Esko lanceert het AVT iCenter dat een link tussen prepress en controle mogelijk maakt. Met dit nieuwe cloudplatform stelt AVT etikettendrukkers in staat om de kwaliteits- en productienormen voor alle bedrijfsaspecten - opdrachten, drukuitrusting, ploegen en sites - te beheren.

Met de overname van de Australische in mould label-producent Herrods zet Verstraete IML, een onderdeel van Multi-Color Corporation, voet aan de grond 'down under'. De Maldegemse producent van in mould labels (IML) versterkt daarmee zijn positie in de regio Azië-Pacific.

Vier maanden nadat Mediahuis groen licht kreeg voor de overname van de Nederlandse krantenuitgever NDC, stoot het bedrijf het volledige portfolio van huis-aan-huiskranten af. De ongeveer veertig titels zouden nauwelijks winstgevend te maken zijn.

Zeventig jaar na de allereerste editie van Drupa, in 1951, moet de vakbeurs zich noodgedwongen opnieuw uitvinden in de vorm van een virtueel evenement. Volgende week zal blijken of Drupa zijn reputatie als 's werelds grootste ontmoetingsplek voor de grafische industrie ook online kan waarmaken.

Een originele samenwerking tussen Sushi Shop, een voedingsketen die in de Japanse keuken gespecialiseerd is, en Polaroid Originals, dat bekend staat om de fototoestellen die meteen een afdruk afleveren. Binnen dat weinig voor de hand liggende partnership bieden de vestigingen van Sushi Shop een met sushi's gevulde doos aan in de levendige kleuren van het merk Polaroid.

Ricoh Belgium lanceert met 'Home Office Printer' een nieuwe abonnementsformule waarbij thuiswerkers via een print-as-a-service-model gebruik kunnen maken van printfaciliteiten met een vergelijkbare ondersteuning als in de bedrijfsomgeving.

Xerox lanceert de tweede editie van zijn wedstrijd voor digitaal drukwerk. De internationale onderneming ziet daarin een kans om de schijnwerpers te richten op de talenten van de grafische sector en op de mogelijkheden van zijn technologieën.

Het voorstel van de Deense Socialistische Volkspartij (SF) om een 'Ja'-sticker te introduceren, stuit op verzet van Grakom, de nationale sectorvereniging voor de grafische communicatie-industrie. Zo'n opt-in systeem voor de brievenbus zal lokale media de kop kosten, er zullen banen sneuvelen en er zal geen enkel positief milieueffect zijn, stelt Grakom.

De grafische en papier- en kartonbewerkende sectoren staan de komende jaren voor een grote uitdaging in hun zoektocht naar geschikte drukkers en drukafwerkers. De sector dringt er daarom bij de overheid op aan de opleiding drukken terug op te nemen in het aanbod van het Technisch Secundair Onderwijs (TSO).

Fuji Xerox heet voortaan Fujifilm Business Innovation. Het verbreken van het samenwerkingsverband met Xerox stelt het bedrijf in staat zich nu ook actief te richten op de Europese en Amerikaanse markt.

De uitgeverij Averbode, bekend van de kindertijdschriften Doremi(ni), Zonneland, Zonnekind en Zonnestraal, lanceert met Studio Averbode een nieuw concept om bedrijven beter te leren connecteren met de jeugd. Studio Averbode introduceert spelletjes, leerpakketten en bedrijfsbezoeken op maat van jongeren.