar, eerlijk is eerlijk, wat zullen we het geluid van draaiende machines missen, net als de geur van inkt en papier, de blije gezichten van bezoekers en exposanten, het uitwisselen van ideeën en de voortdurende zoektocht naar nieuwe oplossingen."

INHOUDELIJK VEELZIJDIG, MAAR BELEVING ONTBREEKT

Ook snijden, stansen en vouwen worden steeds meer een integraal onderdeel van het sterk geautomatiseerde grafische productieproces. Voor persenfabrikanten als Koenig & Bauer, Komori en Heidelberg is het portfolio niet compleet zonder afwerkmachines: alleen op die manier kan immers een volledige 'end-to-end' workflow worden geboden.

PERSENBOUWERS OMARMEN AFWERKING

In 2016 liet Benny Landa niet alleen zijn nanografische inkjetpersen zien tijdens Drupa. Er is ook nog iets anders aan het uitvindersbrein ontsproten: 'metallography', een veelbelovend alternatief voor bestaande folietechnieken. Tijdens de Virtual Drupa dit voorjaar bleef het opvallend stil rondom de beloofde 'game changer', maar inmiddels blijkt de bètafase met succes afgerond.

ALTERNATIEF VOOR FOLIETECHNIEK RONDT BÈTAFASE AF

Grafische Groep Matthys zag zich, net als veel andere bedrijven in de sector, door de coronacrisis genoodzaakt de toekomstplannen tegen het licht te houden. Maar anders dan de meeste drukkerijen, kiest de koudfoliespecialist in Turnhout voor de sprong voorwaarts. Met de investering in een nieuwe Koenig & Bauer-pers wordt het vizier nu ook op de markt van vouwkarton voor voedselverpakkingen gericht.

GRAFISCHE GROEP MATTHYS INVESTEERT

In de strijd met oprukkende digitale media heeft de grafische industrie een sterke troef in handen: opvallende veredeling. Juist in de slotfase van de drukwerkproductie kan hier nog het verschil mee worden gemaakt. Lak- en folie-effecten zorgen ervoor dat een mailing, een magazine of een verpakking de aandacht net iets eerder vangt en langer vasthoudt.

'TACTILE MARKETING' LEVERT TASTBAAR RESULTAAT