Verpakkings- en Labelmagazine

Web weergave

Meer circulaire verpakkingen, intelligente verpakkingen en 'futureproof' logistieke processen. Dat zijn de drie pijlers van de Roadmap Voedselverpakking van de Toekomst die op 5 december in Affligem werd gepresenteerd. En daarmee is de koers tot maar liefst 2030 helder.

EDITO

Procter & Gamble (P&G) lanceert eind dit jaar twee Lenor-verpakkingen met een digitaal watermerk in de Duitse supermarkt. Daarmee krijgt het baanbrekende HolyGrail-pilotproject onder leiding van P&G zijn definitieve bekroning. Projectleider Gian De Belder van P&G bracht het nieuws tijdens de recente Petcore 2020-conferentie in Brussel.

UITROL HOLYGRAIL START EIND 2020

Diverse fabrikanten van kunststof verpakkingsmaterialen, waaronder Borealis, zijn bezig om hun producten te transformeren in recycleerbaar monomateriaal. Daarmee worden de initiatiefnemers van de 'Roadmap Voedselverpakking van de toekomst' richting 2030 op hun wenken bediend.

CIRCULAIRE VERPAKKINGEN WEER EEN STAP VERDER

Huismerken van grootwarenhuizen kennen een explosief succes. Met een prijs die gemiddeld 40% lager ligt dan de A-merken is dat weinig verbazingwekkend. Toch is er meer nodig om de consumenten te overtuigen. Vertrouwen creëren en aandacht trekken, zijn ook bij private label basisvoorwaarden om verkoop te genereren. En wat is hiertoe een perfect instrument? Een aantrekkelijke verpakking natuurlijk.

VERPAKKINGSONTWERP VAN HUISMERKEN DELHAIZE

Chemische recycling, standaardisatie en beperking van het aantal verpakkingsmaterialen: dat zijn volgens professor Karine van Doorsselaer enkele belangrijke elementen voor een perfect sluitende circulaire verpakkingseconomie.

GOED VOOR MILIEU ÉN PORTEMONNEE

Alpro wil tot de beste leerlingen van de klas horen. Zeker als het op duurzaam ondernemen aankomt. Vandaar dat deze voedingsproducent blijft sleutelen aan manieren om de ecologische voetafdruk te reduceren. Verpakkingen waren hierbij altijd al een aandachtspunt, maar vandaag staan ze meer dan ooit in de spotlights. Sustainable Development Manager Eva De Keyser (34) legt uit wat de plannen zijn.

ALTERNATIEVE VERPAKKINGEN IN DE VOEDINGSINDUSTRIE

In Jaarbeurs Utrecht wordt van 31 maart tot en met 2 april Empack Nederland gehouden. Met een beursaanbod van 320 standhouders mikt beursorganisator Easyfairs op 8500 bezoekers. Het kennisprogramma met meer dan 25 sprekers, is uitgebreider dan ooit en mikt vooral op duurzaamheid. Dat geldt ook voor andere elementen.

EMPACK NEDERLAND BARST VAN DE NOVITEITEN

Messe Düsseldorf is van 7 tot en met 13 mei wederom het toneel voor de grootste driejaarlijkse verpakkingsbeurs ter wereld: Interpack.

3.000 STANDHOUDERS REKENEN OP MINIMAAL 170.000 BEZOEKERS

Vanuytrecht Wafels in Herk-de-Stad automatiseerde vorig jaar het sealen van de blokbodemzakjes die ieder zes wafels bevatten. Met behulp van de verticale Audion doorloopsealer worden nu 30 zakjes per minuut luchtdicht afgesloten. Voorheen waren er dat 10 tot 15, waarbij ze - in tegenstelling tot nu - niet perfect luchtdicht waren afgesloten.

VERTICALE DOORLOOPSEALER BLIJKT DOORSLAAND SUCCES

Wereldwijd neemt de behoefte aan vers verpakte levensmiddelen nog elke dag toe. Vacuüm verpakken speelt daarbij een belangrijke rol. Denk aan vacuümverpakte kaas, vlees en worst, maar ook aan vis in trays onder gemodificeerde atmosfeer en groenten en fruit die zuurstofarm worden bewaard. Daarbij spelen vacuümpompen een belangrijke rol. Maar ze hebben nog tal van andere functies in het primair en secundair verpakkingsproces.

ONMISBAAR BIJ VERPAKKEN VAN VERSE LEVENSMIDDELEN

Vooral om verse voedingsmiddelen langer houdbaar te maken wordt veelvuldig MAP, modified atmosphere packaging, toegepast. Daarvoor worden verpakkingen begast met verschillende mengsels van CO2, O2 en stikstof, eventueel nadat de verpakking eerst vacuüm is gezogen. Door schaalvergroting en een voortdurend streven naar een optimaal arbeidsklimaat, verdwijnen pompen steeds meer naar een aparte ruimte in de fabriek.

VOEDINGSMIDDELEN VACUÜM VERPAKKEN

Door de aanhoudende groei heeft Continental Foods het transport en de logistiek van haar producten al jaren uitbesteed aan een logistiek dienstverlener. Deze bevindt zich tegenwoordig 'wall to wall' met een geautomatiseerd warehousesysteem pal tegen de foodproducent in Puurs aan. Dit scheelt een enorme hoeveelheid transportkilometers. De investering in een palletwikkelaar met geïntegreerde labeling was daarbij een gouden greep voor Continental Foods.

CONTINENTAL FOODS KENT UNIEKE LOGISTIEK